Alla inlägg under augusti 2011

Av Paola Loderini - 19 augusti 2011 18:10

Tiden går... och hjälp va stressigt. Jag sa "Jag har aldrig varit med om något liknande" till min vän och kollega Evelina (Jag är ju ändå ganska "grön" som lärare fortfarande)... Hon svarade med "Inte jag heller"... och då är det illa när man kan säga så med 9 år bakom sig som lärare....phu!


Vi startar upp på nytt och är lite lämnade emellan två skolor just nu. Vi kan varken skriva ut eller kopiera, datorerna krånglar, möten ligger på löpande band och föräldrar vill ha ett ansikte innan uppstarten. Vi bara skrattar... för vad ska vi annars göra??? Någon som har ett förslag?


Jag hann göra ett par nya askar och jag är superkär i min muffinsask.

  


Jag har ju varit värdelös på bloggen nu denna veckan, men jobbet tog all tid. Dessutom gick larmet på skolan och vi tre som var kvar fick ett nervöst break, och jag själv kunde inte göra så mycket för jag satt i möte med föräldrar. Evelina och Lovisa sprang som hysteriska höns och skrek. På något sätt lyckades vi larma av och på igen, och dessutom hann vi ringa så väktaren som var på väg fick åka tillbaka...Man fixar det mesta....



Av Paola Loderini - 17 augusti 2011 23:55

Nu borde man ju ligga i sängen.... eller hur? Jag har varit på Kick off med jobbet... Därför är jag alldeles vaken och lite rund under fötterna.


Jag har inga bilder eller något roligt att skriva förutom om en liten pyttesak som min nya kollega Lovisa sa efter ett glas vin... och därför skrattade jag så mycket att det blev pinsamt.


- Min hund har en allergi.

- Oj, va tråkigt. Vad är den allergisk mot?

- Pälsdjur.

- Du måste skoja!

- Nä, det är allvar.

- Va? Är den allergisk mot sig själv?
- Ja, den får liksom medicin...


Jag tror att jag skrattade så mycket att folk trodde att jag skulle sluta andas. De var ju några som stirrade på mig. Helt ny bland alla dessa nya människor och jag bryter ihop, totalt...Min tanke: Detta MÅSTE jag skriva på bloggen.


Ha en trevlig kväll allihop, för det ska jag ha!


Skål!


Ps. Vi har en så snäll chef så att alla får börja 10.00 i morgon. Inte för att jag har tid att börja så sent, men kanske kan jag försöka .... puss

Av Paola Loderini - 16 augusti 2011 20:44

Tyvärr måste jag göra er besvikna... Jag är så smickrad över att ni går in och läser på min blogg men idag blir det inget intressant... Jag har nämligen ingenting att skriva:( hm...


Det har svept in en orkan på jobbet så där vi ska ta emot 100 elever finns bara flyttkartonger.....och lite flyttkartonger till. Jag, Evelina och Lovisa är tre av de fyra lärare som ska jobba där... den fjärde väntar vi på...och då gäller det också att lägga dennes schema och få ordning i dennes klassrum, för på måndag kommer våra kära elever och då finns liksom ingen tid över till annat. Hjälp!


Hur som helst började vi tre lärare att skriva en pedagogisk planering... i ämnet biologi. Order av chefen: Detta ska in. Vi: Hur ska vi hinna det också? Vi gjorde det! Det blev till och med himla bra...tills Evelina glömde trycka på SPARA och det försvann! 2 timmars jobb och den försvann! Mitt i stressen!


- Jag tryckte visst på SPARA! Jag glömmer ju aldrig det annars!


Ingen idé att grina, för det är redan över. Tidsplanen sprack som ett glas på klinkersgolv.... Jaha...Men vi kan ju alltid lägga schemat på natten, och vad ska vi servera till eleverna när vi inte hunnit beställa så mycket som ett sudd? Hur gör egentligen lärarna i de länder där de inte finns några pengar alls. Ett lergolv, en griffeltavla och muntliga diskussioner? Det får det bli... förutom att vi har en whiteboard utan pennor och ett rejält golv då.... annars har vi inte så mycket mer nu. Det kommer.... när vi hinner beställa.


Det är i alla fall spännande och lite coolt att börja från scratch...och hade jag inte haft arbetskamrater som kunde bjuda på sig själv och vända stressen till något vi kan skratta åt så vet jag inte vad jag gjort...så tack för att ni finns och välkommen Lovisa som är alldeles ny!


  Såhär har jag sett ut hela sommaren. Shorts från Hunky Dory och tubtop från Twist n Tango, inköpa år 1803 eller något...men nu lägger vi sommarkläderna på hyllan och myser med stora varma tröjor.... som jag tyvärr inte äger en enda...;(



Av Paola Loderini - 15 augusti 2011 20:57

Hej


Idag tänkte jag vara lite hurtig och göra många köttbullar på samma gång. Jag har skrivit tidigare att det lönar sig tidsmässigt att köra dem i ugnen då.



KLASSISKA KÖTTBULLAR

1 riven gul lök, 1½ dl mjölk, 3 msk ströbröd, en skvätt Kikoman soja, salt och peppar, 800 g köttfärs, 2 ägg.


TILLBEHÖR

Gräddsås, potatis, tomater, råröda lingon

 

Gräddsåsen lagar du till genom att vispa ur pannan med vatten, hälla i skyn i en kastrull. Koka upp. Salta och peppra. Släng i vispgrädde uppvispat med lite Idealmjöl eller Maizena. Koka upp.

 

 

 

  

 

Titta vad fina de blev i ugnen...

 

 

Av Paola Loderini - 14 augusti 2011 17:32

Jag viste det !!! Jag skulle inte börja kolla skor! När jag gör det snöar jag in och det där med att jag borde köpa några varma tröjor till hösten glömde jag snabbt.

Såhär säger en väninna till mig... som är mer praktiska än jag....


Jag behöver varma tröjor : Detta stämmer eftersom du jobbar med barn och behöver flertalet gånger i veckan vara rastvakt oavsett väder och vind.


Paolas tanke: Bara att lyssna på detta får mig att somna! Jag har varit rastvakt utan varma tröjor... inga problem!


Jag behöver en ny jacka: Nej! Det behöver du inte eftersom du kan använda en av de många jackorna du tryckt in i garderoben. Eftersom garderoben inte har kunnat bli helt stängd sen du flyttade in borde du till och med sälja några på Blocket.


Paolas tanke: Vädret är så ombytligt så jag behöver allihop. Punkt.


Jag behöver nya höstskor: Nej! Eftersom det är något fel på dig när det gäller skor har även skorna som bör användas när det är kallt tagit upp en hel garderob, så att dina egna ungar får enbart en enstaka hylla var till samtliga kläder. Du kanske borde överväga att omorganisera och låta några skor trippa iväg härifrån?


Paolas tanke: Trippar skorna ut...då trippar jag efter...


Jag behöver partyskor i guld från Bianco: Nej! Detta tänker jag inte ens diskutera!


Paolas tanke: Var inte det lite barnsligt?? Vi måste ju väga för och nackdelar!


Jag behöver en ny väska:  Verkligen inte! Sist jag öppnade din garderob blev jag anfallen av väskor! Är det något du borde sälja så är det väskorna! Du går ju inte ens ut längre! Vad ska du mer alla kuvertväskorna till??


Paolas tanke: Jag lägger mig ner på golvet och spelar död. Då kanske hon går....?


 

Dessa ska  bli mina i smyg.... 599 kr på Scorett. Märke: Tiamo. Så läckra.

 Don´t tell!


 


Dessa köpte jag förra året och de finns nu igen. Konjak, svart och chokladbrunt är de färger som finns. Jag köpte dessa på bilden. Jättefina till lite romantiska kjolar och klänningar. Hälften av vad en CAT kostar och en tredjedel av en FRYE. Den är även något nättare än CAT och det var det jag fastnade för. Denna kommer från Bianco. Jag fick lära mig att gilla klacken. Efter en vecka brydde jag mig inte så mycket...


UT & SHOPPA MED ER! DET ÄR ÄNDÅ DÅLIGT VÄDER!


Paola

Av Paola Loderini - 14 augusti 2011 13:41

Herregud. Internet är totalt livsfarligt! Hade det regnat pengar i morgon hade jag köpt dessa!


Partysko i guld. Jag är sällan på party ...men jag springer gärna runt i dessa hemma då. Det går precis lika bra! Finns i svart också. Ingen aning om pris men finns som nyhet på Bianco. Kan väl inte vara så fasligt dyra då....VILL HA!


 


Av Paola Loderini - 14 augusti 2011 00:25

Jag gjorde gurksalladen och snabba tomatsalsan idag, men fick inte tag i lax för männsikorna i fiskbilen tror att alla som äter fisk inte är hungriga efter klockan 15.

Det blev kycklingklubbor med massor av grillkrydda och natchos istället. Barnen applåderade. De satt hela 6 minuter vid bordet! Kanon. Kom på att kycklingklubborna kan ju ätas kalla och då har vi plötsligt ett tips på pick-nick-mat!


 

Av Paola Loderini - 14 augusti 2011 00:00

Då kör Mats hem mitt paket. En byrå jag önskat mig till hallen. Jag öppnar. Jag tittar. Jag stänger paketet igen. Detta funkar aldrig. Jag öppnar igen. Hittar bruksanvisningen....hm... det är mer en bok än en beskrivning. Så mycket siffror och bokstäver! Varför önskade jag inte mig en byrå från Ikea? Jag stänger en gång till. Jag låter paketet ligga tills första bästa ringer på dörren. Den stackaren som står där kommer att få sätta ihop detta!


Ingen kommer.....Konstigt att ingen vill sätta ihop en omöjlig pjäs kl 21.00 en lördagskväll...Har folk verkligen så mycket annat att göra? Jag ringer någon...


- Heeeeeej! Vad gör du?

- Sitter i Slottskogen och lyssnar på massa bra musik.

- Jaha...

- Vad är det? Har det hänt något?

- Jag har en bok som beskriver hur 546 delar ska bli en byrå!

- Aha! Du vill att jag ska komma och sätta ihop den?

- Nä...absolut inte. Jag ville bara berätta det...

- Jaha... Kan du inte bara låta paketet vara så kan jag titta på det en annan dag?

- Jo, det skulle jag kunna göra.

- Gör det!

- Kanske.

- Rör ingenting, tappa inte bort någonting. Låt det vara!


I detta samtalet kan man ju tydligt se att en kvinna inte borde klara av det. Att man liksom ska sitta och vänta på att någon mer manlig än jag ska rädda den lilla svaga flickan och sätta ihop pjäsen! Glöm det! Jag ska fan få ihop detta!


....och titta! Det fick jag! Go Paola!


 

Detta är en byrå för mössor och vantar. Gatkritor och hopprep. Cykelnyckar och klasslistor. Perfekt. Till höger har jag min Emma-stol, som ni inte ser i bild, men det blev väldigt bra!

Presentation


En blogg, helt enkelt....

Fråga mig

48 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4
5
6
7
8 9 10 11
12
13 14
15 16 17
18
19 20 21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards