Alla inlägg den 1 november 2012

Av Paola Loderini - 1 november 2012 18:55

Viggo köpte en piratbok för 29 kr i tisdags.


 

Av Paola Loderini - 1 november 2012 18:40

Kan det liksom regna mer? Jo, det kan det. Herre min skapare vad det regnar i Göteborg. Blåser och regnar. Blir ju lite grinig. Jag lagade en supergod rotfruktssoppa till barnen idag. Nyttigt, gott och dessutom billigt! Fast inte för mig, som fick inhandla en mixerstav för att lyckas laga soppan. Har ingen mixerstav här. Hade väl en sån en gång. Försvann, eller så är den kidnappad. Ja ja, hursomhelst.... nu ska ni få receptet på en supergod höstsoppa.


4 portioner


1 gul lök, finhackad

5 potatiser, skalade och hackade

1½ skalad och hackad palsternacka

2 morötter, skalade och hackade

5 vitlöksklyftor, finhackade

1 citron, pressad

1 liter grönsaksbuljong

1 näve bladpersilja

2 nävar riven västerbottenost

smör

salt, socker och mycket svartpeppar

brödkrutonger


Fräs lök och vitlök i smör. Lägg ned alla rotfrukterna. Fräs en stund. Slå på buljongen och koka i ca 15 minuter.

I med osten och koka ihop. I med hackad bladpersilja. Mixa soppan slät med mixerstaven. Smaka av. Späd med vatten om du tycker den blir tjock. Det gjorde jag.... med ca 1.5 dl. Servera med brödkrutonger och lite grönt.

 

Hittade receptet i Amelia nr 22


Presentation


En blogg, helt enkelt....

Fråga mig

48 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards