Alla inlägg den 24 januari 2016

Av Paola Loderini - 24 januari 2016 11:31

Jag gillar salt. Vill inte påstå att jag är en "Saltis" som slänger mig efter de små kornen innan jag smakat på maten, men salt förhöjer smaken och speciellt den mat som serveras till elever i skolan. Jag äter med mina elever varje dag och salt, peppar och övriga kryddor får ändå känslan av att någon typ av mat träffar smaklökarna. För det har blivit sämre. Det blir sämre för varje år i och med att politikerna (som abslolut inte ska få min röst) minskar skolans budget varje år. De som sitter för brott äter förmodligen bättre än de som är vår framtid.... men tillbaka till saltet! (Ska faktiskt fråga någon som ätit fängelsematen! Jag har förmodligen rätt!)


Enligt trafikverket dör fler människor av salt än av trafikolyckor. Var fjärde vuxen person lider av högt blodtryck utan att veta om det och de har tydligen även sett kopplingar till cancer i magtarmskanalen. Kroppen behöver salt för att överleva men då handlar det om 1,5 gram per dag. Enligt experter är salt något vi vänjer oss vid och därför kan vi vänja oss av vid det också. Då kom jag att tänka på när jag pratade med Anders Adali (den f.d kriminella som hamnade i TV och blev programledare för Stoppa Tjuven ..involverad i Efterlyst.... som släppt boken om ett rån eller två... som viger sitt liv åt yoga och rätt mat... vegitarian ,... bla bla...Har en flickvän som är personlig tränare givetvis...En härlig sprallig kille som jag träffade när jag var 16 år första gången). Vi pratade någongång förra året och jag gratulerade honom till TV-karriär och ett bättre liv. Då sa han något som liksom etsade sig fast i mitt minne. "Jag har till och med slutat salta min mat". Varför jag inte kunde glömma dessa ord vet jag inte riktig. Undermedvetet kanske jag vill leva sådär hysteriskt sunt? Men han verkade må strålande bra med god självinsikt så varför inte testa att minska saltintaget och se om det funkar? Här är han till höger i alla fall då programmet var aktuellt förra året. 

 

 

Så frågan jag ställer till Anders eftersom han har skolbarn själv: Är fängelsemat bättre än skolmat? 

 

Av Paola Loderini - 24 januari 2016 11:05


Nu är det sagt! Längdskidåkare har den bästa konditionen! Benen och balansförmågan tränas mest fast du tränar egentligen hela kroppen. Du bränner uppåt 600 kalorier i timmen om du är på amatörnivå. Det ska även vara så att träning utomhus gör dig mindre frustrerad och deprimerad. Vi nordbor har ju även D-vitaminbrist och ska ju helst ut i det fria så fort solen skiner. Innebär det att vi som bor i Göteborg ska ut och röra på oss två gånger per vinter då? För det är väl ungefär så många dagar som solen skiner. Jag har bara åkt utför... inte längd. Lite synd att det inte ser lockande ut alls. Fast artikeln sa att slalom var himla bra också. Mina barn åker till Italien på sportlovet igen med deras pappa. Jag är inte alls avundsjuk på detta. Inte alls..... :/ Jag vill att en god fe sitter i min soffa när jag vakanr i morgon. "Du har tre önskningar". 

Presentation


En blogg, helt enkelt....

Fråga mig

48 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards