Alla inlägg under april 2012

Av Paola Loderini - 15 april 2012 20:30

 

Av Paola Loderini - 15 april 2012 17:23

Hej!


En megasnabb soppa som barnen gillar... det konstiga är att nästan varenda unge gillar soppa, och jag med, men jag lagar det så sällan... När jag väl ska laga en soppa gör jag Kycklingsoppan (ligger på bloggen under kategori: soppa), för att jag inte har ett enda recept på soppa i min samling.... trodde jag... Hittade massor av olika sopp-recept idag när jag städade. Här kommer en som jag glömt av. Spetsa till den med lite sambal oelek om det är vuxna som ska sörpla i sig. Jag skickade i lite chiliflingor idag, för lite styrka får det väl ända vara även om kidsen ska äta... 


 

4 portioner


1 stor hackad lök

300 g köttfärs

lite smör

6-7 dl vatten

1 köttbuljongtärning

1 grönsaksbuljongtärning

500 g paserade tomater

salt och peppar

chiliflingor

paprikapulver


Fräs köttfärs och hackad lök. Tillsätt vatten och buljongtärningar. Koka upp. Tillsätt tomater. Puttra 5-10 minuter. Smaksätt med kryddorna.


Serveras med bröd som man doppar i soppan. Kan även toppas med lite riven parmesanost.... Märkte att det blev himla gott.

Av Paola Loderini - 15 april 2012 13:48

Kolla in kakorna....


 

Av Paola Loderini - 14 april 2012 23:09

Sitter hos min syster, har ätit så mycket mat att jag är på bristningsgränsen. Det är inte bara maten som gör henne lite extra italiensk utan även temperamentet.... Jag har fått stämpeln på jobbet "den temperamentsfulla" men jag ligger i lä när det gäller denna dam. Om jag inte hinner tänka många tankar innan jag sätter i gång på 8 cylindrar så tänker hon inte alls innan hon sätter igång på 10. Herregud. Stackars Magnus. Det är väl en himla tur att han är lugn som en filbunke, eftersom han har blivit utslängd 3 gånger om dagen de senaste 12 åren (!) och jag måste då säga, att han gör inte så mycket väsen av sig den mannen...


MIn teori är denna: När det händer något så börjar bägaren fyllas på. Vi kvinnor har en stoooor bägare som fylls på lite då och då....och när den är full, då är den full. Händer det då minsta lilla så rinner vattnet över, eller vinet, eller vad man vill säga om vätskan däri... och då är det kört. I detta läge räddar mannen sig genom att inte säga ett ord till eller faktiskt bokstavligen gå ut genom dörren. Har han tur, får han komma tillbaka när en ny bägare står på hyllan... dock glömmer inte kvinnan att det faktiskt funnits en hel del vätska där, utan nästa gång den ska fyllas på, så kan det möjligtvis gå något snabbare att få den full. Speciellt om det är samma typ av vätska som fylls på...Mannen tror oftast, eftersom mannen inte är speciellt långsint, att bägaren är tom och att det inte spelar så stor roll att samma gnatiga vätska fylls på, eftersom den faktiskt var tom innan. Detta innebär att många män inte lär sig av sina misstag, men å andra sidan, kan de gå vidare på ett mer sunt sätt än vad kvinnor kan. Att lägga saker bakom sig är därför en lite lättare sak att göra för män än kvinnor... Har jag rätt?? Kan ju ingen egentligen svara på, men det har liksom funnits några starka bevis genom tiderna... Speciellt i de mer temperamentsfulla familjerna jag känner till....


När det gäller min syster har hon inte en bägare, utan en kapsyl. Kapsylen blir överfull väldigt snabbt och väldigt ofta. Hennes man dock, har inte en bägare, utan en bassäng... så det är väl lite därför de fortfarande bor under samma tak. Tack och lov för våra olikheter....


Ha en trevlig lördagkväll...

Puss och Kram

Av Paola Loderini - 14 april 2012 13:25

Såhär lyder horosopet för oss Lejon vecka 16


Du kommer att känna dig tillredställd på jobbet eftersom allt flyter som det ska. Du kommer däremot inte få någon utveckling i form av mer spännande uppdrag.


Ekonomin är stadig men inte i överflöd. Tänk på att inte spendera mer än vad du egentligen har råd med. Ett tips är att spara varje månad för oförutsägbara utgifter.


I kärlekslivet står det still, och det passar dig utmärkt då du känner att vara för dig själv med fasta rutiner. Du har inte tid med flört. Har du ett förhållande så trivs du, men du lägger ingen extra tid på att rå om relationen.


Risker: En vän eller nära släkting kommer ifrågasätta ett beslut du tagit eller kommer att ta. Du ska inte boka någon resa inför semestern just nu. Har du väntat såhär länge kan du vänta en vecka till.


Lyckotalen är 34 och 20.


Presentation


En blogg, helt enkelt....

Fråga mig

48 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards