Alla inlägg den 16 mars 2013

Av Paola Loderini - 16 mars 2013 11:06

  Jessica Simpson


Klipper jag mig ser jag ut såhär nästa gång, fast mörk.



Av Paola Loderini - 16 mars 2013 09:29

 kom till mig....kom till mig... komsikomsi....


Fruktansvärt irriterande måste jag säga. Det där kuvertet som kommer en gång varje år. "Detta blir din pension om du väljer att ta ut den vid 65 års ålder". Deprimerande. Jag låter det alltid ligga en vecka eller två. Jag öppnar det inte förrän jag själv känner att jag är på ett så likgiltigt humör att det kunde ha stått vad fan som helst i det där. Jag öppnade det idag. Idag är min tredje dag som sjuk i någon influensa som eleverna har kastat på mig, och jag känner mig i stort sett så överkörd att jag inte ens tror jag kommer att leva till min 65-årsdag. Då öppnar jag. För idag bryr jag mig inte. Jag är ett överkört skogstroll. Lika håriga ben i alla fall...


Hursomhelst. Vi som jobbar med människor. Vår framtid har vi i händerna. Vi utbildar de små liven som en dag helst ska vara arbetsförbara, jobba ihop en så hög inkomst som möjligt, för att det överhuvudtaget ska finnas någon vård för oss gamla när vi väl sitter där. Fanns ett litet roligt citat: Var snäll mot dina barn, de väljer äldreboende för dig. Med min pension lär det inte bli något privat äldreboende i alla fall. Ska jag ta för givet att mina barn har så mycket stålar på banken när jag fyller pensionär att de fixar detta? Då är det väl egentligen dags för mig att bli gravid så fort som möjligt här nu, och försöka, efter det barnet är fött, att bli gravid igen. Om jag föder 10 ungar kanske någon av dessa blir så ekonomiskt oberoende så denna kan ta hand om mig och sin egna familj... eller ska jag helt enkelt köpa några lotto-rader?


Rätt intressant det där. Fick klart för oss att Norra Hisingen, efter att det blev "Norra Hisingen" och inte bara Kärra.... ska spara runt 11 miljoner. Jaha... Första frågan: Blir en lärare sparkad... kanske två? Svar: Nej, det går inte eftersom vi inte kan ta bort bemanning. Gör vi det så kan vi omöjligt fylla barnens skoltid med befintliga lärare. Andra frågan: Vad gör vi? Svar: Det vete fan. Resultat: Vi måste spara på något sätt, och vilket sätt tror ni att vi då sparar pengar på? Kuggfråga? Ha ha... Enkel lösning: Eleverna givetvis. Köpstopp. Inget material får köpas in. Den som gör det halshuggs. Lite synd om mig då som köper in ändå... Mitt huvud lär ju rulla först på min skola. Tråkigt att servera matteböcker sedan stenåldern, där vi fortfarande räknar med 50-öringar. DET FINNS INGA 50-ÖRINGAR LÄNGRE! Går väl bra om vi jobbar med halva decimaltal, men i den autentiska utbildningen som faktiskt är jävligt viktig enligt all forskning, så går det liksom inte så bra. Inga vikarier om lärare är sjuka! Rättare sagt: Du får inte vara sjuk helt enkelt....Vi får lösa det ändå. Jaha. Ska bli spännande att se när en lärare har mattelektion med 60 elever. Alla får i stort sett klara sig själva...


 


Summan av detta är att vi då sparar in på eleverna, vilket gör att utbildningen automatisk försämras då vi inte kan ge dom bra material och och dessutom inga utbildade vikarier. Vi släcker bränder istället för att försöka lösa saker och ting långsiktigt. Vad händer då? Jo, det kan vi alla räkna ut med röven att om vi sparar på eleverna så drabbas givetvis de elever som behöver mest stöd, vilket i sin tur inte går igenom skolan med godkända betyg, vilket i sin tur möjligtvis hamnar i ett fack där alla andra arbetslösa hamnar, vilket i sin tur inte drar in några skatter utan snarare kostar samhållet en massa pengar, vilket i sin tur gör att äldreboendet får spara igen, vilket i sin tur gör att mormor inte får duscha förrän på lördag... om hon har tur... och kanske får hon också lägga sig kl 17.00 för natten annars hinner inte alla få sina nattliga mediciner innan det ska vara släkt på avdelningen kl 21. Detta händer eftersom äldreboendet inte kan ha full bemanning för det kostar mer än vad budgeten säger att det får göra, vilket i sin tur gör att de eldsjälar som faktiskt jobbar för bedrövlig lön (Jag vet, för min mamma är en eldsjäl) blir sjukskrivna för stress och tunga lyft, då de inte hinner ta de hjälpmedel som finns... Skulle mamma använda "hissen" till alla gamla som behöver...då hinner hon inte ge alla sin medicin och gamla goa Bertil får inte duscha idag heller.... Ni fattar väl att det liksom hänger ihop. Jag är livrädd för att bli gammal. Kommer jag ha en dräglig pension så jag faktiskt kan njuta av mina sista år på jorden och kommer det finnas ett drägligt äldreboende om jag blir så förvirrad att jag faktiskt inte kan bo hemma? Blir jag en förvirrad gammal dam hoppas jag att någon ställer mig på räcket till Älvsborgsbron och säger: Just smile and fly...


Men ni vet ju hur jag är. Jag gnäller ju inte för sånt här, utan tror på allvar (och det har hjälpt mig många gånger under de två senaste åren) att det inte finns någonting jag inte klarar av...så! Nu ska jag gå på bank-kväll se ni. Japp! Jag ska lära mig hur detta med sparande fungerar och ska då vistas ett par timmar i Vasastan, någonstans, för att få info om detta! Bankerna ska samarbeta denna kväll och ge mig och många andra lite knep hur vi sparar på bästa sätt. Jag är nämligen en av dom! Handen på hjärtat... Jag pensionsparar inte privat. Inte ens en tjuga i månaden. Nada. Nothing. Så nu ska det bli ändring på detta. Tittar man då på mina utgifter och mina inkomster så finns det väl inte så mycket över, och man vill ju även leva ett normalt funtat liv. Men jag ska i alla fall gå på den här föreläsningen om ett par veckor och botanisera i djungeln av sparande. Yes! Ha en bra dag! Högre lön åt alla eldsjälar!

Presentation


En blogg, helt enkelt....

Fråga mig

48 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21 22
23
24
25 26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards