Alla inlägg den 2 januari 2013

Av Paola Loderini - 2 januari 2013 15:52

Bonjour...... merci.


Nu är det ju såhär att jag bfinner mig i Paris som då är en av världens mest romantiska städer som men fortfarande har humana priser på både shopping och mat. 


Lite snabba ord, för jag bloggar med bilder när jag kommer hem:


Jag har varit i Frankrike totalt 5 gånger i mitt liv. Jag vill ändå säga att jag prövat det franska köket. Jag har ätit på allt från den dyraste restaurangen till det lilla haket i kvarteret. Jag har till och med varit på ett franskt slott och medverkat i en matlagningskurs med en fransk kock. Jag kan härmed säga att jag inte är imponerad av det franska köket. Inte alls. Inte ens en grutta. Franska restauranger är mysiga och kan också vara riktigt flashiga, men de kan helt enkelt inte laga mat här. Kan bero på att man bor i Sverige där vi faktiskt har de bästa kockar och restauranger, men detta har inte nått den övriga världen. Frankrike är fortfarande mycket stolta över att de är en av världens främsta länder när det gäller matlagning... detta rykte kan jag tänka mig spred sig över världen på tidigt 80-tal. Världens mat har utvecklats, och tyvärr måste jag nog påstå att Frankrike inte hängt med. Inte ens bakverken smakar något vidare, faktiskt. Man äter för att de ser fantastiska ut. Små konstverk som inte smakar mer än en Jacky Chokladpudding du kan köpa i mjölkkylen för en tia. Lite synd. Vinet är gott. Maten är bedrövlig. That´s it. 


Annars är Paris en otrolig vacker stad, och nej... även detta rykte om att fransmännen är otrevliga satar som inte kan engelska. Det stämmer inte. Den myten måste dö. Det är lite fult tycker jag, att vi svenskar alltid säger: Otrevliga i Frankrike. Man vågar ju inte ens fråga om vägen. ..... Jag har aldrig någonsin pratat med en otrevlig person från detta land, och möts hela tiden av ett leende. De som inte kan engelska försöker på franska ihop med att de pekar vilt omkring sig. Det är ett trevligt och artigt folk. I varje gathörn står en turist med karta. Det finns många hjälpsamma fransmän här. Möt med ett leende och du får ett leende tillbaka!


Det är vinter här, men vintern känns en smula mer behaglig. Hellre vinter i Paris än vinter i Göteborg. Humöret är på topp:) Man kan faktiskt gå överallt. Centrala Paris känns lite som centrala Göteborg. Kompakt. Inte långt emellan det man vil se eller uppleva. Bekväma skor måste man ju ha. Man ska ju gå så mycket som möjligt för att inte missa en massa fina byggnader som kanske inte riktigt får plats på kartan, men väl värda att se eftersom de är så vackra. Ett stort plus är att taxi är billigt. Det är faktiskt billigt att åka taxi. Jättebilligt jämfört med hemma. Metro är smidigt eftersom det kommer ett nytt tåg om 5 minuter om du missar ett. 10 biljetter kostar ungefär 100 kr. Lite mer kanske. Du tar dig lätt som en plätt överallt. Smidigt system. Jag går ju helst så jag har kvar 8 biljetter i fickan. Jag tror jag gått 3-4 mil sen jag landade. Känns i rumpa och ben när man kommer till hotellet. Bra träning;) 


Om man vill fira nyår här så är pulsen i Paris så hög att det känns som staden kokar. Dagen efter får man inte glömma att allt är stängt. Inte Eiffeltornet, men Louvren exempelvis. Louvren sväljer ju annars ett antal timmar för den som är, eller i alla fall vill, vara lite kulturell. Hit kan du inte gå på nyårsdagen. Vakterna blir lite sura om man missuppfattar detta och knackar på rutan till den gigantska glaspyramiden, som någon dåre tyckte skulle passa bra som entre, och du kan heller inte shoppa, för det är verkligen stängt. Har du tur så skiner solen och då promenerar du. Fikar. Tar en båt på floden Seine (stavar man så?).... eller äter på någon prisvärd mysig restaurang, som inte serverar särskilt god mat. Eller så kan man göra som vi gjorde, gå på Aquarium de Paris, som ligger ett stenkast från Eiffeltornet. Fantastiska fiskar. Bra för barn som kan franska... det visas tecknad film på franska i en biosalong mitt inne i detta. Kostar 20 euro för vuxen... Jag tyckte att det var värt det. Rogivande. 


Fjärde gången jag är i denna stad. Tredje gången jag faktiskt "upplever" den. Jag skulle inte vilja bo här en längre tid, men det är inte sista gången jag är här förhoppningsvis:) 


Puss och kram 


Paola, in Paris 2013





Presentation


En blogg, helt enkelt....

Fråga mig

48 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards