Alla inlägg den 25 december 2014

Av Paola Loderini - 25 december 2014 22:54



Mina barn har fått äran att pynta Ottos gran och traditionen går ut på att Meja och Viggo köper/skapar ett pynt de tycker passar och hänger helt enkelt detta i granen. Viggo köpte en uggla och Meja ett hjärta. Därefter ska vi alla i den så kallade "alternativa familjen" samt familjens alla bekanta till Ikea för att äta julbord. Denna gång var vi 50 personer som åt julbord. Mycket trevlig tradition... och något hysterisk. 

 

  Hemma hos Johan Ottoson.

Viggo sätter upp stjärnan.



Av Paola Loderini - 25 december 2014 22:32



För att värna om miljön och inte slänga onödigt mycket mat, speciellt nu i dessa tider då vi svenskar tror att vi kan äta hur mycket som helst. Jag menar, julen i all ära men under denna högtid tror vi på allvar att vi kan få i oss ungefär 50 tusen kalorier per dag och person. Åtminstone om vi tittar ner i kundvagnen när vi väl har lagt i "det sista". Detta innebär att när hemlösa går på gatan, både hungriga och i alldeles för tunna kläder, så slänger vi det där sista halvkilot skinka och den där brysselkålen och tänker "aldrig mer julmat".  Hur många gånger ska vi egentligen orka ta in och ut julmaten ur kylen? I morse sa jag till barnen att efter denna juliga frukost så äter vi inte julmat mer. Punkt. Ingen hade några synpunkter om detta, för hur gott är det egentligen? Meja äter bara laxen och köttbullarna. Viggo äter ägghalvor. Har aldrig sett så många ägg rymma i en och samma person. (!). Jag köper inte hem något mer än det som vi verkligen äter (om jag inte ska ha julen hemma med en massa gäster) och den sista julskinkan blir kuber. Dessa kuber slänger jag ner i en bechamelsås och serverar såsen med pasta. Jag har snart inga spår av julmat i mitt kylskåp, och det är bara dagen efter dopparedan! Där ser man. Hållbar utveckling och mer pengar i plånboken. 

 

 

 

Av Paola Loderini - 25 december 2014 21:47

  I ordning från botten: Paola, Linda, Otto.

På toppen: Jennifer och Olivia. 

#alternativafamiljen

Av Paola Loderini - 25 december 2014 21:42

  sommarens minnen 2014

Jennifer Gesang

"Lotta på Liseberg"

Av Paola Loderini - 25 december 2014 20:52



Den mesta julmaten är uppäten och klapparna utdelade. Juldagen. Ljus är tända överallt och idag gör vi minsta möjliga ansträngning. Vi går inte ens utanför dörren om det inte är nödvändigt. Juldagen är dagen då det är tillåtet att ligga i soffan och se film efter film. Äta upp resterna av julmaten för att redan i morgon börja röja ut allt som har med julen att göra. Den vackra kungsgranen får stå kvar ett tag. Även stjärnor och stakar för det vackra ljuset lägger sig som ett mysigt täcke över hemmet, men resten åker ner i källaren direkt. När klockan slår tolv och vi tar klivet in i 2015 vill jag helst att det inte finns några spår av julen i mitt hem. 

 

  Försöker få till en familje-selfie med min dotter. 

 

Något som tomten glömde lämna till mig-

kanske gör han det nästa jul

 

   

Viggo köpte "härskarringen" 

Jul på Liseberg

 

  

Återigen årets bästa bok.

Funkar efter eventuell skilsmässa/uppbrott

Blev min bibel och är nu återlämnad. 

 

Glöggfest hos

 Anna och Martin Dahlberg 

19 december

 

Detta fotbollsspel samt ett mini-pingisbord. 

Dessutom har vi ett sovrum för lite... 

Gott om plats är det ont om. 

 

 


Presentation


En blogg, helt enkelt....

Fråga mig

48 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards