Alla inlägg den 26 augusti 2012

Av Paola Loderini - 26 augusti 2012 20:44

Sista kvällen med barnen .... och sen en vecka utan :(


Begraver mig i jobb som vanligt men ser fram emot kommande helg...

Av Paola Loderini - 26 augusti 2012 19:48

Ska ni köpa ny rygga till kidsen så finns lite finare på Stadium i Sisjön för 299 kr styck. Lite mer arbetade och starkare i tyget än vanliga. Mina fick i de två färger som finns. Finns tyvärr ingen svart som jag ville att Viggo skulle ha. Bokfack och minificka...Jättefina! Lite mindre dessutom än vanliga !

Av Paola Loderini - 26 augusti 2012 14:37

Provar att göra ett inlägg via telefonen....

Av Paola Loderini - 26 augusti 2012 10:11

  Alice invirad som en kåldolme

Av Paola Loderini - 26 augusti 2012 09:34

   Coolt foto. Inspiration till brudpar!

Av Paola Loderini - 26 augusti 2012 08:22

Läser min bok om livets sju andliga lagar och kommit fram till lag nummer 3. Tycker att jag blivit en bättre människa redan, och ser även att folk omkring mår bra när de är i närheten av mig.


LAGEN OM KARMA ELLER ORSAK OCH VERKAN


Det är lite som lag nummer 2, Lagen om att ge. Det du ger får du tillbaka. Enkelt och lättförstårligt. Lagen om Karma går lite djupare....


Varje handling du gör skapar energi och den återvänder till oss själva. Du har väl hört... som man bäddar får man ligga? Som vi sår får vi skörda? Väljer vi handlingar som skapar lycka och framgång, som då är själva idén med den här boken, så blir frukten av vårt karma lycka och framgång.


Hela ditt liv består av val och möjligheter. Vissa val gör du omedvetet och vissa inte. Vissa val gör du omedvetet, men förstår senare att för att du gjorde just så i det ögonblicket fick det konsekvenser. Ibland positiva, ibland negativa. Det som är det viktiga, och det som vi ska lära oss av lagen om Karma. är att vi ska försöka bli mer medvetna om valen vi gör varje dag.


Resultatet av det du gör just ju... precis i detta ögonblicket, alltså läser denna text jag skrivit, är ett resultat av vad du gjort tidigare. Det du gör just nu, alltså läser detta jag skrivit, får konsekvenser.... kanske märkbara... kanske mindre märkbara. Vad blir resultatet av att jag valt att sitta här vid min dator just nu? Jag kan tänka mig att det känns bra efteråt då jag är klar och fått sagt det jag vill säga. Sedan jag skapade bloggen så har jag lagt mycket på hyllan, jag mår bra av att skriva. Jag kommer också att vara sen in i duschen vilket i sin tur får de konsekvenser att jag troligen inte hinner köra den tvätten jag vill få tvättat och hängt innan jag åker till Öckerö i dag. Väljer jag att inte åka till Öckerö i dag kan jag heller inte få en mysig pratstund med Irene, och min son som vill leka med hennes som har i så fall ingen kompis idag. Jag väljer att åka till Öckerö för det blir positiva konsekvenser för alla fyra personen som ska mötas. Det blir därför ett bra val.


Jag vet att jag gjort en helvetes massa dåliga val. Valen jag gjort de senaste två åren har jag grundat på ilska och besvikelse.. men när jag sorterar upp det så är det otroligt vad jag har varit stark ändå. Att jag klarat av att hålla styrkan för barnen, att bara prata gott om deras pappa, att visa att det är tryggt att vara hos mig. Så många gånger jag velat berätta min sanning för dom, den här smutsliga skilsmässan. Jag har faktiskt, låter luddigt men..., lärt mig att saker och ting måste få rinna av mig som vatten på en säl. Det är ett val jag gjort. Valet är att bara ta åt mig det som Karma ska ge mig. Jag är inte guds bästa barn, och har förtjänat en del käftsmällar, men jag har fått tillbaka det med råge, och nu har ddet vänt. När jag blir illa behandlad så vänder jag andra kinden till. (står i bibeln till och med...) Jag har tappat "hämdkänslan" och har istället lätt för att tycka synd om folk som behandlar folk omkring sig illa. De kan inte må bra själva. Det allra bästa med att inte kriga är att du har kvar så oändligt mycket energi som du kan lägga på positiva saker istället. Konsekvenserna blir också att den som krigar med mig får kriga med ett spöke. Jag lägger inte energi på sådant längre. En befriande känsla. En väldigt god vän till mig, Peter, han hjälpte mig att inte gå in i försvar. "Sluta försvara dig, det hjälper inte någon". Han har så himla rätt. Jag har slutat skriva meterlånga mejl om varför, och hur, och när, och minsann, ..... det går liksom inte fram... och det tar bara en helvetes massa tid och kraft.


Jag vill också säga att du kan inte ta hur mycket skit, eller se hur mycket skit som helst, utan att reagera genom att bli förbannad. Det är inte mänskligt. Du måste bli arg ibland. Jag blir skitförbannad på saker och ting.... men! Nu kommer valet in igen. Jag ringer någon. Säger vad jag är förbannad för till en vän som jag vet är bra på att lyssna. När jag lägger på har den värsta känslan försvunnit. Exempelvis blev jag skitförbannad när jag märkt att de fyllt på min klass med tre elever, när jag bara visste om två. Kontrollbehovet fick sig en käftsmäll där. Hade ju ingen aning om vem den tredje var! Istället för att rusa in till ledningen och visa att jag ansåg ett och annat... då pratade jag med övriga klasser och såg att vissa hade fått en högre ökning antal elever än jag. Hoppsan. Ett bra val igen! Tjohoo!!! :)


De kallar "positiva handlingar" för spontant rätt handlingar i boken. Du ska köra på den känslan du har i kroppen för att komma åt den rätta handlingen. Vissa säger: Följ ditt hjärta! andra säger: Vad säger magkänslan?

 

Alla konsekvenser du får av ditt handlande är det viktigt att du lär dig något av. Bryter du benet på en träning??... vad tror du att detta vill säga dig?? Att ta det lugnare kanske? Att inse dina begränsningar.


Egan tankar kring detta:


Det finns också handlingar som ger dig både positiva och negativa konsekvenser. Helst ska du innan sortera om din handling kommer att vara värd det, eller om du ska avstå för att de negativa övervinner de positiva. Väga för och nackdelar. Om du inte hinner göra detta utan redan utfört handlingen och nu sitter med en bunt positiva och en bunt negativa konsekvenser i handen. Det gör jag nu och har gjort i ett och ett halvt år... då tror jag att det som är allra bäst för alla inblandade att jag försöker minska de negativa genom att se det positiva i dom. Magdalena sa: Det finns något bra eller fint i varje situation, man ska bara leta efter det. Hoppas hon har rätt.


Kram





Presentation


En blogg, helt enkelt....

Fråga mig

48 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards