Alla inlägg den 9 april 2012

Av Paola Loderini - 9 april 2012 11:27

Gjorde en supergod kycklingsallad häromdagen.

Meja är lite som jag, älskar sallad och grönsaker i alla former och färger.



Marinaden till denna kyckling kan också användas till andra typer av kött.


4 portioner


2 msk olivolja

4 kycklingfiléer


marinad:

1 finhackad vitlöksklyfta

1 msk brun farin

1 tsk riven färsk ingefära

saften av 1 lime

2 msk soja

chilipulver efter smak

1 msk olivolja


sallad:

2 stora krukor med sallad (olika)

ca 10 rädisor, skivade

50 g sockerärtor

10 halverade minitomater


tillbehör:

sweet chilisås


 




Låt kycklingen marinera minst 2 timmar, och då i rumstemperatur. Jag låter den marinera över natten i kylen så har jag maten planerad till dagen efter, och för mig är det rena lyxen att slippa handla mat varje dag. Jag har verkligen fått lite matrutiner och det har fått mig att bli en gladare och mer harmonisk person. På riktigt!


Stek kycklingfiléerna ca 6 minuter på varje sida. Låt de sedan vila i 5 minuter i lite folie innan du skär upp i skivor. Stek i olivolja.


Blanda alla ingredienserna till salladen. Lägg kycklingen över och servera sweet chilisås till. När barnen äter lägger jag till en gräddfilsås och blandar i pasta!


Fatet på bilden kommer ifrån Ullared! Det kan man inte tro!! Kostade runt 60 kronor. Mannen som kaklade mitt kök med röd fog (!) som blev så himla bra, heter Kristoffer och företaget heter Clingo AB. De jobbar med plattsättningar både inne och ute, asfaltering, snickeri och målning. Rotavdrag, och har alla försäkringar.















Av Paola Loderini - 9 april 2012 10:39


 

4 portioner


4 bakpotatisar

 

röra:

2 dl creme fraiche

1-2 msk pressad citron

1 burk kräftstjärtar i lag

150-200 g skalade räkor

1 advokado i små tärningar

2 msk hackad dill

 

 

 garnering:

Dill, hackad rödlök och citronskiva


Lägg ihop ingredienserna till röran först och låt stå i kylen tills potatisen är klar. Jag kör inte mina potatisar i micron utan i ugn 225 grader i 60 minuter, utan folie och med ett litet snitt i potatisen.

Presentation


En blogg, helt enkelt....

Fråga mig

48 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards