Alla inlägg den 24 juli 2011

Av Paola Loderini - 24 juli 2011 07:03

Är det någonting jag verkligen älskar från havet är det pilgrimsmusslor. Det är så förbannat gott och det gör jag aldrig hemma, tyvärr... utan beställer någon svindyr förrätt på restaurang, och tycker alltid att det är för få "bollar" på tallriken...


Men nu kan ni göra detta hemma på ett superenkelt sätt, och det är vansinnigt gott!


Detta är beräknat till 10 bufféportioner.


Limemarinerade Pilgrimsmusslor


800 g pilgrimsmusslor

3 msk olivolja

3-4 limefrukter

1 röd chili

4 salladslökar

purjolök

2 dl olivolja

3 msk worcestersås

salt och peppar


Jag hittade inte färska pilgrimsmusslor hos fiskhandlaren, det är tyvärr så att det inte alltid finns. Den gång jag hittade färska var i fiskbilen vid "gamla" Hemköp i Påvelund. Jag har använt frysta som fått tina.


1. Låt musslorna rinna av ordentligt. Gärna på hushållspåapper. Plocka bort den lilla muskeln på musslan. (detta tror jag att jag glömde, men det var ingen som reagerade)


2. Lägg musslorna på ett fat och ringla över olivolja.


3. Grilla musslorna hastigt på båda sidor i en grillpanna. (du kan även steka dem om du inte har en grillpanna) Salta och peppra.


4. Riv lite av skalet på de tvättade limefrukterna och pressa ut saften. (rulla limefrukten innan hårt med handen så är det bra mycket lättare att få ur saften)


5. Blanda limesaft, limeskal, fint skivad chili, fint skivad salladslök, olivolja och worcestersås. Salta och peppra.


6. Häll marinaden över musslorna och låt ligga i kylskåpet över natten.


 


Arthur och Minimojjerna 3 såg vi förra veckan. Maltazar blev jättestor och tog sig in i människornas värld... Ja... första filmen var bra... sen gick det bara utför. Maltazars klumpiga son var visserligen rätt kul, men barnen var inte imponerade. Vänta till DVD-filmen släpps.

Presentation


En blogg, helt enkelt....

Fråga mig

48 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7
8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards