Alla inlägg den 24 juni 2011

Av Paola Loderini - 24 juni 2011 13:18

Många gratulationer och lyckönskningar till Fredrik, Ramona & Hugo Nordberg !


Av Paola Loderini - 24 juni 2011 13:08

9 spett behöver:


Grillspett i trä bör blötläggas en halvtimma innan, annars kan de ta eld...


ett gäng champinjoner

1 gul och en röd paprika

4 starka chorizo-korvar

1 gul och en röd lök

1 marinerad fläskfile


Överbliven marinad från köttet penslas på hela spetten.


Av Paola Loderini - 24 juni 2011 12:47

Då var det dags för ännu en midsommar med regn och friska vindar... Vi sitter där, vi svenskar, och ska till varje pris vara ute. Det slutar med att man virar en pläd runt sina vita ben...(de få gånger det varit sol har jag suttit och rättat prov...så bruna ben kan jag se mig i månen efter...) sedan letar jag fram någon jacka från i vintras för att kunna sjunga en snapsvisa utan att hacka tänder....För den där söta blommiga klänningen ska man till varje pris ha på sig för det är ju ändå midsommar.... Nä...tacka vet jag jeansen! (Min vän Ramona brukar säga "tacka vet jag vinet" men det passar bättre till senare i kväll...) Det är nya råd och rön: Frys inte på midsommar! Klänningen stannar hemma!

 

Vi har alla något vi måste ta med till firandet... I mitt fall blev det klassiska grillspett.

En underbart god marinad som passar till både fläskkött och kyckling. Marinera helst ett dygn om det finns tid, men det bästa med denna är att den även kan användas som glaze som bara penslar på under grillningen om tiden är knapp....

 

MARINAD


½ DL OLJA

½ DL JAPANSK SOJA

½ DL FLYTANDE HONUNG

2 PRESSADE VITLÖKSKLYFTOR

1 MSK FÄRSK INGEFÄRA, FINT RIVEN

SALT OCH PEPPAR


DET ÄR VIKTIGT ATT INGEFÄRAN ÄR FINT RIVEN SÅ ATT DET INTE BLIR "BITAR" AV INGEFÄRA PÅ KÖTTET.

I DAG HADE JAG KORT OM TID OCH LÄT DÅ KÖTTET MAINERA I RUMSTEMPERATUR. KÖTTET SKA HELST VARA RUMSTEMPERARET INNAN DU LÄGGER DET I MARINAD FÖR ATT DET DÅ LÄTTARE DRAR ÅT SIG SMAK.

GOOD LUCK IN THE KITCHEN...



 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


En blogg, helt enkelt....

Fråga mig

48 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29 30
<<<
Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards