Alla inlägg den 6 januari 2013

Av Paola Loderini - 6 januari 2013 11:35

  För 69 euro (rea) får man riktiga boots i skinn om man har den turen

att storleken finns kvar. Nedan är mina andra skor som jag köpte

i samma butik i höstas. Butiken ligger i området kring Monmarte.


 

Dessa blev lite för platta för min svank

efter några mil...

...men kommer från samma butik.

Av Paola Loderini - 6 januari 2013 11:33

  Kristoffer

Av Paola Loderini - 6 januari 2013 11:31

  Från ett skyltfönster i Paris.

Av Paola Loderini - 6 januari 2013 11:27

Detta skrev jag på Facebook.


"Jag älskar blommor och jag bor på Beryllgatan 70"


och så kom denna....


 

där ser man.... det kallar jag uppvakning.



Av Paola Loderini - 6 januari 2013 11:17

Han kan spanska. Han pratar engelska så bra så att folk som pratar med honom undrar vilken del av London han kommer ifrån. Det är väl den present man får när man bott i både Spanien och England. Saken är den att han helt enkelt dricker ord och fraser som en annan dricker vatten. Det är orättvist. Sedan kan det ju bli lite fel när han går in och beställer en kostym i Paris, två timmar innan vi ska till flygplatsen, och i all hast måste han ju prata franska också. Han säger helt enkelt "trevlig resa" till den lilla mannen som mäter axelbredden. Ibland blir det lite tokigt... men han vågar. Det enda jag säger är Merci. I taxin säger han något på franska till taxichauffören som jag inte förstår.


- Kan du franska också?

- Nä.

- Men du pratar ju för fan franska!

- Ja, man får väl försöka.

- Herregud.







Av Paola Loderini - 6 januari 2013 11:09

På hotellrummet sträckläste jag denna bok på ett dygn. Fy fan vilken vidrig bok. Handlar om en flicka som växer upp med två gravt missbrukande föräldrar som gör diverse övergrepp mot denna lilla. Hon hamnar i olika familjer, efter alldeles för lång tid, och det fungerar inte så hon måste flytta runt. I den sista familjen, där hon faktiskt hamnar hos en mamma som har hur mycket kärlek att ge som helst, berättar flickan om det hón varit med om. Man mår illa och slänger boken i väggen några gånger. Är du inte äckelmagad kan du läsa den. Jag slängde boken i papperskorgen. Fy fan vilken jävla bok. Baserad på en sann, sjuk, berättelse. Myndigheter med ögonbindel.




 



Av Paola Loderini - 6 januari 2013 10:59

För kännedom: Tornet väger 10 100 ton.

  

Av Paola Loderini - 6 januari 2013 10:21


Det finns en kokbok som blir en väldigt fin present. Speciellt till männsikor som är lite medvetna om vad de stoppar i sig. Jag är egentligen väldigt medveten, men lever defenitivt inte som jag lär... jag slänger i mig alltför mycket skit och dricker ofta förmycket kaffe utan att kompensera med vatten. Ibalnd känner kroppen att nä nu fan! Nu behöver vi skärpa till oss. Då plockar jag fram två av mina kokböcker... antingen läser jag i "Kärlek, Oliver och Timjan" eller denna ...."Under Valnötsträdet"... båda är fantastiska! Jag tillhör fortfarande den lilla skara som helst bläddrar i en kokbok, eller i min pärm med favoritrecept. Nätet använder jag också... speciellt när det är bråtton..men jag föredrar böcker och mattidningar.


Hursomhels är herr Avokado bra för din kropp och hälsa. Det är botaniskt sätt ett bär. Jag hade ju gissat på frukt, men det spelar väl ingen större roll? Dessa "bär" växer då på träd. Ett träd som ingår i samma familj som lagerträdet... det träd vi får lagerblad ifrån. Jaha ja.. känner nu att man blir lite smartare... man lär sig något nytt varje dag. Avokado kommer ursprungligen från Mexico. Det tror man i alla fall. Det kunde vi väl också gissat. Den kom till Sverige på 1970-talet.


  En fin kokbok

Under valnötsträdet


Avokadoröra från södra Chile


I Chile är avokadoröran enkel. I alla fall i den södra delen. Där mosar du avokadoköttet med gaffel och den ska inte bli helt i mos utan den ska bli lite ojämn med lite bitar i. Smaksätt med salt, svartpeppar och lite majsolja. That´s it.


Avokadosallad


Avokado i kuber

flingsalt

hackad koriander

lite vitvinsvinäger

lite olivolja


Guacamole


½ röd hackad chilifrukt

1 tomat, finhackad utan fruktkött

½ rödlök, hackad


(Hit kan man förbereda om man ska ha gäster)


2 avokado, mosade

2 msk citron eller lime, pressad

1 vitlöksklyfta, pressad

4 msk koriander, hackad


Gör dubbelt om ni är fler än två.


Glömmer du köpa tomater, som jag gjorde, blir det gott ändå.

Här är min variant, inspirerad av receptet ovan.


 




 










Presentation


En blogg, helt enkelt....

Fråga mig

48 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards