Direktlänk till inlägg 5 augusti 2014

Tänkvärt om Alkohol

Av Paola Loderini - 5 augusti 2014 00:46


Alkohol. Jag har en del vänner som inte dricker alls, en del som säkerligen dricker förmycket men struntar i det, och en del som lider av sjukdomen som gör att de absolut inte "får" dricka, för att konsekvenserna blir fruktansvärda om de skulle ta ett enda glas vin. En hel vetenskap om beroende, festande eller nykterhet. Jag tror att det absolut viktigaste är att du är kritiskt mot dig själv. Påverkar alkoholen ditt liv till det sämre så bör du avstå, oavsett om du har en sjukdom eller inte. Jag känner personer som dricker "oerhört sällan" men blir totalt rubbade när de väl får i sig några glas. Sedan finns de givetvis de personer som dricker mer ofta än sällan, men sköter sig exemplariskt mot omvärlden... i alla fall är det vad de själva tror. Detta är väl egentligen det värsta, för då finns det ingen anledning att sluta dricka. Dessa förknippar alkoholism med någon som ligger på en parkbänk. "Så länge jag sköter mitt liv kan jag dricka". Jo, så kan man se det. Det är enligt mig, och säkert många andra, att leva i förnekelse. Det påverkar dig alltid, och din omgivning, även om du "sköter dig". Men det är min åsikt, och det är inte alla som vill lyssna på den.


Jag är uppvuxen mestadels enbart med min mamma. En mamma som mycket, mycket sällan drack alkohol. När hon väl gjorde det på någon fest så handlade det om ett glas eller två. Jag tror det var en konsekvens av att en av hennes bröder, som inte lever idag, var alkoholist. Hon hade sett så mycket skit när det gällde honom och hans liv, så hon blev en anti-drickare. Hon förknippade alkohol med något vidrigt. Därför fanns det aldrig öl och vin i vårt hem. Hon hade dessutom järnkoll på mig i tonåren. När jag själv blev nyfiken på alkohol hade hon alla känselspröt ute kan jag lova. Det var en omständig väg att ta sig igenom ytterdörren och landa i min säng utan att mamma skulle fatta. Hon fattade givetvis varenda gång. Äldst av syskonen var jag (av dom jag växte upp med) och den som då blev det "svarta fåret". Ändå kom jag alltid hem. "Kom alltid hem oavsett vad du gör eller har gjort". Det var orden som ändå gjorde att jag alltid vågade åka hem. De gånger jag luktade alkohol blev väl ändå inte så roliga då månadspengar drogs in och utegångsförbud blev serverade på ett silverfat. Men jag kom alltid hem. Det hoppas jag mina barn också gör när den nyfikna tiden kommer, och jag ber till övre makter att den tiden inte är här på väldigt länge. Jag var inte speciellt vild i mina tonår, det vill jag inte påstå. Min mamma jämför mig med mina övriga syskon. Jag var värst. De övriga rättade sig in ledet medan jag gick lite snett ibland. När jag pratar med min mamma så låter det som att jag var en sjövild tonåring. Då skulle hon sett de andra som jag hängde med. Jag var en ängel jämfört med många kan jag säga. Jag hade respekt för min kära mor. De gånger jag inte höll tiden kan jag räkna på min hand.


Hursomhelst finns det en del som faktiskt avstår helt från alkohol på grund av olika skäl. Här är några kända personer som förklarar varför de inte är kompis med alkoholen.


BLAKE LIVELY

 

"Jag dricker inte, och har heller aldrig

testat droger, Det är helt enkelt något jag

genuint saknar intresse av"


KIM KARDASHIAN


 

"Alkohol dricker jag inte alls. Mina systrar

dricker, så när det spårar ur finns jag till hands

för att ta ner dom på jorden"


KRISTIN DAVIS

 

"Jag blev nykter som 22-åring när jag

upptäckte att mitt drickande påverkade mitt

jobb. Självklart saknar jag alkohol emellanåt

och kanske skulle det inte skada att dricka ett glas, men

det är inte värt risken för mig"


JENNIFER LOPEZ

 

"Alkohol förstör din hud. När jag skålar på olika event

så tycker alla att det är knäppt att skåla i vatten

så jag skålar i alkohol, men tar bara en liten sipp".


JADA PINKETT SMITH

 

"Plötsligt vaknade jag upp. Jag låg på soffan

och hade druckit två flaskor vin och kunde då

konstatera att jag hade ett problem. Från den dagen

har jag inte druckit en droppe, på åtta år."



Så, om du läser detta och känner att det kanske är dags att skaffa hjälp, så finns det hjälp att få. Om du känner någon som dricker förmycket så kan du tyärr bara säga din åsikt. Personen kommer troligen inte bry sig så mycket om vad du säger. Kanske sår du ett litet frö, men räkna inte med det. En männsika som dricker förmycket måste inse det själv, och själv vara mottaglig för hjälp. Det är aldrig för tidigt att be om hjälp. Det kan bara bli försent.


I denna artikel, om Josefin Dahlberg, som är chefredaktör och modebloggare på www.modette.se, fanns det länkar till hjälp du kan få. En bra artikel som skrevs i tidningen CHIC nr2, 2014. Den handlar om hennes liv innan hon bestämde sig för att avstå från alkohol helt och hållet. Nu är det fyra år sedan hon blev nykter.


länkar:

www.alkoholhjalpen.se

www.AA.se

www.capiomaria.se

www.namndemansgarden.se


Hoppas jag inte har trampat dig på tårna med detta inlägg. Om jag har det så är det kanske så att dina alkoholvanor inte är vad du själv och/eller din omvärld önskar. Det är upp till dig vad du gör nu. Ingen annan kan förändra, det är bara du som kan.


Sov gott.

Paola






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paola Loderini - 30 augusti 2016 22:07

     Nu har jag ny bloggportal:        www.nouw.com/paooola ...

Av Paola Loderini - 29 augusti 2016 21:26

Kod för att importera min blogg till Nouw: 9926004046

Av Paola Loderini - 23 augusti 2016 21:20


  En förälder kom med ett armband och köttbullar på "köttbullens dag" idag.  En lyckligt lottad fröken! :)  Sötaste minsta köttbullarna.  ...

Av Paola Loderini - 23 augusti 2016 21:15


Presentation


En blogg, helt enkelt....

Fråga mig

48 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19 20 21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards