Alla inlägg under september 2013

Av Paola Loderini - 28 september 2013 17:40

....mycket blommor på min blomma nu...;)  


Tyvärr kollade jag upp de där kurserna som är kopplade till den förläsning jag befann mig på igår, och för privatpersoner ligger en kurs (tre dagar) på 5900 kr. Det är lite saftigt även om den säkerligen är väldigt bra. Visste inte detta. Men kurserna finns för de med feta bankkonton i alla fall, om det är intressant.


 





Av Paola Loderini - 28 september 2013 17:37


Du får inte knacka på min dörr
Om du inte är beredd att komma in
Du får inte göra om mitt namn
Och börja kalla mig för din
Och du får inte vandra på min väg
Utan att visa mig ditt mål
Och inte stjäla av min godhet
För att fylla upp ditt hål

Och du får inte riva mina murar
Som jag omsorgsfullt har byggt
Om du inte skyddar mina drömmar
Så att jag kan somna tryggt
Och du får inte ha mig som en dröm
När jag vill va din verklighet
Och du får inte säga att du hoppas
Om du inte tror du vet

Men du får ta den tid du behöver
För att förstå vad är det du vill
Du får be en bön att tiden
Du behöver räcker till
Och du får samla dina tankar
Så att två själar kan få ro
Och så att allting som vi lovade
Oss själva, kan få gro

Du får inte andas på min panna
Och inte få mig falla mer
Om du inte sen kan stå för
All den oreda du ger
Och du får inte röra vid mitt hjärta
Som om allt var uppenbart
Men jag önskar inget hellre
Än att du gör allt emot mig snart


Sonja Aldén

Av Paola Loderini - 28 september 2013 10:13



Nu är det såhär att jag var på en superbra föreläsning igår. På Park samlades ett par hundra, var säkert fler, i bankettsalen för att lyssna på Anders Magnusson. Jag skulle ju gå dit med Stina. Vi hade anmält oss ihop, men hon var tvungen att träffa en klient, så jag gick helt enkelt själv. Jag gick in med en känsla och ut med en annan. Imponerande!


Föreläsningen "Läker tiden alla sår?" handlar om sorg. Inte enbart sorg om du mist någon "på riktigt". Alltså om någon dött. Detta handlar om sorg i alla möjliga skepnader. Jag kom på att jag egentligen sörjer på tre olika sätt. Har väldigt svårt att prata om det. Har väldigt svårt att visa mig svag. Är ledsen i min ensamhet för att sedan gå ut och möta världen med ett leende.... ett leende som idag sällan är speciellt äkta.


Exempel på föluster:


- dödsfall

- sjukdom

- förlust av trygghet eller tillit

- arbetslöshet och pensionering

- livsstilsförändringar

- skilsmässor och separationer


Analys av mig själv:


- separation/skilsmässa

- betydelsefull person "försvinner".

- barn som inte mår bra

- förlust av både tillit och trygghet

- livsstilsförändringar


Nä men det är väl bara till att lägga in sig på psyket direkt då. Hur är det fatt med mig själv egentligen? Men nej.... I vår kultur är det inte okej att bli ledsen och det är absolut inte okej att bli ledsen framför andra.


- Men du.... se det positivt!

- Snälla lilla Kalle... det var väl inte så farligt det där.

- Sluta gråta... du har väl inte ont eller... det gick bra... upp igen.

- Men kära nån, du blir lämnad av en idiot... det står tusen åter.

- Skit i henne/honom... fokusera på dig själv.

- Se till att komma på fötter igen. Herregud, vad har du att klaga på?


Ja.. vi känner igen oss alla. Jag känner igen mig i den rollen där mamman säger till sitt barn "Upp och stå, vi borstar av gruset här och blåser lite... det där var ju inte så farligt va?" Jag har ingen jävla aning om hur lillen egentligen känner, men det är lite för husfriden som vi inte vill ha ett gråtande litet barn i en timma. Vi tillåter ju inte ens våra barn att bli ledsna... och värre än så... de lär sig att det inte är fint att dela med sig av sin sorg!


www.sorg.se


Tre olika kurser finns! :


- Hjälpa andra

- Möta andra

- Egen bearbetning


Det handlar inte om att döva smärta med piller eller bearbeta i sin ensamhet. Folk är rädda för sorg och vet inte hur de ska fråga eller prata med dig. Man byter samtalsämne, eller vill säga något positivt för att hjälpa. Det enda som hjälper mot sorg är kommunikation. Att prata och våga vara ledsen, även om barn eller partner eller arbetsgivare ser. Jag som inte pratar, jag som bara trampar på.... har fått förlustreaktioner som ett brev på posten. Tappar kilon, tappar aptit, trötthet, energiförlust, ständigt lite orolig, fast jag inte riktigt kan förstå vad jag är orolig för.


Detta var verkligen bra! Ha en trevlig dag i solen!





 

Av Paola Loderini - 28 september 2013 09:00

Presentation


En blogg, helt enkelt....

Fråga mig

48 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7 8
9
10
11
12
13 14
15
16
17 18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards