Direktlänk till inlägg 19 mars 2013

Vi ska välkomna Kina.... och se till att våra ungar vaknar....

Av Paola Loderini - 19 mars 2013 20:57


Kinesiska i skolan... Självklart! Jag har en elev som är språkbegåvad. Hon talar perfekt svenska, fantastisk engelska, två kinesiska språk varav ett är mandarin och hon tänker välja spanska som tillvalsspråk. Vad säger fröken Paola om detta?


- Du kommer att kunna jobba över hela världen! Välja och vraka och din lön sätter du själv på ditt avtal! Go girl.


Hon tycker däremot att det är lite kämpigt ibland. Att stanna kvar i skolan för att kinesiskan som är hennes hemspråk inte ligger i samma block som hennes sista lektion. Vad gör hon av tiden? Hon läser sina läxor, så har hon liksom gjort detta. Varför var jag inte sån i skolan? För att jag inte hade samma förutsättningar. Mamma frågade om jag gjort läxan. Svaret var ju "ja" även om den inte ens låg i väskan liksom. Jag var ändå duktig i skolan... men jag gav inte ens 50 procent. Kanske därför jag har järnkoll på barnens läxor. Jag vet att de får mycket gratis senare i skolåldern om de verkligen koncentrerar sig....


Många föräldrar är idag livrädda för andra länders framkomlighet i världen. Kina är väl landet alla snackar om nu. Kina pumpar ut hundratusentals ingenjörer varje år. Det var redan sagt att Kina skulle vara världens största köpkraft år 2030... Nu är prognosen annorlunda. Redan 2016 är antagligen Kina världens största ekonomi. Inte i tal, utan köpkraft... men ändå. Folk som håller på med en sådan här statistik sa också att 100 miljoner kineser flyttar utomlands år 2020. Ny statistik säger 2015. Nära... nära... Ja, vad gör vi då? Vi ser väl till att ungarna kan välja mandarin tycker jag. Vi måste se till att våra ungar hänger med i den rekordsnabba utvecklingen. Skrämmande tycker många. Jag ser det såhär: Vi är ett pyttelitet lagom-land i en mycket, mycket stor värld. Jag älskar mitt land. Förstå mig rätt. Men jag tycker att det är så himla imponerande med det som är lite skrämmande... Spännande med nya vinklar på livet.




 

 
 
Ingen bild

Linda Brodén

19 mars 2013 23:08

Duktig tjej! Peppa henne som du gör!
Jag stångar HIF mentalt blodig när det gäller läxor och skolan överhuvudtaget när det gäller sonen. Han har sina "behov" (som jag inte skriver ut här av hänsyn till honom) som ställer stora krav på skolan att anpassa sig för att han ska få möjlighet att utv i son fulla potential. De är överhuvudtaget inte ens i närheten. Frågan är om någon ens vill försöka förstå honom, jo en pedagog av alla verkar vilja... Det är också henne an är trygg med. I övrigt känns de som om de gett upp, inte tycker om honom, inte vill förstå eller ändra sitt tänkesätt o sina inställningar.
Det som gör så jävla ont i det här är att det är det käraste jag har... Som jag tror på... För jag VET att han kan om någon visar att de helt ärligt tror på honom.... För då kanske en gnutta självkänsla och tro på sig själv ingjuts i honom. :-/
Min tro på skolan... Ja du... Än mindre mandarin för honom... Jag peppar honom till att , om de bu får välja, ska välja extra svenska o engelska från år 6 istället för ett extra språk. Jag bryr mig inte om hans framtids jobb... Att det är " fint nog" eller så... Men han måste få rätt chans att utv till sin fulla potential ...

Paola Loderini

21 mars 2013 21:00

Alla barn är inte språkbegåvade... men det finns alltid något varje barn kan utveckla för att ta en plats i samhället. Eller hur? :)
Kämpa på.

Puss

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paola Loderini - 30 augusti 2016 22:07

     Nu har jag ny bloggportal:        www.nouw.com/paooola ...

Av Paola Loderini - 29 augusti 2016 21:26

Kod för att importera min blogg till Nouw: 9926004046

Av Paola Loderini - 23 augusti 2016 21:20


  En förälder kom med ett armband och köttbullar på "köttbullens dag" idag.  En lyckligt lottad fröken! :)  Sötaste minsta köttbullarna.  ...

Av Paola Loderini - 23 augusti 2016 21:15


Presentation


En blogg, helt enkelt....

Fråga mig

48 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21 22
23
24
25 26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards