Direktlänk till inlägg 26 juni 2011

Broccolipaj med brieost

Av Paola Loderini - 26 juni 2011 10:42

Det där med paj är jag inte så mycket för egentligen... Ett tag gjorde varenda människa paj för att maten kunde förberedas, värmas och bara med en enkal sallad till blev det en hel måltid. Jag hålller med,..enkelt är det.... men att en köttfärspaj på överbliven köttfärssås är intressant är helt enkelt lögn. Det är så tråkigt att klockorna stannar.. men hittar du lite spännande att slänga i den blir det i alla fall lite roligare....


DEG

125 g smör (absolut inte margarin, utan smör...)

2 msk kallt vatten

3 dl vetemjöl

 

Nyp ihop degen med fingrarna till en grynig massa. Tryck ut den i en pajform, nagga med en gaffel och in i kylen minst en halvtimma. Sätt ugnen på 200 g, passa på att dammsuga hemmet och bädda sängar...sen ska pajen förgräddas i 15 minuter.... och då kan du ta en kaffe under tiden..


Det är viktigt med förgräddningen eftersom fyllningen är blöt och pajen blir lite "sunkig" om du hoppar över det momentet.... det blir inte alls lika gott....


FYLLNING

broccoli, färsk

cocktailtomater

brieost

grädde, 2 dl

ägg, 2 st ekologiska

en liten pressad vitlöksklyfta

salt, peppar, timjan 

riven ost



Dela en bit brieost i små tärningar. Dela cocktailtomater i halvor. dela färsk broccoli i buketter...


Jag väljer vispgrädde men matlagningsgrädde blir bra om du vill ha ett smalare alternativ. Vispa grädde, vitlök, ägg och kryddor. Fyll skalet med brieost, broccoli och tomater. Häll på blandningen, toppa med ost och in i ugnen 25 minuter.


Pajen serveras ljummen. Absolut inte direkt för när den är alldeles för varm försvinner en del av ostsmaken....


Foto kommer när den är klar.... min står i ugnen nu ;)


Kram !!!



 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paola Loderini - 30 augusti 2016 22:07

     Nu har jag ny bloggportal:        www.nouw.com/paooola ...

Av Paola Loderini - 29 augusti 2016 21:26

Kod för att importera min blogg till Nouw: 9926004046

Av Paola Loderini - 23 augusti 2016 21:20


  En förälder kom med ett armband och köttbullar på "köttbullens dag" idag.  En lyckligt lottad fröken! :)  Sötaste minsta köttbullarna.  ...

Av Paola Loderini - 23 augusti 2016 21:15


Presentation


En blogg, helt enkelt....

Fråga mig

48 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29 30
<<<
Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards