Alla inlägg den 26 juli 2014

Av Paola Loderini - 26 juli 2014 18:11



Låter lite hemskt, men jag har tänkt rätt mycket på döden och cancer och all skit som kan hända. Vad händer med mina barn om jag dör? Klarar de av att ta sig igenom den sorgen? Vilka pengar betalas ut? Hur funkar allt runtomkring? Borde jag styra upp saker och ting redan nu, om jag blir överkörd av en lastbil i morgon?


Detta låter kanske lite destruktvt, men jag tror ändå att det är viktigt att ha lite koll. På sin pension och på vad som är bra för barnen och allt sånt där. Jag har träffat barn som mist en förälder. Det är så hjärtskärande och så sorgligt. Det gör oerhört ont att se. Det var då jag tänkte tanken om vad som hade hänt om någon av oss, jag eller min exman, hastigt dog av sjukdom eller olycka. Den andra ska då ta hand om två barn som är totalt förkrossade. Att titta in i sina barns ögon och säga "Nu är det bara vi, och jag är hemskt ledsen för det". Hur klarar man av en sån grej?


Hursomhelst har jag nu varit medlem i Prognosia ett tag. Jag har köpt ett stort pensionspaket. Detta betyder att mot en avgift varje månad, närmare bestämt 79 kr, så sköter Prognosias mäklare alla placeringar av mina fonder (premiepensionen) och dessutom så får jag en speciell livförsäkring, som betyder att om jag dör går inte mina inarbetade pengar tillbaka till staten utan går till mina barn. Premiepensionen går nämligen tillbaka till staten om någon dör. Detta är liksom en extra livförsäkring som faller ut tillsammans med den livförsäkring du vanligtvis redan har. Barnen får ersättning från två olika håll kan man säga.


Med detta vill jag säga att förra året, innan jag gick med i Prognosia, gick mina fonder käpprätt åt helvete. Det är ju liksom ingen som har koll på detta. 9 procent tappades bort. Detta hade jag givetvis ingen aning om, men blev då informerad när jag råkade ta ett samtal jag vanligtvis inte tar. Telefonförsäljare gör mig bara förbannad. Han frågade mig 25 olika frågor och gjorde då en liten kartläggning på mig. Därefter har mina foder gått upp med nästan 18 000 kr. På ett halvår!


Nu har jag liksom fattat lite grejen. Det finns fyra olika typer: Privat pension, Tjänstepension, Premiepension och Inkomstpension. Känns lite tryggare nu när man har lite koll. Nu när jag går in på "mina sidor" och tittar så är det också lite roligt att se ökningen. Det kanske bor en liten ekonom i mig ändå. Mycket liten i så fall, men den finns där! ;)


Så kolla in på www.prognosia.se och prova. 948 kr om året om du tar autogiro. Det är ju pengar som du får tillbaka sen när du verkligen behöver dom. Jag menar, vem klarar sig på en pension?


Kram och ha trevlig lördag!









Presentation


En blogg, helt enkelt....

Fråga mig

48 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards