Alla inlägg den 5 maj 2013

Av Paola Loderini - 5 maj 2013 17:18



Köper jag en helsikes massa kläder från Day Birger et Mikkelsen för att jag älskar dansk design.

 


Eftersom min svarta Skeppshult blev stulen så köper jag en gräddvit ny, med fin cykelkorg.

 



Jag åker till New York torsdag till söndag. Själv faktiskt. Första resan ensam.

 


Jag köper Hanky Panky spetsunderkläder för en helsikes massa pengar. Massor!

 










Av Paola Loderini - 5 maj 2013 17:05

   

Av Paola Loderini - 5 maj 2013 16:55

  Sockerkaka i botten, sedan maräng, därefter grädde och bär. Superenkelt och alla älskar den!

Formen kommer ifrån Dimoda på Frölunda Torg. 249 kr.

Av Paola Loderini - 5 maj 2013 13:35

  Jag glömde ta ett foto på min kaka, så jag lånade en bild från google som

visar nästan exakt hur kakan ser ut när den är klar.....min blev något mörkare

eftersom jag glömde den i ugnen... men den blev god ändå.



Räcker till många! Den är ganska mäktig att äta i stora bitar.

Servera den med vispad grädde!



1. Först ska du göra en mördegsbotten! Använd dina händer och nyp ihop 2½ dl vetemjöl, 4 msk socker, 100 g smör. När detta blivit en smulig deg blandar du snabbt ner en äggula. Kavla eller tryck ut degen och lägg den i en form med avtagbar kant. Degen ska upp ca 3 cm på  sidorna. Äggulan i degen gör att det blir enklare och en mer lätthanderlig deg. In med formen i kylen i minst 30 minuter.


 Koka 500 g frysta bär ihop med 1 dl socker. Jag tog blåbär och björnbär. Koka länge! Vätskan ska koka bort och kvar ska bli bär med sockerlag. Jag hade lite bråttom för vi skulle äta på en restaurang i stan, så jag silade bort sista vätskan och det gick jättebra.


3. Nu behöver du en matberedare eller mixerstav. Eftersom jag inte äger en matberedare så fick jag använda staven. Du ska egentligen först mixa 250 g mandelmassa ihop med 100 g smör och därefter tillsätta två ägg. Problemet är att detta inte funkar med en mixerstav, utan du måste tillsätta äggen direkt. Det fungerade alldeles utmärkt! 


4. Ta ut formen. Sprid ut bären som ett första lager, och därefter fördelar du mazarinsmeten över. In i ugnen i ca 45-50 minuter. 175 grader. Låt kakan svalna helt innan du lossar kanten på formen. Pudra över florsocker innan servering!

Presentation


En blogg, helt enkelt....

Fråga mig

48 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13 14 15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards