Alla inlägg under mars 2015

Av Paola Loderini - 29 mars 2015 22:58

Mina vänner Evelina & Anna

Av Paola Loderini - 22 mars 2015 22:48



Bästa soppan som du kan variera i all oändlighet. Fick receptet en gång av en fantasktisk person, Helen Mjörnstedth. Hon bjöd på denna en kall kväll, och eftersom det nu känns som om våren tog på sig löparskorna och sprang iväg till något sydligare land kan vi ta fram sopp-recepten. Vi har tydligen vinter här i Götet.... igen.  

 

Basen till soppan är inte svårare än såhär:

 

Smält 2 msk smör i en kastrull. Släng i lite mjöl. kanske 3 msk. Häll i 1 liter hönsbuljong av tärningar. Koka i några minuter. Kanske 3-4 minuter räcker. Tillsätt 1 dl färska kryddor. hackade. Det kan vara blandat eller en som du gillar. Persilja tog jag. Jag hade inget annat hemma. Tillsätt även 2 äggulor som du vispat ut i grädde. Kanske 1-2 dl grädde. Kommer inte riktigt ihåg, men det spelar inte så stor roll. När äggulorna är i soppan för soppan inte koka. Bara sjuda. 

 

Därefter ställer du fram skålar med olika tillbehör. Exempelvis ostkuber, strimlad rökt lax, grillad kyckling, purjölök, skinkbitar, räkor, musslor, brynta sparris, rostade brödtärningar, färska champinjoner eller vad du nu tycker om. Alla plockar ihop den soppan som önskas liksom. Så mysigt kan det bli. 

 

  Basen på spisen!

Tillbehör efter vad som finns i kylen. 

 


   

 

Av Paola Loderini - 22 mars 2015 22:24



Jag och Otto pratade om hur trötta vi var på att vara sjuka. Tre gånger räknat från nyårsafton har jag varit sjuk. Två av dessa tre gånger har jag varit sängliggande, men enbart efter jobbtid. Detta innebär inte bara att jag har en god arbetsmoral, utan att jag tyvärr också har en skev syn på vad en god arbetsmoral är. Jag tror på allvar att ingenting blir särskilt bra om jag skulle vara hemma från jobbet. Jag vet att det är helt fel, eftersom den som hoppar in för mig om jag skulle vara borta oftast är en tjej som är fantastiskt bra med barnen. Sedan tror jag att jag mår bättre om jag bara kommer upp ur den förbannade sängen och får i mig några tabletter, kaffe och tar en dusch. Vilket faktiskt får mig att må bättre, men jag jobbar ju inte 100-procentigt när jag är sjuk. Efter lunch är jag så utmattad att ögonen går i kors och benen knappt bär mig. Detta innebär också att ju mer jag håller på så här ju längre tid tar det innan jag blir frisk. Att inte stanna hemma och istället jobba sjuk är då inte den bästa idén som promenerat genom min bank av tankar och idéer. Mina tre skitjobbiga förkyldningar inklusive feber satte sig som berget och ville inte lämna min kropp förrän 10 dagar efteråt (nej, jag hade inte feber i 10 dagar givetvis). Vi kan då snabbt räkna ut att det är en månads sjukdom. En månad av knappt tre är inte bra. Inte konstigt att kroppen är slutkörd.

 

Jag hade i alla fall denna diskussionen med Otto som hela förra året hade vad han kallar "kronisk förkyldning". Han menade att han hade enbart en enda vit blodkropp. Denna vita blodkropp var halvt alkoliserad, möjligtvis också deprimerad, och den högg själv av sin egna arm och slängde in handduken så fort en enda bakterie kom på besök.

 

Vissa kan ge en målade historia av hur man upplever det där med att man aldrig känner sig riktigt frisk. Det var den dagens gapskratt. :) tack Otto för att du förgyller mina dagar med de mest roliga kommentarerna i världen. 

 

Jag mår i alla fall bra nu. Otto också. Nu ska vi försöka hålla oss friska resten av året. 

 

 

Av Paola Loderini - 19 mars 2015 21:41



SKYFLOWERS


 

 

Fyra olika storlekar. Kommer ifrån blomsterbutiken, Landvetter flygplats. Skyflowers. Från 125-225 kr beroende på storlek. Vill du ha krukor och inte har möjlighet att passera flygplatsen kan jag se till att du kan hämta hos mig. Jag och min kollega har de näst största, 175 kr/st. Nya krukor är lika med nytt kök! 

Instagram :
Skyflowerslandvetterairport

Ligger även på min Instagram: paola800


Av Paola Loderini - 16 mars 2015 23:39



I fredags åkte jag, Rebecka, Linda, Hasse och Pyttis ut till Donsö för att bara umgås och ta vara på solen och komma bort ifrån stadens lysrör. Pyttis bor där ute, men för oss stadsbor är det extra fantastiskt mysigt. Här är Rebecka i alla fall. 

 

 

Hasse tyckte att han skulle laga middagen eftersom Pyttis, enligt Hasse, inte ens kan koka te. Så lasagne blev det och det var vansinnigt gott. Hasse visar stolt upp sin lasagne innan den ska in i ugnen....

 


Vi var fem personen som skulle handla till kvällen, och jag är själv förvånad över att ingen av oss började slåss och skrika. Vi var konstigt nog alldeles överens om vad som skulle inhandlas. 

 

  Hasse tycker att det är vansinnigt roligt

att få vara på ICA med så trevligt folk.

 

 

Linda är den mest kräsna av oss alla.

Hon granskar allt som läggs i vagnen. 

 

 

Pyttis tror att han bestämmer.

Det gör han inte. Vi låter honom tro det. 

Han fick lägga i lite frusna bär i vagnen. 

 

   

 

Mysfaktorn var på hög nivå. Jättemysigt och så trevligt att vi inte riktigt förstod att klockan var 06:30 när vi borstade tänderna. Det var ju en del minnesvärda stunder under kvällen. En hel del samtalsämnen som kräver ett eget inlägg. Bilderna nedan säger ju inte direkt så mycket mer än att jag umgås med godhjärtade underbara människor men också rätt udda. Nästan på gränsen till konstiga.... ;)

 

  Hasse, i någon särk som han handlat

i ett av de två miljoner länder han befunnit sig i.

 

  Konsert i köket.

Pengarna gick till välgörenhet.

Ambassadörer för "rädda myrstackarna"

 

  Linda ville inte delta efter klockan blivit morgon.

 

Återkommer i veckan med det väsentliga!

 

Kram & Godnatt. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Av Paola Loderini - 16 mars 2015 23:32



I lördags bjöd Sara Mannerström in till Mellomys.

Knytkalas och mellotävling. Jag vann och fick inkassera 150 kr :)

 

     

Sara lagar fantastiska små rätter. 

Varje gång så rullar jag därifrån. 

 


Av Paola Loderini - 2 mars 2015 19:54

  Märit bor med mina barn varannan vecka hos min exman. 

Saknar henne och ska kanske bo hos mig på påsklovet :) 

 

 

Av Paola Loderini - 2 mars 2015 19:26

  Kladdkaka, kiwi och hallonkräm. 

Bara för att jag kan och vill. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Presentation


En blogg, helt enkelt....

Fråga mig

48 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards