Direktlänk till inlägg 24 januari 2016

Vi dör av salt i maten.

Av Paola Loderini - 24 januari 2016 11:31

Jag gillar salt. Vill inte påstå att jag är en "Saltis" som slänger mig efter de små kornen innan jag smakat på maten, men salt förhöjer smaken och speciellt den mat som serveras till elever i skolan. Jag äter med mina elever varje dag och salt, peppar och övriga kryddor får ändå känslan av att någon typ av mat träffar smaklökarna. För det har blivit sämre. Det blir sämre för varje år i och med att politikerna (som abslolut inte ska få min röst) minskar skolans budget varje år. De som sitter för brott äter förmodligen bättre än de som är vår framtid.... men tillbaka till saltet! (Ska faktiskt fråga någon som ätit fängelsematen! Jag har förmodligen rätt!)


Enligt trafikverket dör fler människor av salt än av trafikolyckor. Var fjärde vuxen person lider av högt blodtryck utan att veta om det och de har tydligen även sett kopplingar till cancer i magtarmskanalen. Kroppen behöver salt för att överleva men då handlar det om 1,5 gram per dag. Enligt experter är salt något vi vänjer oss vid och därför kan vi vänja oss av vid det också. Då kom jag att tänka på när jag pratade med Anders Adali (den f.d kriminella som hamnade i TV och blev programledare för Stoppa Tjuven ..involverad i Efterlyst.... som släppt boken om ett rån eller två... som viger sitt liv åt yoga och rätt mat... vegitarian ,... bla bla...Har en flickvän som är personlig tränare givetvis...En härlig sprallig kille som jag träffade när jag var 16 år första gången). Vi pratade någongång förra året och jag gratulerade honom till TV-karriär och ett bättre liv. Då sa han något som liksom etsade sig fast i mitt minne. "Jag har till och med slutat salta min mat". Varför jag inte kunde glömma dessa ord vet jag inte riktig. Undermedvetet kanske jag vill leva sådär hysteriskt sunt? Men han verkade må strålande bra med god självinsikt så varför inte testa att minska saltintaget och se om det funkar? Här är han till höger i alla fall då programmet var aktuellt förra året. 

 

 

Så frågan jag ställer till Anders eftersom han har skolbarn själv: Är fängelsemat bättre än skolmat? 

 

 
 
Anders Adali

Anders Adali

24 januari 2016 12:32

Finsk fängelsemat är det sämsta jag har ätit i mitt liv. Svensk skolmat är en höjd punkt mot deras måltider. Men jag tycker att svensk fängelsemat är lite bättre än den svenska skolmaten, tyvärr. Sen hela grejen med salt det var några år sen jag saltade min mat. Den enda kryddan jag brukar ha är svart peppar eller citronpeppar. Vill man ha smak i maten är det ingredienserna som bestämmer smaken.

http://andersadali.isilife.se/okategoriserade/polackerna-samsta-grannarna-ever

Paola Loderini

24 januari 2016 13:08

Tack kära du! Jag visste det där med skolmaten! Va fan! Nu blir jag lite arg. Kunde väl Sverige ta efter Finland... Om nu inte Finland har sämsta skolmaten också då...

Hoppas du mår bra! Ska till huvudstaden med kollegor 10-11 mars förmodligen. Var bara inte var vi ska befinna oss. Återkommer om detta ifall vi hinner en maträtt... Utan salt...;)

Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paola Loderini - 30 augusti 2016 22:07

     Nu har jag ny bloggportal:        www.nouw.com/paooola ...

Av Paola Loderini - 29 augusti 2016 21:26

Kod för att importera min blogg till Nouw: 9926004046

Av Paola Loderini - 23 augusti 2016 21:20


  En förälder kom med ett armband och köttbullar på "köttbullens dag" idag.  En lyckligt lottad fröken! :)  Sötaste minsta köttbullarna.  ...

Av Paola Loderini - 23 augusti 2016 21:15


Presentation


En blogg, helt enkelt....

Fråga mig

48 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards