Alla inlägg under januari 2012

Av Paola Loderini - 27 januari 2012 10:14

 

Av Paola Loderini - 27 januari 2012 09:41

150 g smör

3 dl mjöl

1 dl socker

1 tsk bakpulver


Fyllning


2 dl creme fraiche

½ dl socker

2 tsk vaniljsocker

1 ägg

1 burk krossad ananas

 

 

 

Blanda alla torra ingredienserna. Smält smöret och rör ihop allt till en deg. Tryck ut i en form.

Blanda alla ingredienserna till fyllningen, och häll i formen.

Grädda I 200 grader i ca 30 minuter.

Smarrigt!!

 



Av Paola Loderini - 27 januari 2012 09:15

I onsdags, tror jag att det var, fick jag ett mms till min telefon:


 


- Det är ingen idé att du köper en lottorad, kolla här!

- Vadå? Menas det med att jag blir rik och jag börjar shoppa riktigt ordentligt.

- Nej.

- Nähä.


På jobbet sa jag till min kollega Fredrik.


- Jag ska köpa en lottorad och vinna 60 miljoner. Då sticker jag till Hawaii med barnen. Tjohooo!

- Jaha, så bra då.

- Ja, det tänker jag göra.

- Att vinna 60 miljoner är lika stor chans som att du sätter ut exakt den rätta millimetern på en sträcka mellan Göteborg och Malmö.

- Du skojar!

- Nä, det gör jag faktiskt inte.

- Kul. Tack så mycket, jävla snille!


Av Paola Loderini - 27 januari 2012 09:06

Jaha, hemma med magsjuke-barn. En frisk blev körd till skolan och en sjuk äter nu rostat bröd med avslagen coca-cola. Så kan det vara i dessa isande svinkalla magsjuketider. Slängt in äckel-päckel i tvättmaskinen som stått på balkongen i natt. Det är bara så äckligt...har bokstavligen slitit upp tröskeln i hallen för att få rent. Det var så långt lille Viggo hann komma innan olyckan.:(


Passade på att hämta upp mitt paket från Bubbelroom!


 


Koboltblå tröja med rå kant. Väldigt fin för 59 kr.

Söt militärgrön jacka, med urgullig krage. 89 kr.

Rea på www.bubbelroom.se


Av Paola Loderini - 26 januari 2012 20:04

En supergod kokostårta som inte är jättepoppis bland barn men älskas av vuxna!


ca 12 bitar


TID: 30 minuter plus en timma i kylen.


Mördegsbotten gör du såhär:

2½ dl vetemjöl

½ dl socker

125 g smör


Hacka samman dessa till en deg och tryck ut den i en springform,

en form med löstagbara kanter. Ställ sedan i kylen ca en timma.


 


Köp ingen skit som tappar teflon utan köp en springform som håller.

Denna är köpt på Cervera för ca 130 kr tror jag.



Fyllningen består av det här:

1 dl hallonsylt

50 g smält smör

1 ägg

1 dl socker

3 dl kokosflingor


Garnering:

florsocker


Sätt ugnen på 175 grader. Bred ut sylt i botten på mördegen. Det smälta smöret ska svalna.

Vispa ägg och socker lätt. Tillsätt kokos och smör. Rör ihop till en smet.

Bred ut smeten i formen över sylten. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 40 minuter.

Låt kakan kallna innan du lossar kakan.

 Pudra över florsocker. Serveras med vaniljglass.


  


Ser inte så god ut, men det va den!








Av Paola Loderini - 26 januari 2012 12:41

Jag vaknade i morse med ett tryck i magen och över bröstet. Jag var ledsen över något, men kunde inte komma på vad. Jag gick runt i lägenheten, tittade till barnen men valde att vänta med väckning.... Satte mig med en kaffe och tänkte att det är någonting som inte stämmer. Det är något och jag är jätteorolig. Jag är jättekänslig för sånt. Ibland säger folk att jag kan se rakt igenom dom. Att jag vet vad som hänt innan dom hunnit berätta.


Jag har samma känsla nu. Jag mår dåligt. Trycket har inte försvunnit och jag sitter här på jobbet. Har lunch men ska ju kopiera upp lite häften till nästa lektion i praktisk matte. Har ingen koll på vilken del av klassen jag ska ha. Jag orkar inte tänka på det nu. Jag sitter här... bara sitter. Jag klarar inte en kopp kaffe till heller. För mycket.


Jag har ringt och messat folk.... undrat om det hänt något. Det har hänt något men jag vet inte vad det är som hänt.  En olustig känsla av att något inte är som det ska.


Hjäääälp :(


Mamma skrev ett sms nu: "Jag har ont runt revbenen, har haft i 3 dagar, jag känner mig konstig"....

Jag skrev: "Du söker upp en läkare NU"


Erika (lillasyster) skrev: "Ha inte panik nu"

Jag skrev: "Inte du heller då..."


Mina bröder skriver fan ingenting. Jobbar väl.. Och?? Det gör väl jag med! Det gör väl alla nu!!!??

Min halvsyster skriver ingenting heller men hon jobbar ju på Sahlgrenska, ingen fara där...


Eller så är jag bara så ledsen i dag. Jag kanske inte ska leta upp en orsak, den kanske ploppar upp av sig självt...

Eller så googlar jag på nåt.... fast då har man ju allt från tumörer till benbrott så det hoppar jag nog över.....


Nu fick jag sms Roberto, äldre lillebror:

 "Vad menar du?? Jag jobbar i Malmö, man jag är visserligen sjuk. Hur mår du själv??"


Okej, förkyldning räknas ju inte till detta. Så han är okej.


Ska ha en något oplanerad lektion nu.

Kram från en ledsen och orolig....

Presentation


En blogg, helt enkelt....

Fråga mig

48 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9 10 11
12
13 14 15
16
17
18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards