Alla inlägg den 6 juni 2014

Av Paola Loderini - 6 juni 2014 12:44


Idag firas Sverige. Du gamla, du fria... och hur tänkte du Sankte Per med vädret?? Klänningen jag skulle ha på sommarfesten ikväll hänger jag tillbaka i garderoben och tycker precis som alla andra svenskar idag: "Det e då själve fan". Sedan kan vi alla byta perspektiv och faktiskt se att helgen blir väldans lång och det är mysigt att ligga kvar i sängen en fredag.


Betygssättningens deadline var i måndags. Börjar mina måndagar sent, men blev givetvis inkallad på två möten innan min dag ens startat. Alla mina anteckningar och all min dokumentation var i ordning och jobbet var egentligen bara att föra in betygen i datasystemet. Rätt enkelt om du verkligen vet vad varje elev ska ha i betyg. Det var bara några få elever som svävade mellan två olika betyg som fick möjligheten att komplettera till det högre. Jag hade full koll i måndags, och var rätt sansad på eftermiddagen. Ja, tills det jävla datasystemet brakade ihop då. Sedan tackar jag övre makter för att jag alltid skriver ut en kopia på mina anteckningar och omdömen, för min dator kraschade nämligen denna fantastiska dag. Lagom vid lunchtid strejkade datorn och jag var en sekund från att slänga ut den genom fönstret och då hade en av mina elever fått den i huvudet. Istället slängde jag in den i skåpet. Bokstavligen slängde, och har inte öppnat skåpet sedan dess. Mina betyg var inte klara förrän igår. Lätt att jobba med nedlagda system och datorer som lever sitt eget liv. Tackar vi för all obetald övertid jag jobbat också! Varför är jag inte förvånad?


Får ett sms från en söt och trevlig man: "Lever du?"

Vill egentligen skriva: "Nä, det gör jag inte."

Skriver istället: "Ringer senare".


Att senare blev klockan 20.30 Det kan inte hjälpas.


Tisdagen började bra med "normalt" arbete och jag puttade undan den inre stressen av att betygen inte var registrerade. Fick springa från jobbet för att hinna med ett tandläkarbesök. Min sönderbitna kindtand hade börjat riva upp min kind så det var liksom dags att laga den. 45 minuter sen var tandläkaren, så jag hade inte behövt att stressa, men det visste jag ju inte då. Halvt förlamad i ansiktet körde jag mycket olagligt, om man tänker på hastigheten, hem för att byta kläder då sommarens solstrålar snabbt övergick till höstregn. Cyklade till ett viktigt möte. Så viktigt att jag kände mig som sämsta mamman i hela vida världen då jag missade min dotters pjäs i skolan. Hon hade två olika avslutningar denna vecka, och det räddade mig något att det var "pappa-vecka" men ingen av oss missar barnens uppvisningar. Någonsin vill jag säga. Både min exman och jag är noga med sånt. Att jag missade pjäsen satte ett rejäl spik i samvetet. Mötet var dock ett avgörande möte för min framtid, och därmed också barnens framtid, men det kändes inte bra att missa pjäsen. Meja har allt på film, men det är ju aldrig samma sak.



Onsdagen blev jag otroligt imponerad av mig själv och min förmåga att hålla mitt goda humör och min charm på hög nivå. Jag tror bestämt att du kan jämföra mig med en sån där Duracell-kanin. Om du tänker dig att denna kanin dessutom tankade sig med chokladbitar och kaffe varannan timma så förstår du ungefär vilket tempo jag hade. Jobbade över för att få in så många betyg som möjligt innan systemet fick hjärnsläpp igen. Min dator står fortfarande i skamvrån, och jag fick ta en annan för att kunna jobba. Kom ifrån jobbet alldeles försent då Adams (min väns son) studentfest redan var i full gång. Hem, duscha, kläder, present, skriva kort, och i full fart bort till Önnered. Slänger mig om Adams hals och önskar honom all lycka i framtiden. Får i mig mat, fantastiskt god. Sami (vän tillfamiljen) hämtar kaffe medans jag trycker i mig den sista lilla salamin på tallriken. Kan dessutom vid vagt tillfälle ha lovat Sami att jag ska köpa en riktig cykel och typ cykelträna med fula cykelbrallor (Inbyggd blöja behöver man här) och allt vad detta innebär. (Han e en sån där snygg, hurtig man) Jag tror att just vid detta samtalet kan min hjärna ha slutat fungera en sekund eller två. Om jag låtsas som ingenting kanske det rinner ut i sanden? Hursomhelst åker jag ifrån studentfesten efter 45 minuter för att hinna vara på två olika avslutnings-grejer för mina barn. Tack för att dessa två fester ägde rum på samma skola. Då kunde jag hoppa lite emellan. Slängde mig sedan i bilen igen till Sofia, olaglig hastihet igen, och hennes avslutningskväll med tjejgänget på skolan.  Jag kom därmed tre timmar försent till denna middag men det var himla trevligt ändå. Var hemma 23.45 Vad säger ni om det? Borde jag inte få en medalj för elit-prestation?


Igår. Torsdag. Lugnare dag på jobbet som avslutades med Broloppet. Alla elever i årskurs 6-9 springer 6 km. Detta innebär att alla tar sig upp till brofästet. Äckligt tung löprunda. Över bron till Gårdsten, uppför är det där också, tillbaka över bron och ner till Klareberg igen. Underbart när det går nedför. Jag stannade inte en enda gång, på ren vilja. Jag kan inte vara sämre än 12-åringar. Det är ju pinsamt. Tar du dig dessa 6 km på färre minuter än 30 får du 6 poäng till klassen. Därefter 4 och så vidare. Jag sprang på 36 minuter men mina 4 poäng får inte räknas. Inga vuxna får liksom bidra med poäng. Efter jobbet skulle jag befinna mig på Liseberg och åka Helix med Cissi och Nettan. Jag somnade. Slockande i två timmar och missade Helix givetvis. Mötte upp tjejerna på Incontro. En drink i trevligt sällskap. Gick förbi Lipp för att säga hej till Peter och gänget som var där. Hittade Majsan och andra. Hängde in jackan en stund. En "stund" blev fyra timmar.


Idag har min vän Ramona bjudit in alla tjejer till "Sommarfesten". Då vädret är som det är har jag helt plötsligt ingenting att ta på mig!


Welcome to my word! Eller spring ifrån den, det hade jag gjort om jag kunnat.... ;)




Presentation


En blogg, helt enkelt....

Fråga mig

48 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards