Direktlänk till inlägg 24 november 2012

Julstress.... Inte jag!

Av Paola Loderini - 24 november 2012 19:08

Jag vägrar julstressa. Därför ska bloggen vara blå ända fram till två veckor innan jul. Det är då det blir lite juligt men jag tänker fasen inte stressa. Däremot är det viktigt att denna julen sätter spår av gamla och nya traditioner. Det är andra julen efter skilsmässan och denna julen är "min" med barnen. Ont i hjärtat har man ju ändå, eftersom kärnfamiljen troligen aldrig någonsin kommer att fira en jul tillsammans igen, men nu är det också viktigt att jag planerar så att barnen får lite "gammalt" och lite "nytt"... Stress dödar både humör och sömn, och detta påverkar givetvis barnen och med handen på hjärtat så är det ju barnens jul. Jag tycker det. Hade jag inte haft barn hade jag befunnit mig vid ekvatorn.


Jag har börjat fundera på hur jag vill ha det och involverat min familj: Mamma och syskon. Såhär blir det för att verkligen mysa och ha trevligt ihop....


1. Vi lagar bara mat som vi äter, alltså den vi tycker om.

Vi tar bort allt på julbordet som vi innan lagat för att det ska vara så. Däremot lägger vi inte till saker som inte hör julen till. Den mat som ska ätas ska vara under rubriken traditionell julmat. Alla som kommer säger vad de inte kan vara utan och däför kommer alla vara mätta och belåtna och tycka att julbordet är fantastiskt. Detta innebär då också att vi är snälla mot miljön eftersom vi slänger minimalt med mat samt att vi har mer luft i kylskåpet så att vi får plats med lite annat eftersom vi inte vill äta julmat hela jullovet.


2. Alla kommer hit.

Min bror har också barn, och egentligen kan ju inte jag bestämma... men då ska man ju vara så smart att man redan i början på november ringer familjen och säger. Vi är hemma, alla som vill får komma hit. Då hinner ingen annan reflektera utan känner väl att det är väl bra om det finns en plan. Detta innebär att barnen är hemma och kan krypa ned i sina sängar när de inte orkar längre. De kan placera sina julklappar i sina rum och det blir automatiskt en fridfull jul. Mysfaktorn blir skyhög.


3. Det bli knytkalas.

Eftersom mamma faktiskt gör de godaste köttbullarna och är lite kräsen när det gäller hur salt julskinkan faktiskt får vara så är det väl bäst att hon får detta på sin lista. Delar man ut alla måsten blir det mer behagligt dagarna före jultomten kommer.


4. Utse en jultomte 7 dagar innan och se till att tomten själv fixar sina kläder och säck.

Du betalar givetvis för tomtens garderob och är gubben ingen som sedan ska närvara under själva firandet så ger du denne även en peng för besväret. Det allra bästa och billigaste är att någon i sällskapet helt enkelt går ut och köper den förbannade tidningen.


5. Begränsa julbaket.

Lussebullar och pepparkakor tycker jag är ett måste. Lite julgodis som barnen pysslar med medan du dricker lite glögg. Sen får det vara bra. Jag spelar hellre spel med barnen än friterar konstiga kakor som man ändå kan köpa för en tia.


6. Adventskalendrarna....

..... är ett litet stressmoment eftersom barnens 24 paket (alltså 48 när man har två) ska vara fint inslagna och hänga i kransar i deras rum. Detta är en ny tradition som jag tänker pyssla med. Har köpt gröna "fusk-kransar" som ser ut som grangrenar och i dessa ska de dingla paket med siffror på. Lite fina band och minikulor får jag ju köpa också. Detta blir ju gjort 24 dagar innan jul så detta räknas inte till julstressen, utan mer som mitt lilla egna pyssel när barnen sover sött i sina sängar. De har alltid haft ett paket om dagen i sin strumpa vid öppna spisen... men denna tradition får stanna hos deras pappa och eftersom jag saknar öppen spis just nu, så vill jag tänka om, och framför allt tänka nytt.


7. Alla glöggkalas, fester,julbord.....

Gå på de du måste: Barnens!! Sedan i den mån det går väljer du bara bjudningar som innebär att du får träffa trevliga männsikor. De övriga träffarna tackar du helt enkelt nej till. Ljug om du måste.


8. Inga julklappar till vuxna männsikor.

Kärleksgåvor räknas ju inte hit. Jag förväntar mig en kärlekspresent under granen.... det gör jag alltid:) Nu pratar jag om den hysteriska julklappshandeln som gör att den där mysiga julshoppingen med vänninorna som oftast avslutas med ett glas rött på Tranquilo, inte blir av utan man får ställa in för att mormor och mamma inte har fått just den julklappen som de önskar sig.... (ofta en julklapp som faktiskt inte existerar....)....Näpp. I år ska det vara mysigt på stan och man jag ska ha på sin höjd ett uppdrag kvar: En julklapp till mig själv! Allt annat ska vara klart. Vuxna kör julklappsspelet där vi satsar 2 julklappar var för 200 kr vardera. Skitkul och så himla bra för plånboken. Återigen... det är barnens jul... klappar du vill ha får du köpa själv.


9. Pynta mysigt, men inte hysteriskt.

Man ska inte komma till Las Vegas, utan hem till dig. Brunt, grått, rött, silver och guld... kanske vitt också... men inget som blinkar. Hoppa över julgardiner... för ärligt... Vem har någonsin sett en snygg julgardin? Kommer aldrig upp i mina fönster...någonsin. Tänd miljoner ljus, och se till att du har en brandvanare som funkar. Klä granen smakfullt eller häng allt som barnen skapat... fult men charmigt. Hoppa över Alladin-asken. Den är inte så god ändå. Alla vill ju ändå bara ha trillingnöten och asken är ful. Sedan norpar alla från botten så att när man tror att den förbannade nöten är kvar finns det bara mörk choklad att knapra på.


10. Köp inte julgrupper!

.... och absolut den traditionella julblomman: Röd julstjärna. Totalt onödigt och inte speciellt fint heller.


Spela spel, drick glögg och umgås. Det är vad julen är till för. Bosätt dig inte i köket med matlagning och disk.


Puss och kram!!


  "Halv 8 hos mig" hemma hos Lovisa. Här med kollegan Fredrik.

Hon sälde sitt matsalsbord inför flytten till Stockholm till jul så vi

sitter på utomhusmöbler. Det blev ju jättebra! Tack för en trevlig kväll!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paola Loderini - 30 augusti 2016 22:07

     Nu har jag ny bloggportal:        www.nouw.com/paooola ...

Av Paola Loderini - 29 augusti 2016 21:26

Kod för att importera min blogg till Nouw: 9926004046

Av Paola Loderini - 23 augusti 2016 21:20


  En förälder kom med ett armband och köttbullar på "köttbullens dag" idag.  En lyckligt lottad fröken! :)  Sötaste minsta köttbullarna.  ...

Av Paola Loderini - 23 augusti 2016 21:15


Presentation


En blogg, helt enkelt....

Fråga mig

48 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards