Alla inlägg den 23 juli 2011

Av Paola Loderini - 23 juli 2011 23:49

Hej!

 

Har precis varit och hälsat på min moster Anneli och hennes man Reinhold. Där fick jag den här fantastiska desserten! Om jag inte stoppat i mig så mycket mat innan hade jag kunnat äta hela rullen själv! Den här ska jag göra till min son som snart fyller 7 år. Så himla god med Rice Krispies i. Jag hade ingen aning om att man kunde blande i dessa små puffiga riskorn i marängsmet!

 

 

Pensla ca 1 msk smör på ett bakplåtspapper.

 

Vispa 4 äggvitor ihop med 1½ dl strösocker och ½ tsk citronsaft.

 

Vänd ner 2 dl Rice Krispies.

 

Bred ut marängsmeten på ett smörat bakplåtspapper.

 

175 grader i ca 20 minuter. Vänd över marängen på ett sockrat nytt bakplåtspapper innan den svalnar. Annars fastnar den i pappret.

 

Låt marängen svalna helt. Den ska alltså inte bli hård som en vanlig maräng, därför är den inne så kort tid i ugnen.

 

Blanda ihop 1½ dl hårt vispad grädde ihop med 3 msk floorsocker och 1½ dl creme fraiche. Vänd ner 250 g färska bär. (Hallon och blåbär var det i denna)

 

Bred ut röran på marängen, rulla ihop, ät!

 

 

 

Av Paola Loderini - 23 juli 2011 11:55

Det är viktigt att du gör en rulle i taget och förvarar resten av filodegen under en fuktig handduk...annars torkar degen och då spricker den. Du kan frysa in deg som blir över.


4 personer


Svamprullar


1 gul lök

1 morot

250 g champinjoner

1 vitlöksklyfta

2 msk smör-och rapsolja

salt, peppar

16 ark filodeg 10x10 cm

smör till pensling

sesamfrö


Hacka lök, vitlök och chanpinjoner fint. Skala och riv moroten. Fräs allt detta i smör tills vätskan från champinjonerna kokat in. (Det blir vätska från champinjoner när de steks),,, Salta och peppra och låt svalna.


Lägg ut ett filodegsark i taget. Pensla smör på arket och lägg på ett ark till. (Använd smör- och rapsolja så slipper du smälta smör) Lägg på fyllning och rulla ihop.


Lägg på en plåt med bakpapper. Pensla med smör. Strö på sesamfrön. Baka i 225 grader, 8 minuter. Servera med grönsallad.


Jag ska själv till Grebbestad idag och hälsa på min moster, så jag hinner inte göra svamprullar idag. Så fort jag gör några ska jag lägga ut bild på bloggen.


                                           




Vi skänker kärleksfulla tankar till alla omkomna och skadade i Oslo. Det finns så mycket sjuka männsikor här i världen. Lev varje dag som om det var den sista! Love, peace and understanding...fast hur kan man ha förståelse för detta?!?



Presentation


En blogg, helt enkelt....

Fråga mig

48 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7
8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards