Alla inlägg den 6 september 2012

Av Paola Loderini - 6 september 2012 21:14

  Dyblöt, trött och glad kille


I dag var första seriematchen och det börjar ju ösregna givetvis. Fick dessutom en P-bot på 400 kr för att jag ställt mig alldeles fel och glömde liksom av det. Killarna vann med 7-1 så vi var nöjda ändå. Viggo hade nya fotbollsskor och nya benskydd. Ingenting skavde som tur var. Var bara använda en gång tidigare. Även nya blå fotbollssockar hade vi köpt, men han skulle absolut ha italienska sockar. (Hela laget har blå)..Reglerna är inte så tuffa när man är 8 år. Det fanns då en enda kille på plan som hade vita shorts och vita sockar. Ja ja... han får väl bestämma själv. I dag var han halvt italienare, ibland är han tysk.... Ibland spansk.  Iband är han även Gaisare, och ibland håller han på IFK. Kanske inte behöver säga att han helt enkelt samlar på fotbollskläder.....:) Om IFK och Gais möter varann har han tänkt stå en halvlek på den blå-vita sidan och en halvlek på den grön-svarta.... Hm... ja... när man är liten fungerar det nog.... ;)

Av Paola Loderini - 6 september 2012 20:53

Jag tänkte att jag skulle baka ett bröd, ett osötat för min nyttiga vecka, och dessutom laktosfritt för min dotter... fast hon kan äta både bulle och bröd som innehåller lite laktos. Jag skulle i alla fall testa. Barnen gillade det inte. Jag gillade det om jag fick lägga rejäla skivor ost på ihop med marmelad, eller rosta i ugn med tomatröra...En ensam skiva blev så tråkig att klockorna stannade... Sedan bakades det på vanligt vetemjöl så jättenyttigt var det ju inte ändå...Om ni har allergiska personer i familjen är detta ett bröd som är fritt från ägg, mjölkprotein och laktos.


HAVREBRÖD


8 DL HAVREGRYN

1 PAKET JÄST, 50 G

4 MSK SOLROSFRÖN

1 MSK SALT

CA 14 DL VETEMJÖL

 VATTEN


Koka upp 5 dl vatten och häll det över havregrynen. Rör om och låt stå i 15 minuter. Smula jästen i en annan bunke och häll på 5 dl kallt vatten. Rör om. Tillsätt övriga ingredienser och havregrynen. Knåda 5 min i maskin eller 10 min för hand. Jag fick ju knåda för hand eftersom jag inte får tillbaka min Kitchen Aid:(. Täck över degen med en kökshanduk och låt jäsa i 30 minuter.


Nu gör du något nyttigt under tiden deger jäser:)


Forma degen till 4 limpor på ett mjölat bord. Lägg de sedan på bakpapperklädda plåtar. Lägg över en fuktig kökshandduk och låt jäsa i 45 min. Blir dubbel storlek.


Nu gör du något nyttigt under tiden bröden jäser igen.....:)

När en kvart återstår kan du sätta igång ugnen: 200 grader.


Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 minuter. Låt bröden svalna på galler. Kom på att jag önskar mig ett bakgaller. Sist jag skulle köpa ett så var de givetvis slut, för just den dagen skulle alla baka bullar... (det var 4 oktober förra året jag behövde ett galler.... kanelbullens dag)


Såhär ser bröden ut när de är klara.


 






Presentation


En blogg, helt enkelt....

Fråga mig

48 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4 5 6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards