Alla inlägg under juli 2011

Av Paola Loderini - 15 juli 2011 11:20

 Värsta kuren för att se ut som en supermodell!

 

Sallad a la modello


1 isbergssalladshuvud

1 lollo-rosso salladshuvud

150 g förvällda sockerärtor

salt och peppar

saft av 1 citron


När sockerärtorna kallnat blandar du alla ingredienser!


Nu äter du detta varje dag i hela ditt liv och tränar minst 1,5 timmar varje dag. Om du blir lite deppig eller börjar se konstiga bilder framför dig behöver du komplettera med något.

Då behöver du antagligen något av detta:

 

pannkakor med sylt och grädde

köttbullar, potatis och gräddsås

pizza

kanelbullar

äpplepaj medvaniljsås

glass

blodpudding med massor av bacon


Nu märker du att du inte alls kommer att se ut som en supermodell... någonsin..., men blir heller inte deppig och lever  ett bra mycket roligare liv. Brösten hänger och en fast kropp hade du senast när du var 15 år...ja ja...

 

Men visst vill vi innerst inne se ut såhär....utan att överdriva...


 

Av Paola Loderini - 15 juli 2011 10:56

Hej


Igår bjöd Katta på lax och pasta. Viggo åt som om han aldrig sett mat förut.


 


En stor bit färsk lax som läggs i en ugnsforn. Blanda pesto och creme fraiche. Bred på laxen. Halvera tomater eller lägg små cocktailtomater runt laxen. In i ugnen. Kan tänka mig 175 grader i

20-30 minuter beroende på hur tjock laxen är. Salt och peppar...


Servera med färsk bandspagetti och grönsallad!

Glöm inte att pesto innehåller nötter.


Ps. Katta, du får slänga in en kommentar om det är något du vill tillägga.

Har jag fattat receptet rätt?



Av Paola Loderini - 14 juli 2011 20:46


Varför har man alltid öppen mun när man petar sig i ögat?


Det kan man fråga sig om man inte kan fråga sig något annant. Eller hur?

Kom precis hem från en mysig middag hos Katta. Min son Viggo (snart 7) fick stryk av Vincent (fyller 2 på söndag)....hm...;)


Hon bjöd på lax med pesto och färsk pasta. Bild och recept kommer i morgon.


En bättre fråga är: 

Hur mycket borde ett (redan utsålt?) festivalpass kosta?


Hälsningar från en som skulle gå genom eld för att få en av de svindyra biljetterna till Way Out West. Enbart för att få se Robyn, som är en av världens bästa artister! Fy fan för att ta 1500 kr för ett festivalpass! Funderar starkt på att klä ut mig till en scenarbetare och hänga på mig några sladdar och en verktygsväska.... för att sedan gömma mig under scenen med en bag-in-box och en plastmugg! Någon som har samma tanke?

Av Paola Loderini - 14 juli 2011 11:35

Hej


Här är mitt eget hemliga recept på köttbullar! Jag tar bladet från munnen och delar med mig av detta! Ibland är det extremt tråkigt att göra köttbullar...Det är liksom "samma visa varje gång"....men detta blir i alla fall lite mer intressant.


1. 1 mycket finhackad gul lök som steks i olivolja utan att den tar färg. (7 min)


2. Lägg över den i en skål.


3. 2-3 msk hackad persilja och en rejäl nypa muskot. (helst färskriven) blandas i skålen ihop med den stekta löken.


4. 400-500 g nötfärs (helst ekologisk) smulas och blandas ner i skålen.


5. 5 msk riven parmesanost och 4 msk ströbröd läggs ner i skålen.


6. Ställ in skålen i kylskåpet en stund. Ca. 20 minuter. Det är lättare att forma bollar av kall färs har jag märkt...


7. Forma små bollar medans du värmer ugnen till 225 grader.


8. Pensla olivolja på en plåt.


9. Stek alla köttbullar på plåten och rulla runt dem ibland. Ca 8-10 minuter beroende på hur bra ugn du har.


Det smidiga med detta är att du slipper stå vid spisen och steka några i taget. Alla som blir över kan du låta svalna och när folk kommer sätter du en tandpetare i bullarna och vips så har du tilltugg. Se då till att bullarna inte svalnar på plåten för då kan det bli lite fett som fastnar och det blir oaptitligt. Lägg bullarna på hushållspapper.


Det finns glutenfritt ströbröd om du vill ha glutenfria bullar!


De hemliga köttbullarna är nu ute bland folket!

 

Paola


Ps. Det blir ingen bild för vi är bortbjudna på middag ikväll hos Katta, Fredrik & Vincent, som för övrigt grillar världens godaste revben. Ska stjäla receptet och lägga ut det på bloggen!



Av Paola Loderini - 13 juli 2011 08:11

Detta är 10 bufféportioner


Nudelsallad med citrondressing


200 g äggnudlar

2 msk smör-och rapsolja

2 msk pressad citronsaft

1 tsk mald ingefära (från kryddburk)

salt och peppar

2 salladslökar

1 gurka

2 liter blandad sallad


citrondressing:

 

3 dl matlagningsyoghurt

rivet skal och saft från ½ citron

1 pressad vitlöksklyfta

salt och peppar

ev. färsk koriander



Koka nudlarna och spola av snabbt i vatten. Rör i smör-och rapsolja, citronsaft, och kryddor. Skala gurkan med en potatisskalare eller osthyvel. Dela gurkan och gröp ur den. Hyvla gurkan i tunna strimlor med en osthyvel. Strimla salladslöken på snedden. Blanda ihop dressingen. Blanda nudlar med grönsaker. Lägg upp på ett fat. Ringla över dressingen. Dekorera med färsk koriander om du vill.


Tips: Om man ska ta med den till någon gemensam grillning eller till stranden tycker jag att det är smidigt att blanda i dressingen så att salladen blir krämig.


Good Luck!


Paola





Av Paola Loderini - 13 juli 2011 00:19

  


 Vi skulle klara att lägga ett 1000-bitarspussel på exakt 7 dagar. Om Jag och Meja klarade detta skulle Meja få förhöjd veckopeng på lördag. Om vi inte klarade detta skulle Viggo få förhöjd veckopeng. "Det klarar ni aldrig" säger Viggo.Tiden gick ut i morse, och Viggo vann...Vi skyller på att vi faktiskt inte var hemma på 3 dagar, men vi fick ingen extra tid för det ;( men vi fortsätter, och snart är det klart. Det underliga är att när tiden gick ut så är helt plötsligt Meja väldigt mycket "borta" från pusslandet.....hm...Här sitter jag liksom alldeles ensam...Snart kommer bild på 1000-bitars pussel. Det är första och troligen enda gången jag pusslar ett sådant!

Av Paola Loderini - 13 juli 2011 00:12

 På plåten innan gräddning.


Resultatet blev såhär....

  

Jag hoppade över chilikrydda eftersom det var barnen som skulle äta idag.  Eftersom de är så lätta att göra så gör ett gäng och ha i frysen. Jag använde en färdigköpt smördeg som rullas ut till en färdig rektangel. Jag har tidigare gjort en egen smördeg som ska kladdas ihop samt vila i kylen. Det är liksom inte värt det.....



Av Paola Loderini - 12 juli 2011 11:16

Nina (f.d. Löwendal)  är en så trogen besökare att jag nu döpt mina chilipinnar efter henne ;) Nu heter de inte längre Chilipinnar utan Ninapinnar!


Ca 15 st Ninapinnar gör du såhär:


1 färsk smördeg, fyrkantig

2 äggulor

2 dl riven parmesanost

2 msk chilipeppar på kryddburk

smör till plåten

 

Ugn 200 grader

 

Lägg ut smördegen. Pensla hela med äggula. Fördela chilipeppar och ost på hela och vik ihop på mitten. Skär 2 cm tjocka remsor med en vass kniv. Snurra remsorna och lägg på en smörad plåt. Grädda 10 minuter tills de fått fin färg.


Dessa är perfekta till drinken och man det är alltid någon som äter så många att de tar slut innan alla fått smaka, så gör dubbel sats om ni är fler än 8 personer. Jag ska göra dessa i kväll utan chilipeppar till barnen. Hade passat bra till kycklingsoppan igår förresten!


Mycket lycka i köket och en stor kram till Nina!

Det är roligare att blogga när jag vet att ni läser den.


Paola



Presentation


En blogg, helt enkelt....

Fråga mig

48 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7
8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards