Alla inlägg den 21 augusti 2016

Av Paola Loderini - 21 augusti 2016 22:50

Jag och Viggo ska åka in till stan. Vi ska dit av olika anledningar. Viggo ska hitta de där "rare pokemon" som bara kan hittas i stan. Jag ska in för ett kärleksfullt möte med min man Måns Zelmerlöw som ska stå på scenen vid Götaplatsen. Detta innebär att jag och Viggo äter middag i stan och Meja då får ingen middag serverad. 

 

 

 

- Meja, ska du vara hemma eller hos någon kompis?

- Jag vet inte. Jag åker nog jetski. 

- Ska du äta hos pappa då?

- Jag vet inte riktigt. Kanske.

- Jag vill veta om jag ska förbereda någon mat till dig. Kan du ringa pappa och kolla om han är hemma. Jag vill gärna att du äter ordentligt. Du får inte hoppa över middagen liksom. Varför kan du inte bara tala om vart du ska äta, vad du ska göra. Planerar inte ni någonting?! 

- Jag löser nåt. Jag vet inte vad som händer. Jag går typ snart. 

- Okej, men du kan ju äta något på stan så betalar jag det du lägger ut. 

- Det blir bra. Tack. 


Meja kommer hem ifrån stan.


- Notan gick på 250 kronor. 

- What? 250 kr?! 

- Vi råkade gå på restaurang. Vi åt på Oleary´s. 

- Det var liksom meningen att du skulle äta något som en hamburgare eller så... En langos? En burritos?... Hela stan kokar av festivalmat och ni går på restaurang?!

- Jaha.... (gapskrattar).  

- Inte det minsta roligt. 

Av Paola Loderini - 21 augusti 2016 12:00


Mitt jobb med henne tar inte så mycket på krafterna. 


Av Paola Loderini - 21 augusti 2016 11:30


Nu har jag börjat jobba efter en lång semester och istället för landa i soffan och känna sig alldeles utbränd (för det gör man alltid efter första veckans jobb för kroppen är ju inte riktigt "där") så tar jag bussen med min son in till Kulturkalaset. Jag gör det för maten och pulsen. Viggo gör det för Pokemon. Det bästa med livet är just nu 50-bussen som gör att jag slipper leta parkering, langos och sydländska efterrätter, nötter doppade i honung, street-shower, idoler på scen och dansband på Packhuskajen. Denna vecka är vi alla rätt nöjda över att vara Göteborgare. Eller hur? 

 

Detta är också veckan då jag fattar att jag har egna barn och inte bara elever. Att jag har 100 procent fokus på mina egna. Det är även skolstart för Meja och Viggo och det glömmer jag ibland. För tre år sedan var jag på bio med två andra lärare. Den ena frågade mig: "Hur många barn har du?" och mitt svar blev "26" för det var antalet barn jag hade i klassrummet på Klareberg just då. Hon tittade på mig och gapskrattade. Det är det svårt att dra gränsen mellan jobb och privatliv, men jag blir bättre och bättre. Jag är mamma först och lärare sen. Försöker i alla fall. 

 



Av Paola Loderini - 21 augusti 2016 11:15


Meja ska vara "Indien" på ett party



Önskar jag hade "skills" när det gällde sminket.

Varenda råd av henne tar jag men det blir aldrig bra. 


- Mamma, jag har hittat en sån där kalender man designar själv. Kan jag köpa den och använda ditt Paypal-konto?

- Men du har ju egna pengar eller?

- Ja, men jag betalar dig tillbaka. 

- Vad kostar den? 

- 300. 

- Du får betala hälften själv då. En kalaender är ju något nödvändigt och egentligen ska du ju betala allt sånt själv nu, men jag kan betala hälften, så drar jag hälften på dina pengar sen. 

- Okej. Taaaaack! (Hjärta, hjärta)  


Den 20:e kommer och jag ska föra över pengar till Mejas konto. Jag informerar henne om att jag nu tar 150 kr för kalendern och därför kommer det sitta 150 kr mindre på kontot denna gång. 


- Men mamma, din födelsedagspresent jag köpte till dig kostade 350 kr. 

- Öh.... okej. Man berättar liksom inte vad presenter kostar. Men tack så mycket... igen. 

- Den var liksom väääääldigt dyr så jag tänkte....

- Du menar att jag ska betala min egen födelsedagspresent? 

- Jag tänkte vi kunde hjälpas åt... .(gapskrattar)

- Herregud.... meningen är ju att du ska kunna hantera dina pengar. 

- Det kan jag. Jag vill bara inte bli av med några. 



Tidigare månad - Senare månad

Presentation


En blogg, helt enkelt....

Fråga mig

48 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2016
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards