Direktlänk till inlägg 10 april 2015

Kontroll över din ekonomi, steg 2. Skuld/utgift

Av Paola Loderini - 10 april 2015 11:35


Nu har vi kommit till steg nummer två när det gäller att ta kontroll över Herr griniga Ekonomi. Vi alla som har en "normal" lön känner att när månaden börjar ta slut så börjar även cashen ta slut. Varför kan jag inte spara som alla andra? Varför finns det inga pengar att spara på mitt konto när det finns på alla andras? Jo, det beror helt enkelt inte på att du köpt någon svindyr väska denna månad heller utan de små onödiga utgifterna rubbar den balans du vill ha. Små bäckar små.... Beställ en kaffe på ett café. 30 kronor fattigare blir du just då. En tidning och en banan i kiosken och där är första 100-lappen borta. Men vi ska inte lägga bort all livskvalité heller. Vi ska bara hålla koll på hur mycket av det där vi behöver och har råd med. Sedan ska vi prioritera. Vad vill jag egentligen göra? Dricka kaffe och äta lunch ute eller åka på en resa till sommaren? Äta lunch ute är faktiskt rena rånet. Inte bra för figuren heller. 

 

Det finns tre stora bovar som vi ska ha koppel på när det gäller ekonomin enligt experter. Alla är eniga om följande faktorer som rubbar din ekonomi rejält. 

 

1.

 

Handla aldrig på kredit. Handlar du på kredit leker du rikare än vad du är. (Har jag gjort många gånger men tack och lov handlar detta om mindre summor). Har du krediter måste du betala av dessa först innan du kan spara. Spontana köp går bort de närmaste månaderna medans du istället slänger in så mycket du kan på kreditkortets räkning. 

 

2.

 

Se över om du behöver din bil. Billån och bilkonstnader har alla, men faktiskt olika mycket. Helst ska du äga din bil, betald och klar. Givetvis är det alltid bra att äga allt så räntor försvinner. Det är dyrt att köpa bil och intresset kan även göra att du köper en lite dyrare och lite törstigare bil än du behöver för att det är häftigt. Se över hur dyrt ditt försäkringsbolag är jämfört med exempelvis det jag själv bytte till nu. Vardia Försäkring sänkte min kostnad med 1500 kr/år. Har ingen bil som har något större värde så jag tittar enbart på priset när jag tecknar min bils försäkring. Se över hur törstig bilen är, hur mycket den kostar i skatt och så vidare. Är det värt att äga en mer bensinsnål bil? En mindre? Behöver du köpa helt ny bil? Bilen tappar i värde samma minut som den lämnar porten till inköpsstället.

 

3. 

 

Äg ditt boende! Dyrt att köpa hus och lägenhet men kommer förmodligen att bli den bästa affären du gör. Istället för att betala hyra så betalar du till dig själv varje månad. Du kan göra vad du vill med ditt hem och lägenhetens eller husets värde ökar en hel del varje år. Boendet bör dock kosta dig högst en fjärdedel av din lön per månad. Tänk på att ju sämre skick du köper desto bättre affär. Det är faktiskt så att människan oftast säger nej på grund av en sunkig lägenhet eller ett fallfärdigt hus. Det finns många enkla och relativt billiga sätt idag att renovera. Visserligen försvinner 20 procent av de avdrag man får göra efter 1 augusti i år, men om du ser på detta ur en affärsmässig synvinkel är det mer lönsamt att köpa ett ruckel än något topprenoverat.  Fastna inte i någon hetsig budgivning på grund av detaljer som hade kostat bra mycket mindre om du bara haft lite energi att göra det själv. Det finns hantverkare av en anledning. 

 

Övriga bovar:

 

Banken! Ring flera banker och ställ dessa mot varandra. De kan skilja på ett sparande på 9000 kr per år. Förhandla och var tuff. Jag har själv noll koll så jag ringer upp vänner som kan detta, innan jag ringer min bank. Sälj dig till den bank som har bäst ränta. 

 

Äta lunch ute 5 dagar i veckan! Om vi snittar att en lunch kostar 85 kr inklusive kaffe så lägger du (om vi räknar att en arbetsmånad är 20 dagar) 1700 kr på lunch som faktiskt oftast inte är nyttig alls. På tre månader är det över 5000 kr. Vad hade det kostat dig att ta med dig den överblivna middagen hemma som ni ändå kastar dagen efter? Däremot är det mysigt med lunch ute ibland. Livskvalité behövs också... men inte 5 dagar av din arbetsvecka. 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paola Loderini - 30 augusti 2016 22:07

     Nu har jag ny bloggportal:        www.nouw.com/paooola ...

Av Paola Loderini - 29 augusti 2016 21:26

Kod för att importera min blogg till Nouw: 9926004046

Av Paola Loderini - 23 augusti 2016 21:20


  En förälder kom med ett armband och köttbullar på "köttbullens dag" idag.  En lyckligt lottad fröken! :)  Sötaste minsta köttbullarna.  ...

Av Paola Loderini - 23 augusti 2016 21:15


Presentation


En blogg, helt enkelt....

Fråga mig

48 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7
8
9 10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards