Alla inlägg under juli 2011

Av Paola Loderini - 18 juli 2011 12:00

  och vad gör jag med det nu....?

Av Paola Loderini - 18 juli 2011 11:54

Hej och godmorgon!


Färkostbullar kan du också göra som brytbröd, men då måste du dubbla gräddningstiden. Jag tror att mitt brytbröd var inne i ugnen ca 20 minuter.


  

För att få ett brytbröd lägger du bullarna nära varann i en blomma. Låt de jäsa "ihop sig" i kylskåpet. Lycka till!





Av Paola Loderini - 18 juli 2011 09:16

   I dag har jag en dejt med den här mannen....

Undra vad jag ska ha på mig!?

Av Paola Loderini - 17 juli 2011 23:54

   

Om en ande sa att jag fick 3 önskningar hade en av önskningarna varit detta fantastiska badrum! Jag hade gått upp en timma tidigare för att få stå här och njuta varje morgon.....

Av Paola Loderini - 17 juli 2011 09:31

   Godmorgon!


Ikväll ska jag baka färskostbullar. Jag har haft barnen i 2 veckor nu och i morgon ska de till pappa :( .... Därför måste måndag morgon bli supermysig....


Dessa jäser under natten i kylskåpet, vilket gör att du passar ingen jäsningstid och samtidigt tar det bara 10 minuter att få nybakat bröd på morgonen! Ungefär lika smidigt som den fula bakmaskinen som fanns i hemmen på 80-talet.


Receptet är på endast 8 stycken bullar.


Färskostbullar


25 g jäst

2 dl kall mjölk, standardmjölk 3 %

1 dl Kesella

2 msk rumsvarmt smör

salt

6-7 dl vetemjöl (jag använder vetemjöl special)

1 uppvispat ägg

½ dl solroskärnor


Rör ut jästen i den kalla mjölken. Tillsätt Kesella, smör, salt och det mesta av mjölet. Arbeta ihop en deg. Dela degen i 8 bitar och forma runda bullar. Lägg bullarna på bakplåtspapper på en plåt, lägg en handduk över och ställ in bullarna i kylen. (8-10 timmar)


När du vaknar sätter du på ugnen på 225 grader. Ta plåten direkt från kylen in i ugnen och grädda i 10 minuter. Låt bullarna svalna innan de delas.


Frukost mini-buffé


Färskostbullar

1 lagrad hårdost

1 mild hårdost (till barnen)

Philadelphiaost

kalkon, tunna skivor

aprikosmarmelad

hallonmarmelad

Bregott extra saltat

tomatskivor

strimlor av gul och röd paprika


   Denna är verkligen supergod! Finns i vanliga butiker.


Av Paola Loderini - 16 juli 2011 18:58

Kärt barn har många namn, och det har även den här kakan. Jag har alltid kallat den Kärleksmums men den heter allt från Chokladrutor till Sarakaka enligt kokböckerna.


Den blev i alla fall väldigt lyckad i morse innan vi åkte till Fallens dagar. Jag har ätit så många så att jag faktiskt skäms...Inget kvar till frysen??


Kärleksmums


ca 30 bitar


225 g smör

3 ägg

4½ dl socker

2-3 dl mjölk

6-7 dl vetemjöl

3½ tsk bakpulver

3 tsk vaniljsocker

3 msk kakao

Ströbröd och smör till formen


Glasyr:

  

90 g smör

5½ dl florsocker

6 msk kaffe

1½ msk kakao

2 tsk vaniljsocker

3 dl kokos


Smält smöret och låt det svalna helt. Vispa ägg och socker pösigt. och tillsätt de torra ingredienserna varvat med mjölk. Använd röd mjölk. Rör ner det avsvalnade fettet. Häll smeten i en smord och bröad bakform.

 

Grädda i 225 grader ca 20 minuter.

 

Låt kakan svalna helt. Smält fettet till glasyren och rör ihop med övriga ingredienser. Bred glasyren över kakan och stö över kokos.


  

Gott. Alldeles för gott. Ha det bra i det underbara vädret!


Av Paola Loderini - 16 juli 2011 18:47

  I dag åkte vi till Trollhättan.... Här är Meja & en mycket uttråkad Viggo.


  Hamburgare i solen...





Av Paola Loderini - 15 juli 2011 16:25


Viggos & Mejas efterrätt


vaniljglass med chokladkross

vispgrädde

minimaränger i form av små droppar

chokladsås


Marängdroppar kan du köpa på ICA. Ett alternativ till lite lyx om man inte orkar göra maränger själv. Vill du göra små egna spritsar du ut marängsmet, och då kan du även göra några färgglada med karamellfärg...


 

Presentation


En blogg, helt enkelt....

Fråga mig

48 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7
8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards