Direktlänk till inlägg 26 februari 2012

FEST, om svar anhålles....M.B.

Av Paola Loderini - 26 februari 2012 14:54

Hej


Idag har vi varit på biblioteket på Frölunda Kulturhus. Vi skulle dit och sen lunch mat på Adams Café och lukta på några dofter inne på Grand Parfymeri. Det var dagens schema. Inne på biblioteket stod vi ut i ca 15 minuter på grund av 5 barn i ålder 5-12 år (är vad jag gissar på) sprang runt, skrek väldigt många icke-rumsrena ord och betedde sig helt idiotiskt. Ingen vuxen syntes till så jag fick agera som den vuxna som fattades, bli lite förbannad och säga åt dom att vi faktiskt befinner oss inne på ett bibliotek och min dotter sitter just nu och läser. Inte för att de brydde sig om vad jag sa, och det hade jag inte räknat med heller. Jo, den äldsta tittade lite förvånat på mig, ungefär som "Och vem fan är du??"


Hursomhelst så lånade jag en bok. Fest - om svar anhålles, av Michael Bindefeld. Den har jag alltid velat ha, men aldrig sett till att få hem, så nu tänkte jag minsann plöja igenom denna vackra bok. Såg att den finns i häftad version (inte lika kul kanske) på Bokus rea för 89 kr nu. Tror även att det är fraktfitt när du handlar på Bokus.se, så passa på om du ska ha fest!


 


TIPS FRÅN BOKEN


Skriv inbjudningar för hand, posta som vanlig post och se till att välja papper och annat material till inbjudningskortet med omsorg. Gästen ska få en utvald lyxig känsla


På inbjudningskortet måste dessa saker vara med: Tid, plats, Typ av förtäring, klädsel, O.S.A.-datum, kotaktuppgifter.


Låt kortet förmedla festens tema.


Svätt i en droppe parym eller lägg i färska blomblad för att skicka med lite doft.


Knyt ett vackert band runt kortet.


Frankera med vackra frimärken.


Listan för planeringen: Inbjudningskort, mat och dryck, Inköp: Vem gör vad?, Städning: Före och efter, möbler och porslin, musi, dekorationer, garderob och toalett.


Någon som fyller på fat och plockar disk är är ovärderlig hjälp.


God framförhållning och bra planerad fest ger en underhållande och avslappnad värd.


Ta bort onödiga möbler.


En buffé bör ha flera ingångar för att undvika kö.


Ta reda på allergier i tid!


Dokumentera festen. Inte bara för minnen utan för att lära dig av dina misstag.


Färga in linneservetter så att de matchar det tema och den dukning du ska ha.


Karaffer med vatten och vattenglas ska alltid finnas.


Har du liten budget ska du satsa på fina servetter och en vacker duk.


Placeringskort ska vara handskrivna och försök att få höjd på bordet med hjälp av höga ljus eller blommor.


Michael väljer porslinet först, och sedan maten.


Undvik prydnadssaker och girlanger på bordet, det ger ett rörigt intryck.


Ljudet är superviktigt. Bakgrundsmusiken och eventuell ljudanläggning till dans ska planeras ordentligt.


Släck taklampor och satsa på levande ljus och punktbelysning.


Ställ doftljus i hall och på toalett.


Blir gästerna många är det alltid enklast att ha buffé och hyra porslin.


Bjud gäster du är nyfiken på men som du aldrig har tid att träffa.


Mingla själv! Var så förberedd att du slipper fastna i köket.


Se till att ha glasvasar med vatten framme så att du snabbt och enkelt kan ta hand om buketter. Sätt varje bukett för sig!


Det finns ingenting som heter "Fint folk kommer sent". Kom i tid eller meddela om du blir mer än 15 min försenad.


Stäng av mobilen, eller ha den på mycket låg volym.


Kom aldrig tomhänt, men kom heller inte med för påkostade presenter. Blommor, en flaska vin eller en burk med egengjord syltblir lysande.


Som gäst på en fest bör du tacka för senast inom en vecka.











 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paola Loderini - 30 augusti 2016 22:07

     Nu har jag ny bloggportal:        www.nouw.com/paooola ...

Av Paola Loderini - 29 augusti 2016 21:26

Kod för att importera min blogg till Nouw: 9926004046

Av Paola Loderini - 23 augusti 2016 21:20


  En förälder kom med ett armband och köttbullar på "köttbullens dag" idag.  En lyckligt lottad fröken! :)  Sötaste minsta köttbullarna.  ...

Av Paola Loderini - 23 augusti 2016 21:15


Presentation


En blogg, helt enkelt....

Fråga mig

48 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards