Direktlänk till inlägg 22 januari 2015

Mycket som lovats blir ingenting

Av Paola Loderini - 22 januari 2015 22:12



Vi satt på nyårsafton runt bordet. En enkel fest hos Linda. Ett antal utvalda personer som skulle äta middag och ha trevligt. Inga större förhoppningar och inga större förväntningar, och det är väl just då som festen blir sådär magisk att den kan räknas till de bättre festerna i historien. Vi somnade halv sju på morgonen och kunde konstatera att det var en magisk nyårsafton. Det var inte riktigt det jag skulle säga utan detta....

 

Det bästa och det sämsta med år 2014. Vi skulle allihop komma på något och det gjorde vi. Vi har haft ett dödsfall i vänskapskretsen. Tyvärr har en ung man lämnat oss i en tragisk båtolycka. Han var inte någon som jag kände men när jag såg alla runtomkring så förstod jag att denna man var någon alldeles speciell och mycket omtyckt. Det var givetvis det värsta på året. Det var inte heller det jag skulle säga utan detta....

 

Jag tycker att det var mycket negativt att sossarna vann valet säger jag. Några blir tysta och några nickar lite. En ensamstående mamma som jobbar som lärare måste väl ändå vara sosse? Eller? Jo... så kan man tycka. Människan i centrum. Kapitalisterna åt sidan. Men det finns så mycket annat som stör mig. 

 

Den världsliga finanskrisen kom. Det målades upp värsta senariet på nyheterna och skulle tant Agda verkligen ha sina stackars pengar på banken. Var det inte säkrare att ha stålarna i madrassen nu när allt blir svart. Men då hade vårt land tillgång till Anders Borg. Den där lille filuren glöms bort. En finansminister som skötte sitt jobb under en blå regering och vet ni vad? När många länder gick igenom en kris utan dess like slog vi svenskar bort några dammkorn från axlarna och livet fortsatte. Eller hur? Anders Borg jobbar nu utanför Sveriges gränser som nån viktig Europa-finansman. (Är ju inte politiskt korrekt så jag hittar på lite här. En fin titel på ett jobb tycker jag;) Hursomhelst säger jag inte att de röda inte har rätt. Många fina tankar finns där också. Jag är inte fullkomligt blå i alla lägen. Inte röd heller. Men det handlar om att vinna ett förtroende. Så lyssna på detta....

 

Vi kan ta Ystad. Det finns ca 20 skolor i Ystad. 39 procent i Ystad röstade på sossarna. Var det inte så att det utlovades en högre elevpeng? Alltså pengar som skolan får per elev? Eller jag, som inte är politisk insatt förutom när jag själv blir förbannad kan ha väldigt fel. Jag kan ha fel och förhoppningsvis har jag det, men med 39 procent och ingen förändring alls enligt den satta budgeten? Då har ni väl ändå inte satsat på skolan? Eller? Det kan vi väl räkna ut själva. 

 

Så jag vill bara säga det att var fjärde år går varenda politiker ut till folket och lovar dyrt och heligt det ena och det andra. För att få förtroendet. För att få just dig att välja ett parti som satsar så mycket på det som du vill. Sedan när valet är gjort så backar de flesta. För visst glömde ni av att om ni verkligen ska hålla vad ni lovar så måste ni ta pengar från något annat. Lätt matematik. Det kan hända att man lovade lite förmycket.  Kanske bör det finnas en annan post att tillsätta i regeringen. En tjänst där en matematiker sitter och faktiskt visar på ett litet papper att just detta kan ni inte lova för det finns inga pengar kvar! Så alla lärare som röstade rött i Ystad. Tyvärr blir det ingen skillnad för er detta år. Så ni kan fortsätta att olagligt kopiera arbetsböcker så eleverna får en värdig utbildning. För nya kan ni inte köpa. I´m sorry. 

 

Skolan var väl ändå en av de starka frågorna kring detta valet. Eller har jag fel nu igen? 

 

Nu återgår jag till att vara "Icke politiskt insatt" eftersom jag egentligen inte har varken kunskapen eller erfarenheten av politiskt arbete. Jag har ju bara mina åsikter... och tack och lov för att jag har en blogg och kan skriva i stort sätt vad jag vill. 

 

 

    

 

 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paola Loderini - 30 augusti 2016 22:07

     Nu har jag ny bloggportal:        www.nouw.com/paooola ...

Av Paola Loderini - 29 augusti 2016 21:26

Kod för att importera min blogg till Nouw: 9926004046

Av Paola Loderini - 23 augusti 2016 21:20


  En förälder kom med ett armband och köttbullar på "köttbullens dag" idag.  En lyckligt lottad fröken! :)  Sötaste minsta köttbullarna.  ...

Av Paola Loderini - 23 augusti 2016 21:15


Presentation


En blogg, helt enkelt....

Fråga mig

48 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards