Alla inlägg den 30 april 2012

Av Paola Loderini - 30 april 2012 23:04

Jag bär mina ringer igen!


Bara för att jag vet att jag har en månad kvar innan de är sålda och kanske någon annan lycklig går runt med ett vackert ringfinger. Det värsta var den ångest jag hade när jag skulle berätta för min dotter. Hon som ska ha både förlovningsringen och vigselringen när hon blir stor. Nu när ringarna ska säljas för en jävla bodelningsförättar-räkning, så känns det ungefär som jag säljer dem för exakt ingenting. En bodelning där ingen gör något eller säger något utan bara väntar på att någon ska släppa någon bomb som gör att någon bestämmer sig. Helt värdelöst. Allt är just nu ganska så värdelöst. Meja, som inte ens har min vackra brudklänning att ärva för att någon ställde ut den utanför garaget, kommer nu inte ha mer än ett fotoalbum från bröllopet... men det visade sig att hon har, trots allt runtomkring, en väldigt sund inställning till vissa saker här i livet....


- Meja, jag måste prata med dig.

- Vadå?

- Jag har en räkning som är ganska stor och viktig, jag måste sälja mina ringar.

- Okej.

- Men Meja, det är just dessa ringarna. Det är en förlovningsring och en vigselring.

- Okej.

- Det är ju viktiga ringar! Du får ju inte ens mammas klänning! Jag hade inte gjort det om jag inte var tvungen. Jag har inget val. Jag känner att jag verkligen vill ge dig dessa, men kanske kan jag gottgöra dig en dag.

- Okej mamma, jag fattar! Gud, vad du tjaaaatar!

- Men Meja, du är så liten. Du kommer att förstå när du blir äldre.

- Varför säger alla vuxna så??

- För att du inte förstår att det är ett minne från något som en gång var fint och fantasktiskt. Det får du inte glömma. Hade jag kunnat hade jag verkligen sett till att du fick ringarna. Jag verkligen måste.

- Jaja. Mamma, ärligt, jag fattar!

- Men Meja! JAG ÄLSKAR DESSA RINGARNA! Titta! Stenen glänser så fint! Åh!

- Men mamma! Det är ju bara ringar. Herreguuuud!

- Nej, Meja.... det är inte bara ringar.

- Jo, mamma. Sluta nu.

- Okej.



Vad hände här? Min dotter är så smart och enkel, men också så naiv som sin mamma. Panik? Ja, det är ju min egen ångest och panik. Jag är fäst vid ringarna!! De har varit en del av mig och jag har haft dem i mitt skåp ett år. Tagit fram dom ibland. Provat. Konstigt att jag är mer fäst vid dem nu än när jag var gift. Kanske för att det känns naket på fingrarna fortfarande....Men jag vet... det kommer en dag då hon frågar efter dem och har glömt att jag sålde de små vackra... den dagen hoppas jag att jag kan ge henne en kärleksring som symboliserar att jag är ledsen, så hemskt ledsen, för att hennes minnen försvinner i en fruktansvärd vidrig skilsmässa.


   Ringen med stenen valde jag alldeles själv. Min dåvarande man valde 5 andra ringar han för att jag skulle välja någon av dem, men detta var den sjätte och finaste jag sett. Han hade lagt undan jättestenar och desigerringar, men jag ville ha en enkel, en vacker, som jag kunde titta på om 20 år och tycka att den var lika vacker. Jag vet att han tyckte att den var fin också. ....Hm..... och förlovningsringen är cool. Ole Lyngaard. Ser ut som en kolv. Var egentligen matt till en början men slits med åren till blank. "Forever Love" graverat på utsidan och inte på insidan. Alltså inget vi graverat utan modellen är sådan. Utskurna hjärtan hela vägen runt på kanten. Ser man inte på bilden, men ett tips till en annorlunda förlovningsring, som passar till många vigselringar. Jag tänker nu bära dessa ringar i nästan 4 veckor till. Jag ska njuta av varje sekund.....Vad är det för fel när en person måste sälja sina smycken..?!?

Av Paola Loderini - 30 april 2012 22:57

     

Av Paola Loderini - 30 april 2012 22:44

Eftersom jag fått en så trevlig vinst från Santa Maria får jag väl i alla fall prova något av recepten som följde med. Idag har jag och Viggo ätit en thaiinspirerad torsk. Vi fick äta själva då Meja var hos Moa och lekte. Hon var borta i 9 timmar. Ju större barn desto mindre får vi se dem har jag förstått.


Detta behöver du för att göra den goda fisken:


500 g vit fisk

1 liten broccoli

1 påse Santa Maria Thai Wok Sause Ginger & Lemongrass

olja till formen

1 påse nudlar


Jag är inte mycket för färsiga såser och annat, men denna woksåsen var ju väldans god.


Såhär gör du:

Det stod 120 grader på ugnen ca 20 min. Nej, det funkar inte, utan sätt ugnen på 175 grader istället. Lägg bitar av fisk och broccoli i en form. Häll på såsen. (Detta är beräknat till 2-3 portioner).


In med formen i ugnen. Koka nudlar när det är 5 minuter kvar innan fisken är klar. Gott och himla smidigt.



 


Av Paola Loderini - 30 april 2012 11:56

Glöm inte deklarera!!!!!

Av Paola Loderini - 30 april 2012 11:38



Jag passar denna ungen tills mamman har hämtat lite fisk, eller en säl....


 

Av Paola Loderini - 30 april 2012 11:32

   

Presentation


En blogg, helt enkelt....

Fråga mig

48 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards