Direktlänk till inlägg 2 augusti 2012

Lagen om oändliga möjligheter

Av Paola Loderini - 2 augusti 2012 23:18

Hej!


Har tidigare berättat att jag läst en bok: Livets sju andliga lagar. Detta har hjälpt mig att se livet ur en liten annan synvinkel, ett annat perspektiv. Bitterhet, avundsjuka, svartsjuka och ilska ska lämnas utanför så gott det går. I praktiken fungerar det inte att säga: "Jag ska aldrig brusa upp", "Jag ska aldrig misstro någon", "Jag ska aldrig bli bitter"... det är enligt min mening helt omöjligt.... men man kan leva i en lite mer harmonisk värld genom att faktiskt tänka så positivt som möjligt. En väldigt nära vän sa till mig häromdagen: Det finns något fint i varje situation, du ska bara hitta det. Det är ibland ganska svårt att hitta det fina, men det finns. Förhoppningsvis finns det något fint i varje situation... Åtminstone i de flesta....


Jag har du tidigare skrivit om lag nummer 2: Lagen om att ge. Jag har faktiskt blivit en människa som ger en himla massa av mig själv. En annan nära vän till mig sa i går att "Det har du ju alltid gjort"....hm... kanske är jag en givmild männsika på många sätt, men eftersom detta handlar om att förändra och förbättra sig själv och på så sätt också uppnå drömmar man har, så får jag bli mer givmild av det som jag kan än vad jag tidigare varit. Att då bli mer medveten om vad man gör för andra. (Ni tror jag har blivit lite knäpp.... ja...kanske.... )


Nu har jag hoppat till Lagen om oändliga möjligheter... Alltså nummer 1. Här får man hoppa som man vill. Jo, detta är egentligen det första man läser, och denna gång ska jag inte citera, för det är lite luddigt... men det går helt enkelt ut på att du ska komma överens med dig själv. Du ska helt enkelt finna dig själv och gilla det du finner. Tycker du inte om dig själv så kan du tyvärr inte ta till dig någon av de sju lagarna, utan då är det raka vägen till en kurs i självkänsla. Ganska enkelt är det. När du känner att du inte lägger så mycket energi på vad andra tycker och tänker om dig så är du på god väg. Du ska helt enkelt komma fram till att du inte behöver kontrollera saker, du har inget behov av makt, du har heller inget behov av att bli godkänd av någon annan. Om du har ett stort behov av yttre makt så är du också en väldigt rädd person. Det tänkte ni inte på va? Den sociala mask du bär, alltså ditt ego. Ni tror inte att ni egentligen är den person som ni visar utåt???. Det är ni givetvis inte! Alla bär en social mask, eftersom vi har oskrivna regler och lagar överallt om hur vi ska bete oss, hur vi förväntas bete oss... vad som är pinsamnt och mindre pinsamt...etc... På både gott och ont givetvis... Boken säger lite såhär: Egot behöver ha makt och kontroll för att behålla masken på, det vill säga att egot lever i rädsla.... Ditt "själv" som boken säger, ska då leva utan denna rädsla och enligt boken är Självet helt immun mot kritik, orädd för utmaningar, men samtidigt ödmjuk och känner sig aldrig överlägsen någon.......och för att göra det lite mer luddigt så är vi alla då samma ande---- fast i olika kläder....


För att hitta detta "självet" behöver du lära dig att vara tyst och befinna dig i tysthet en liten stund varje dag. Läskigt som fan, och svårt tycker jag.... i början klarar man bara ett par minuter. Då ska du helst inte tänka på något annat än din andning. Om du då klarar detta.... (där är inte jag än på långa vägar kan jag säga) så ska du till slut få en massa kreativa tankar helt gratis.


Japp... det var det. Sätt igång med dina tysta stunder hemma så får vi se vart detta leder. Känn dig aldrig överlägsen en annan människa... för det är du helt enkelt inte. Du kanske har lite mer pengar, fler vänner eller vad det nu kan vara... du är liksom inte bättre människa för det. Fy fan va bra den här boken är! (hoppas det inte står något om att svära bara....)


Ha en bra natt. Jag ska nu slå in paket och blåsa ballonger till min lille 8-åring.... Har precis dekorerat tårtan.  Meja ska ge Viggo en lava-lampa. Tur att jag kom på att han ville ha en! I sista stund i kassan sprang jag mot lampavdelningen och slängde mig som en hjälte med matel över den sista lava-lampan som fanns... nä... det fanns en del kvar... lika många så alla inne på Ullared faktiskt skulle kunna köpa en.... Harmonsika lampor... skitfula 90-talslampor... men han vill verkligen ha en sån. Det var väl på 90-talet de blev så poppis?


That´s all!

Bye!





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paola Loderini - 30 augusti 2016 22:07

     Nu har jag ny bloggportal:        www.nouw.com/paooola ...

Av Paola Loderini - 29 augusti 2016 21:26

Kod för att importera min blogg till Nouw: 9926004046

Av Paola Loderini - 23 augusti 2016 21:20


  En förälder kom med ett armband och köttbullar på "köttbullens dag" idag.  En lyckligt lottad fröken! :)  Sötaste minsta köttbullarna.  ...

Av Paola Loderini - 23 augusti 2016 21:15


Presentation


En blogg, helt enkelt....

Fråga mig

48 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards