Alla inlägg den 1 september 2015

Av Paola Loderini - 1 september 2015 19:49


Det är en stor skillnad på att vara 20 och 40. Syftet med vad du gör ändras. Exempelvis träningen. När jag tränade som 13-åring var det för att bli duktig målvakt och duktig på att hoppa trampolin. När jag kommer upp i 18-årsåldern vill jag träna för att få behålla de synliga musklerna jag byggt upp. Mellan 18-22 tränade jag för att vara snygg och slank. Sedan kom graviditeter och jag tränade ingenting. Varför? Jo, för att syftet med min träning då var enbart för att se bra ut i kroppen. Graviditeterna fick liksom ta sin plats i mitt liv och träningen fick ligga på is. När jag sedan hade mina två små barn rann alla kilon av mig, men vältränad blev jag ju inte automatiskt. Då köpte jag gymkort. Återigen tränade jag enbart för att vara snygg, inte frisk. Inte mentalt stark, utan enbart snygg. Fokuseringen som 37-åring ligger mer på hälsan än på utseendet. Jag vet att jag måste ut i spåret för att vara mentalt stark. Jag vet att jag måste träna bål, mage och rygg för att inte falla ihop i min hållning. Jag vet att jag blir psykiskt utmattad i huvudet mycket fortare om jag inte kört ett pass på gymmet. Allt detta vet jag. När jag inte hinner träna (vilket är ofta) så har jag sämre samvete för min hälsa än för formen på min kropp. 


Det finns 4 byggstenar som du måsta ha med för att få den optimala kraften. SJÄL, TANKE, KÄNSLA, KROPP. Detta är min nya enkla Bibel. Så rätt och så enkelt. 

 

KROPPEN


Din kropp är ditt tempel. Har du tillräckligt med sömn, tillräckligt med motion, äter rätt och har någon typ av avkoppling så är du på den väg du ska vara. Dessa fyra riktilinjer ska följas: Motion/träning, kost, sömn och avkoppling. 

 

SJÄLEN


Du ska ha kontakt med dina djupaste värderingar och leva efter din passion. Du ska även göra gott för andra, för det skapar njutning och meningsfullhet för dig själv. Håll fast vid alla positiva känslor och försök att borta av de negativa. 


TANKEN


Det handlar om att göra en sak i taget för att öka vår kreativitet och fokus. Du ska alltså inte göra flera saker samtidigt bara för att du kan, lägga all kraft på det du gör precis där och då för att nå bästa resultat. 


KÄNSLAN

 

Vi styrs av våra känslor. Vi styrs av våra behov och vi hindras av rädslor. Alla människor behöver trygghet, bekräftelse och gemenskap.  Det är faktiskt så att om vi tar bort en av dessa tre så växer vi inte som individer. (Enligt företaget Turner Around, som hjälper bland annat individer att nå sina mål.). Genom medvetenhet presterar vi bättre. 



 



 

 

Presentation


En blogg, helt enkelt....

Fråga mig

48 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards