Direktlänk till inlägg 19 juli 2016

Hjärnan slutar fungera... även på våra barn.

Av Paola Loderini - 19 juli 2016 23:11

Jag blev liksom uppspikad på väggen i dag. Där låg jag och Viggo i solen på Möttvik. Han med telefonen och tittade på ett klipp på Youtube. Jag läste artikeln "Svårt att välja?" där en hjärnforskare fick säga ett och annat om människans beteende. 


Hjärnan är en muskel. Vi tränar den varje dag, hela tiden. När vi sover återhämtar sig hjärnan och det räcker tyvärr inte. Om du skulle träna din biceps alla dygnets vakna timmar skulle den bli överbelastad och inte fungera korrekt. Den skulle få slitningsskador. Eller hur? Barnen har aldrig tråkigt. Barnen serveras en Ipad, telefon, dator eller TV-spel när det inte finns något att göra. Hjärnan jobbar på högvarv. 


Studier har visat att hjärnor som saknar vila och lugn, hjärnor som överstimuleras (vilket varenda unges hjärna gör idag om du frågar mig...även vuxnas givetvis) resulterar i att vi sänker förmågan att känna empati. Detsamma gäller förmågan att lyssna och ta in en annan människa. (Själv har jag många gånger klagat på att många barn idag är egocentriska.) Studien visar även att människan har svårt att ta beslut. Hjärnan är programmerad till att "ta den lättaste vägen" vilket gör att om exempelvis jag sitter och samtalar med min son om hur viktigt det är att man är snäll och lyssnar på kompisar som berättar saker, och han samtidigt kollar in Instagram så kommer inget det jag säger riktigt gå in. Därför har vi föräldrar ofta en regel. Exempel "Inga telefoner vid matbordet". Men när sonen sitter med sina vänner och samtliga har telefoner så kommer förmodligen samtalen mellan dem (om några värdefulla samtal ens blir av) inte ha så stor betydelse. Enligt forskaren behöver ett bra och genomtänkt beslut tas efter man lyssnat på andra människor. Det kräver att du är närvarande. 


I tysnad och tristess återhämtar sig hjärnan och bearbetar intryck. Enkelt. Eller hur? Så.... Min egen son kan jag ta som exempel. När sitter han i tystnad och tristess? Har han någonsin tråkigt? Har han någonsin på en hel dag en vilande hjärna i några minuter? Skrämmande. Är vi rädda för att barnen ska ha tråkigt? Curling-föräldrar är vi allihopa. Orkar vi inte inte höra tjatet? Vill vi inte att våra barn och även vi själva ska ta genomtänkta bra beslut, känna empati och få lite lugn och ro? Vi behöver tänka långsiktigt. Behandlingshem för droger och alkohol kommer utökas till behandlingshem för droger, alkohol, dataspel och sociala medier. Bara en tidsfråga. 


Citat: "Vi blir höga på dopaminpåslag vi får i hjärnan av våra förväntningar, där allt fantastisk kan hända...men dessa fantasier är tyvärr oftast illusioner". 

 

Hjärnforskare Katarina Gospic



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paola Loderini - 30 augusti 2016 22:07

     Nu har jag ny bloggportal:        www.nouw.com/paooola ...

Av Paola Loderini - 29 augusti 2016 21:26

Kod för att importera min blogg till Nouw: 9926004046

Av Paola Loderini - 23 augusti 2016 21:20


  En förälder kom med ett armband och köttbullar på "köttbullens dag" idag.  En lyckligt lottad fröken! :)  Sötaste minsta köttbullarna.  ...

Av Paola Loderini - 23 augusti 2016 21:15


Presentation


En blogg, helt enkelt....

Fråga mig

48 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards