Inlägg publicerade under kategorin Rhodos juli 2012

Av Paola Loderini - 10 juli 2012 18:28

 Jag har inte varit i hela Grekland så jag ska väl egentligen inte uttala mig men jag har varit på Rhodos och Kreta. Om du inte äter grekiskt på ett "svenskt vis" så är det faktiskt inte supergott. På allvar är vi svenskar otroligt duktiga på mat, och vi är även kräsna. Den godaste grekiska maten åt vi på RED, som är en resturang som är lite "svensk". Är det något de däremot kan i på Rhodos så är det grilla fisk. Det var supergott. Här ovan ser ni grekiska små rätter som vi åt på en takterass, alldeles romantiskt, i Gamla stan. Om man äter i Gamla stan är det något dyrare, men gud så fint det är! Ljuvliga små upplysta gränder. Hela staden finns bakom stenmurar, och på vissa ställen som Peter Pudish lärde mig, var murarna dubbla. Där emellan kan man också gå. Den beresta Kristoffer blev väldigt imponerad. Jag var mest stolt för att jag minsann varit här förut och gick och pekade lite världsvant... fast jag egentligen inte kom ihåg så himla mycket....:)



      Den greksika ölen Mythos är himla god tycker jag...Runt 3 euro på restaurang och runt 0.70 euro i butik.

Här satt jag och chattade med trevliga människor på Facebook eftersom jag förstod att restaurangen hade Wifi. Kristoffer snoozade på hotellrummet, och bartender tyckte att jag skulle smaka på hans aktuella spritsorter. Tackade ju nej först, men det gick han ju inte med på.... Så där satt jag i 2 timmar.


Snygging på Starbucks! Han följde med mig hem :)

Av Paola Loderini - 10 juli 2012 18:13

         Bästa Frappuccino finns på Starbucks och du blir beroende. På riktigt.

   Bästa lunchen är givetvis en grekisk sallad. Varje dag!

Av Paola Loderini - 10 juli 2012 17:52

   


Två av de tre böcker jag läste ut. Morgan Alling, uppvuxen i samma område jag jag. Han var dock mycket äldre än jag, men hans syster Jenny Alling vet jag mycket väl vem det är, och det var en helt fantastisk bok. Läs den! Anhörig är också en helt fantastisk bok men inte helt sann, till skillnad från "Kriget är slut". En historia om en kvinna som får många barn ihop med en missbrukare. På sommaren är jag en bokslukare. Tack Stina för lånet... Tyvärr får du inte tillbaka böckerna för de är sönderlästa. Råkade ligga i vattnet samtidigt... Vissa sidor försvann:(

Av Paola Loderini - 10 juli 2012 14:29

   En hjälm med Paola.... Hur stor hjälm kan man ha??


2 dagar innan....


- Paola, nu drar vi till Grekland. Jag vill till Grekland.

- Men hallå, jag har nog inte direkt ett konto som löser det just nu.

- Din födelsedagspresent. Jag har jobbat 14-timmarspass varenda dag nu, jag måste släppa firman.

- Okej... men när? Vi har inte direkt planerat någonting ju.

- Nu. Vi åker nu. Gärna igår.

- Jaha...


Vi får tag i de två sista platserna på planet som går till Rhodos kl 7.00 söndag morgon. Hotellet vet vi inte mer om än att det skymtade tre små stjärnor och ligger på "rätt sida". ...Hm... vad har vi att välja på om vi ska åka "Nu, gärna igår".....

Älskar Landvetter.... Förväntansfulla människor överallt. Glada och man vet att vart du än hamnar är vädret bättre än hemma. Somnade på planet innan säkerhetsfilmen rullade igång. Vaknade 30 minuter innan landning. Bra att strunta i sömnen natten innan. Ett stort leende på läpparna när värmen fångar kroppen. Jag är ju något resvan se ni....;)... så jag strippade på plattan nedanför.... av med de vita jeansen och smidigt på med en kort kjol. Bara sådär... Kan hända att en och annan såg en skymt av trosan. Bjuder jag på. Mitt kära resesällskap var lite skeptisk och trodde att vi skulle få ett skithotell, men jag hotade med en karatespark om jag fick höra en enda negativ kommentar på den här resan. Jag har levt med personer som enbart har negativa inställningar till allt och alla och de tar så mycket energi att det liksom inte är värt det.... och då vill jag ändå påpeka att hotellen oftast har haft fem stjärnor, men det duger liksom inte ändå.


Hotellet Kalithea.... Ett litet familjeägt hotell. Pool/barkillen såg oss rulla väskorna från bussen till hotellet och skrek i megafonen, som han av någon anledning höll i,

- Welcome!

Vi bara skrattade...Vad är detta? Ägaren som tog emot oss:

- Ja, här i familj, är jag inte här i disken så finns jag vid poolen, eller grillen eller i baren bredvid som vi äger också. Ni får en fri drink, och om ni behöver nyckeln och inte ser oss här så hämta den själva. Ni har rum 57. Ser att ni köpt till frukost... Då ses vi på morgonen! Välkomna. Vi grillar fisk vid poolen sen om ni vill ha.


Jag bestämde mig i just detta ögonblick att jag älskade stället! Fast sängarna var stenhårda så trivdes jag alldeles utmärkt. Slängde in väskorna och såg att ett citronträd lutade sina frukter mot vår dörr. Fantastiskt.


Ner till stranden. Många rika ryssar som springer runt i minimala stringbikini, stenig strand, varmt, vattnet precis som på vykorten. Jag kommer ihåg det sen sist jag var här. Vattnet. Grön-blått hav och du ser allt. Varenda sten, varenda fisk... fantastiskt. Jag är i paradiset. Min vita sladdriga kropp ska bli brun, och vältränad. Punkt.


På andra sidan gatan hyrde vi en scooter. Med mega-hjälmar som ni ser på fotot.  70 km/h med 150 kg på ryggen (2 personer...lilla jag och en lite större person). Inte i uppförsbacke då... det går något långsammare... Det är i alla fall vansinnigt kul, skapar en fantastisk frihet om du vill utforska ön, och kostar inte vansinnigt mycket pengar. Du hyr en scooter från 15 euro per dag. Bensinen kostar runt 17 kr litern, men en scooter drar ju ingenting. Det finns coolare saker att hyra såsom fyrhjulingar, trehjulingar och annat.. .Ägaren till uthyrningen ropar: I like you helmet! Fattade först dagar efter att det inte var för att den var stor, utan för att jag var en av de tio procent som faktsikt använder hjälm! Alla kör motorcykel eller scooter. Alla! Däremot så glöms hjälmen hemma. Krockar du i den grekiska trafiken, med tanke på att du dessutom kör på motorvägar, så dör du garaterat. I alla fall utan hjälm. Punkt.


Möter hela kompisgänget, som befunnit sig på Rhodos sen onsdagen, på restaurang RED. Personalen är svensk och maten supergod. Ser Italien bli utklassade av Spanien, och bitterheten känns... En fantastisk första dag i paradiset.


Jag vill tacka "gänget" för underbart sälskap! 



Presentation


En blogg, helt enkelt....

Fråga mig

48 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2016
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards