Alla inlägg under juli 2011

Av Paola Loderini - 11 juli 2011 12:00

Ca 4 personer


300-400 g pasta

200 g skalade räkor

200 g musslor på burk

3-4 plommontomater

1 röd chili (hoppa över om barnen ska äta)

2 hackade vitlöksklyftor

3 msk olivolja

2 dl vitt vin

1 fiskbuljongtärning (eller fiskfond 1-2 msk)

100 g spenatblad

2 msk hackad persilja

salt och peppar

riven parmesan


1. Koka pastan

2. Finhacka persiljan och vitlöken.

3. Hacka chilin väldigt smått

4. Fräs vitlöken i olivoljan. Rör hela tiden!

5. Tillsätt chili, buljong och vin. Låt puttra ca 5 minuter.

6. Blanda i skaldjuren + lite spad från musslorna. Nu får det inte koka!

7. Blanda i urkärnade hackade tomater och spenatbladen.

8. Salta och peppra under försiktig uppvärmning.

9. Blanda pastan med skaldjursröran. Riv parmesanost över.



Av Paola Loderini - 10 juli 2011 21:35

Hej


Jag har varit lite utanför Fiskebäckskil i 3 dagar och inte varken haft lust eller tid att blogga. Vi har bara njutit av väder, djur och natur....


I morgon ska jag göra kycklingsoppa till lunch!


Kycklingsoppa

till 4 personer ungefär


2 gula lökar

2 tsk curry

½ dl vetemjöl

13 dl hönsbuljong av tärningar

2-3 dl kycklingkött (jag brukar köpa 1 grillad kyckling)

1 dl curryketchup

1 dl mellangrädde

1 äggula


Skär löken i bitar och fräs den i smör med curry. Rör ner lite mjöl och späd med buljong. Lite i taget! Låt soppan koka i 10 minuter. Sila den sedan så att lökbitar försvinner. Tillsätt kycklingköttet och ketchup. Koka upp igen. Vispa grädde och äggula och rör ner i soppan, som inte får koka mer. Servera med bröd, smör och ost. Supergod! Ps... Har du inte curryketchup tar du vanlig. Funkar det också! Ds.


  Sune blev trampad av en häst och benet gick av på flera ställen. Vi önskar honom all lycka när han byter gips om några dagar. (Hedins familjemedlem)



Av Paola Loderini - 7 juli 2011 11:35

  

Mitt favoritsmycke just nu... under 100-lappen på Campadre.se


Av Paola Loderini - 6 juli 2011 22:34

  Viggo och Meja på Fiskebäcksbadet. Viggo orkade cykla hela vägen dit och hem och var jätteduktig. Första "resan" i trafiken... Vi var lite nervösa båda två i morse men det gick himla bra!


När vi kom hem åt vi "Barnens Tacogratäng" som innehåller 5 ingredienser...Blev inspirerad av Danielas 41-årsfest där hon serverade denna med en massa tillbehör och visserligen något starkare i smaken.



BARNENS TACOGRATÄNG


Nacho-chips som täcker en botten på en ungssäker form.

400 g köttfärs som steks ihop med en påse tacokrydda.

Lägg köttfärsen på chipsen.

1 burk mild salsasås. Häll över köttfärsen.

Riven ost som du lägger över såsen.


200 grader i 10-15 minuter. Klart!

  Barnen åt upp halva innan jag hann fota...:)







Av Paola Loderini - 6 juli 2011 09:14

 

I dag blir det mackor till stranden med olika fyllningar....

Jag har inte gjort några än så det blir ingen bild till dessa recept....


Baguette Brie


Köp eller baka 1 baguette per person. I dag köper jag. Bred baguetten med Philadelpiaost istället för smör. Strimlad sallad och lägg emellan. Idag använder jag ruccola, men det går bra med den du har hemma. Fyll på med tunnaskivor av brieost och tunna skivor av salami. Lägg i några tunna ringar av rödlök och lite gröna hackade oliver.


Wraps med rökt lax


mjukt tunnbröd, 1 per person

Creme Bonjour örter

krispsallad

avokado, skivad

rödlök, skivad

rökt lax, skivad


till 4 stycken wraps går det åt ca 120 gram rökt lax. Droppa lite citron på avokadon så håller den färgen bättre. Jag använder ofta en mjuk ost istället för smör när det är utflyktsmat. Nyttigare och godare.


Bred ört-osten på brödet och fyll med resten av ingredienserna. Rulla ihop.

Tänk på att inte fylla förmycket för då går det inte att rulla ihop brödet. Lägg ett tunnt lager av ingredienserna.


Herr Tonfisk med ägg


En supergod röra som barn tycker om... Fyll en baguette.


ca 4 fyllningar


1 burk tonfisk

2 hårdkokta ägg, hackade

1 röd paprika, i tärningar

1 liten finhackad rödlök

2 msk hackad kapris

2 dl lätt creme fraiche

salt och peppar


I denna använder jag lätt creme fraiche, och jag vet inte riktigt varför... det har bara blivit så... Jag blandar alla ingredienserna, stoppar i lite salladsblad och fyller med röra. Jag struntar ofta i garneringen när jag gör denna också... Men vill man ha det "a la kokbok" kan man garnera med rödlöksringar, skivor av hårdkokt ägg och några kapris. Kanske citron? 








Av Paola Loderini - 5 juli 2011 11:33

skinkröra


250 g kesella gourmet

2-3 skivor rökt skinka, finhackade

2 dl lagrad riven ost


Blanda och ha till bakad potatis!


kaviaröra


250 g kesella gourmet

½ dl stenbitsrom eller kaviar

1 hackat hårdkokt ägg

2 msk hackad purjolök eller gräslök


Gott till fisk!


  

Min fantastiska nagel-tjej Nooshin tog bort all min förstärkning igår...Efter 11 år med långa naglar känns det som att någon kapat mina fingrar. Det kommer säkerligen att ta upp till ett år innan jag har friska naglar igen, men kanske...kanske ....klarar jag det.


Nagellacket är från O.P.I

 

Ska du köpa lack ska du absolut köpa från O.P.I

Grand Parfymeri har massor med roliga nyanser. 


Nooshin sitter på Young Nails, magasinsgatan.

Alldeles nygift är hon och otroligt kär och lycklig. Gratulerar!

Kram!

 

Av Paola Loderini - 4 juli 2011 10:52

Marinad till skalade räkor


1 dl olivolja

1 msk vinäger

1 msk limesaft

2-3 cm röd chilifrukt

Av Paola Loderini - 4 juli 2011 08:12

Avokadoröra a la Bertil


4 port.


2 mogna avokado

1-2 dl creme fraiche

½ dl finhackad purjolök

salt och svartpeppar

2 tsk dijjonsenap

200 g skalade räkor eller rökt lax

4 skivor rostat vitt bröd

citron och dill på toppen


Dela avokadon och gröp ur köttet. Skär i små tärningar Droppa citron på så att köttet inte mörknar. Blanda alla ingredienser. Klart.


Jag sparar några räkor eller lite lax till garnering och ibland lägger jag röran på grovt bröd eller direkt i serveringsglas. Miniportioner kan du göra om det blir många gäster och använd då små nubbeglas med minigafflar/skedar. Supersöta!


Ps. Till röror använder jag alltid creme fraiche med 34% fetthalt.


Presentation


En blogg, helt enkelt....

Fråga mig

48 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7
8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards