Direktlänk till inlägg 11 december 2011

Ett test om dejten har vad som krävs....

Av Paola Loderini - 11 december 2011 22:30

Jag tar första steget till pepparkakshuset...


- Heeeeej! Vad ska du hitta på idag?

- Inget särskilt.... ska vi hitta på något menar du?

- Ja, vi ska bygga ett pepparkakshus!


Redan här kommer första testet. Inga män vill lägga en söndag på att bygga ett papperkakshus när inga barn är inblandande. Då kommer dom säkerligen med annat förslag, typ ut och äta eller bio.


- Ja, jag kan bygga ett papperkashus. Det är inga problem. Det där kan jag!

- Men gud va kul. Då gör vi det. Då åker vi och handlar! Förresten! Jag har ingen kavel! Fan!

- Jag köper en på vägen!


Inne i butiken kommer nästa test. Låter han mig gå runt bland hyllorna själv? Är han engagerad i detta eller passar han på att prata i telefon tills allt är packat och klart i korgen? När jag hittar honom bland hyllorna ser jag att han omsorgsfullt väljer färg på Briokarameller som kan tänkas vara tegelpannor på taket. Pluspoäng igen!


Hemma tar han fram papper och penna och ritar mallar. Han har till och med en måttstock som Byggare Bob! Detta är allvarligt. Jag vet ju själv att ett egengjort pepparkakshus blir skitfult om man inte använder Annas färdigköpta delar på Coop. Jag säger inget om detta givetvis...


Nu var alla delarna klara, och jag sitter och dekorerar, märker jag att glasyren är slut. Då säger han...


- Jag måste ändå lägga på bilen så jag köper glasyr! Jag sticker nu...

- Jaha... okej... det får du gärna om du vill....(vem vill det?...inte jag i alla fall...)

- Ska vi limma det med superlim?

(Här ser vi att han hamnar i kategorin "fuskare"....minuspoäng)


- Man limmar med riktigt livsfarligt upphettat socker! Så att man kan äta det!

- Vem vill äta ett dammigt hus?

- Barnen kommer att äta det! Viggo hade ätit det med superlim till och med!

- Oj, då blir det socker då...


Här ser vi att han trodde att det skulle ta ca 2 timmar att bygga ihop ett hus. Han trodde givetvis inte att det skulle ta hela dagen, och istället för att ursäkta sig och säga "Bilen går ut och jag har lite andra planer" lägger han på bilen ytterligare några timmar för att vara med till slutet och dessutom köpa extra glasyr på detta. Pluspoäng! När resultatet är presenterat som helt fantastiskt....(det var ju ganska fult men det var ändå gjort på riktigt) ser jag att han är lite stolt och gärna vill ta åt sig äran... Då får jag passa på att skänka lite julglädje....


- Detta hade jag aldrig klarat utan dig! Oj, vad fint det blev! Du är duktig!

- Hm..ja det blev ju jättefint. Jag fixar det mesta....

- Ja, verkligen... Jag kommer att blogga om detta!

- Nej! Snälla, gör inte det! Jag har ju byggt ett papparkakshus! Måste du blogga om det?

- Jag är hemskt ledsen, men ja, det måste jag.

- Jaha.... Det är väl lika bra att erkänna när kompisarna ringer sen då... att jag byggt ett pepparkakshus hela dagen.

- Ja, det är nog lika bra...


Med lite julmusik och glögg blev det en fantastisk dag.

Huset är faktiskt ganska stort... det ser inte ut så på bilden... men det är det;)

och det doftar ljuvligt i hela hallen nu....


  





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paola Loderini - 30 augusti 2016 22:07

     Nu har jag ny bloggportal:        www.nouw.com/paooola ...

Av Paola Loderini - 29 augusti 2016 21:26

Kod för att importera min blogg till Nouw: 9926004046

Av Paola Loderini - 23 augusti 2016 21:20


  En förälder kom med ett armband och köttbullar på "köttbullens dag" idag.  En lyckligt lottad fröken! :)  Sötaste minsta köttbullarna.  ...

Av Paola Loderini - 23 augusti 2016 21:15


Presentation


En blogg, helt enkelt....

Fråga mig

48 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards