Alla inlägg den 10 augusti 2011

Av Paola Loderini - 10 augusti 2011 22:44

Hej alla!


Tråkig lunch idag men jag fick ihop något jag kan dela med mig av till middag. Jag skulle laga färskpotatis med citron och gäslök, vansinnigt gott, och tänkte då hurtigt ta cykeln till ICA Fiskebäck, som ligger minuten bort. Regnet stod som spön i backen till och från hela dagen....hm... Jag fixar att tajma mellan två skurar...och himlen öppnade sig, jag cyklade så fort jag kunde....Resultatet blev att jag inte behöver köra någon typ av ansiktspeeling på 2 år. Jag har nog ingen hud kvar.



Färskpotatis med citron och gräslök


12 färskpotatisar om de är normalstora,

fler om de är små....

½ dl pressad citronsaft

½ dl vatten

½ dl rapsolja

salt och peppar

½-1 kruka gräslök, hackad


Koka potatisen i saltat vatten. Snåla inte med saltet! Har jag lärt mig från TV-Tina. Blanda olja, vatten och citronsaft ihop med salt och peppar i den skål du ska servera potatisen i. När potatisen kokat klart låter du de svalna lite men inte helt. Vänd ner gräslök och potatisen i skålen och servera den ljummen.


Det är superviktigt att du inte byter ut rapsoljan mot exempelvis olivolja. Rapsolja är smaklös, och därför kommer citronsmaken fram. Jag gjorde misstaget med olivoljan en gång, och jag säger bara : No No...


Till detta blev det utbankad fläskfilé och den blev rejält utbankad, eftersom jag hade ett par aggro-känslor som ville ut. Hela köket hoppade, men köttet blev fint;) ...Var ganska skönt att kunna säga till barnen att köket måste hoppa om köttet ska bli som på bilden.....fast så blev det ju inte ändå.... Lite kruksallad och en kryddad creme fraiche-klick. (Basilikakrydda exempelvis)



  

mer än så behövs inte...enkelt och väldigt gott...


Av Paola Loderini - 10 augusti 2011 14:06

Hej igen...


Jag bloggar inte om lunchen idag... för Meja hade 2 kompisar som sov över i natt...är lika med 4 barn som skriker efter annan mat än vad jag tänkt: Falukorv, potatiskklyftor, majs och tomat. Knaperstekt bacon också....Så det finns liksom inte något intressant att lägga ut på bloggen...


Däremot tips: Majs ska alltid komma från Gröna Jätten. Potatisklyftor ska du alltid göra själv. Tar lika lång tid men blir bra mycket godare än frysta äckel-päckel-sladdriga-klyftor. Barn gillar olika skålar med tillbehör som de får plocka ur själva. Idag blev det en skål med majs, en med tomatbitar, en med gräddfil, en med äppelklyftor och en med knaperstekt bacon. Då blir det automatiskt lite mer intressant. Tänka sig att alla 4 satt vid bordet under 15 minuter. Ingen försvann! Kan vara något att tänka på.


Tack Annica på Lillekärrskolan för positiv respons! Värmer mitt hjärta!


Puss på er allihop!!





Av Paola Loderini - 10 augusti 2011 10:40

Hej!


Här kommer recept på två sommardrinkar! Idag står regnet som spön i backen men varför inte ta en drink framför TV:n och hyra en film. Jag hyrde Svinarlängorna, och blev faktiskt besviken. Jag hade så höga förväntningar, och tyvärr var den inte ens hälften så bra som jag hade hoppats på ;( Däremot tycker jag ändå att man bör se den.... Bra skådisar om inte annat....




Trädgårdsdrink


1½ dl kall öl

1½ dl kall sockerdricka

isbitar


Orange Surprice


1½ dl apelsinjuice utan fruktkött

1½ dl torrt vitt vin

5-6 skivade jordgubbar

isbitar



Presentation


En blogg, helt enkelt....

Fråga mig

48 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4
5
6
7
8 9 10 11
12
13 14
15 16 17
18
19 20 21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards