Alla inlägg den 15 januari 2012

Av Paola Loderini - 15 januari 2012 18:00

Näpp.... Jag har tidigare förklarat lite allmänt varför badhus är äckliga, men jag känner att jag fick fram en bild av badhus som är "lite okej" ändå... Det är inte okej, och jag klarar inte av det!


1. En pool ska vara utomhus, för att svalka vid utlandssemestrar.

2. Det är okej att bada inne om du är i ditt eget badkar.

3. Det är okej att bada inne om du är på spa. Städning och annat sköts för det kostar skjortan att befinna sig där.

4. Om en kvinna som badat i 3 timmar släpper ifrån sig ludd från sin fot, gå en omväg.

5. Förstå att luddet har hämtats upp från en annan person än kvinnan.

6. Förstå att det troligen en person som inte duschat i ordentligt innan de ska in till bassängerna

7. Förstå att ingen duschar ordentligt innan... tro mig... Jag såg det senast idag.

8. Du vet inte vem som har en fotvårta, för den sitter ej synligt.

9. Små barn kissar. Flera gånger dessutom. Blir det varmt? Simma bort därifrån.

10. Var ändå medveten om att klor renar vattnet, annars kommer du att få panik och ångestattack.

11. Man behöver inte äta när man badar. Se det som ett träningspass. Äter du när du joggar?

12. De serverar mat för att få någon typ av tropisk känsla.... eller? Vart är då plusgraderna??

13. För att få den tropiska känslan behövs öl, sprit och vin. I mängder för att kunna se badhuset som Mallorca.

14. Duscharna är ju inte ens varma. Sparar energi, men vem vill vara en isbit i ett äckligt duschrum med ludd?

15. När barnen är stora nog att kunna åka själva... då slipper jag detta!

Av Paola Loderini - 15 januari 2012 15:22

Vi har varit på Åby, Lerum och Borås den senaste tiden. Lerum blev det idag. Ungar älskar det... vissa föräldrar också...men inte jag... det kryper i kroppen på mig! Jag tycker att det är vidrigt. Om jag dessutom åker ensam med barnen, alltså inga medföljande kompisar, är det ett faktum: Jag är tvungen att bada och vara sådär käck och plaskig.


Borås Äventyrsbad (heter det så?) har vågmaskin och ett par rutchbanor. Helt okej ställe men tar en stund att åka dit och det är en fruktansvärt tråkig väg att köra dessutom. Barnen gav dock Borås bästa betyget. Vågmaskinen som dras igång ganska ofta med ett utrop: "Nu är det 3 minuter kvar till vågmaskinen startar". Alla ungar springer dit helt hysteriskt, och jag bara tänker "Gode gud, låt alla icke-simkunniga barn förbjudas gå dit". Man kan äta lunch därinne och det är ju ännu vidrigare.... Äta-bada-grejen gör det liksom inte bättre....Jag mår illa. Barnen äter och mumsar och det vänder sig i magen på mig. Kan man inte äta innan eller efter....Kan man inte tajma det??


- Mamma, vi fikar väl?

- Absolut.... det gör vi väl... Måste vi?

- Ja... jag vill ha glass.

- Jag känner mig som en glass.... så behagligt är det här inne...



Lerums badpalats är halva vägen, det fräschaste av dessa tre val tycker jag, och väldigt bra för de yngre. Min Meja tyckte väl att hon var snäppet för stor, men för Viggo som avvaktar med rutchbanan tills någon släpar honom upp var det okej. Bara en rutchbana, men dock utomhusström och lite vattensvampar och så.... Plus i kanten för att det finns läskiga bubbelpooler som drar vuxna, varm pool som de minsta kan kissa i så den undviker vi, och en tredje varm pool där det är simskola annars. Nästan inga folk idag och jag behövde inte frysa ihjäl, som jag vanligtvis gör. Den tredje varma, ganska stora, poolen blev avgörande för att jag från och med nu helst åker, om jag måste, till Lerums badpalats.


Åby Äventyrsbad har klart coolast rutchbanor. 3 olika och den röda "Toaletten" är ju faktiskt cool. Problemet med Åby är att det är snuskigt mycket folk, det finns väl en bubbelpool där typ halva världens befolkning sitter och så finns varmvattenpoolen där den andra halvan av världens befolkning simmar runt. Mellan dessa pooler är det iskallt så jag fryser ju hela tiden eftersom jag vägrar bada. För att få lov att slippa bada måste man ha med kompisar. Det är liksom det enda som fungerar.


När vi simmade i strömmen ute idag blev en rund kille med glasögon väldigt tillrättavisad av en badvakt som tydligen hade sett killen göra något brutalt olagligt. Vi lyssnade inte sådär jättenoga, jo, nu ljuger jag, det gjorde vi. Sen råkade vi stirra lite också... men vi vet inte riktigt vad han gjorde. Hans kompisar skämdes och simmade in. Han själv stod kvar på kanten i det iskalla och flinade badvakten i ansiktet.  När vi sedan simmar in ser vi denne badvakt hela tiden.


Jag:    Gud va han stirrar på oss!


Meja: Jag har i alla fall inte gjort något! Jag lovar!


Jag:    Det är väl klart att du inte har. Du sköter dig alltid. Han stirrar säkert för han vet att vi var därute när han skällde på den där killen... Han kanske ångrar sig att han blev så arg....


Viggo: Han stirrar för att han tycker att du är lite snygg, mamma.


Det är vid såna här tillfällen man har lust att säga "Min älskade son, du har alldeles rätt.  Jag har lust att pussa ihjäl dig, för att du säger alldeles rätt saker när mamma sitter här i en gammal HM-bikini i chokladbrunt och huden är så blek att den är på gränsen till transparent...Jag hade i och för sig rakat mina annars behåriga ben och målat tånaglarna i lila. Men just vid detta lilla ögonblick tittade jag runt på alla andra mammor som var där.... och ja... Viggo har rätt. Jag är "lite snygg":) Men vi svenskar tar inte komplimanger särskilt bra. Det är ju känt. Vi kan heller inte säga att vi är något nöjda med oss själva, utan måste hela tiden fokusera på fel och brister.



- Du har fina ögon!

- Tycker du? Jag som ser så trött ut idag. Helt mörk under ögonen!


- Fin du är i håret!

- Ja, jag var ju tvungen att göra något! Såg ju inte klok ut!


- Gud vilken figur du har! Har du verkligen fött två barn?

- Med kläder på kan man lura ögat!


- Snygg jacka!

- På rea. Har knappt använt den.


- Åh vad fint du har hemma!

- Herregud, säger du det? Som här ser ut!


- Har du inrett själv? Oj, mysigt och snyggt på samma gång.

-Jag är inte klar. Sånt här tar ju tid. Kolla här till exempel... måste måla här.


Målet detta året är att säga "Tack" till så många komplimanger som möjligt utan att säga något mer än så! Vilka svenskar klarar det. Vi är så tråkiga så att klockorna stannar. Vi måste skärpa till oss och få lite mer färg i livet!



Av Paola Loderini - 15 januari 2012 11:06

Dagens fråga

.....Var det bättre förr?? ;)



 

Av Paola Loderini - 15 januari 2012 00:08

Här har vi Sveriges svar på en blond Lisbeth Salander...

 Lucy, du är så cool på detta fotot!

Jag var tvungen att lägga ut dig!

Tack för senast förresten!


 

Presentation


En blogg, helt enkelt....

Fråga mig

48 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9 10 11
12
13 14 15
16
17
18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards