Direktlänk till inlägg 10 augusti 2011

Utbankad fläskfilé med gräslökspotatis

Av Paola Loderini - 10 augusti 2011 22:44

Hej alla!


Tråkig lunch idag men jag fick ihop något jag kan dela med mig av till middag. Jag skulle laga färskpotatis med citron och gäslök, vansinnigt gott, och tänkte då hurtigt ta cykeln till ICA Fiskebäck, som ligger minuten bort. Regnet stod som spön i backen till och från hela dagen....hm... Jag fixar att tajma mellan två skurar...och himlen öppnade sig, jag cyklade så fort jag kunde....Resultatet blev att jag inte behöver köra någon typ av ansiktspeeling på 2 år. Jag har nog ingen hud kvar.



Färskpotatis med citron och gräslök


12 färskpotatisar om de är normalstora,

fler om de är små....

½ dl pressad citronsaft

½ dl vatten

½ dl rapsolja

salt och peppar

½-1 kruka gräslök, hackad


Koka potatisen i saltat vatten. Snåla inte med saltet! Har jag lärt mig från TV-Tina. Blanda olja, vatten och citronsaft ihop med salt och peppar i den skål du ska servera potatisen i. När potatisen kokat klart låter du de svalna lite men inte helt. Vänd ner gräslök och potatisen i skålen och servera den ljummen.


Det är superviktigt att du inte byter ut rapsoljan mot exempelvis olivolja. Rapsolja är smaklös, och därför kommer citronsmaken fram. Jag gjorde misstaget med olivoljan en gång, och jag säger bara : No No...


Till detta blev det utbankad fläskfilé och den blev rejält utbankad, eftersom jag hade ett par aggro-känslor som ville ut. Hela köket hoppade, men köttet blev fint;) ...Var ganska skönt att kunna säga till barnen att köket måste hoppa om köttet ska bli som på bilden.....fast så blev det ju inte ändå.... Lite kruksallad och en kryddad creme fraiche-klick. (Basilikakrydda exempelvis)



  

mer än så behövs inte...enkelt och väldigt gott...


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paola Loderini - 30 augusti 2016 22:07

     Nu har jag ny bloggportal:        www.nouw.com/paooola ...

Av Paola Loderini - 29 augusti 2016 21:26

Kod för att importera min blogg till Nouw: 9926004046

Av Paola Loderini - 23 augusti 2016 21:20


  En förälder kom med ett armband och köttbullar på "köttbullens dag" idag.  En lyckligt lottad fröken! :)  Sötaste minsta köttbullarna.  ...

Av Paola Loderini - 23 augusti 2016 21:15


Presentation


En blogg, helt enkelt....

Fråga mig

48 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4
5
6
7
8 9 10 11
12
13 14
15 16 17
18
19 20 21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards