Alla inlägg den 21 september 2013

Av Paola Loderini - 21 september 2013 21:34

Av Paola Loderini - 21 september 2013 21:18

Tack för fyra årstider. Hösten är fantastisk. Förlåt för att jag ibland blir arg för oväsentliga saker. Och slutligen.... Snälla hjälp mig glömma eller låt kärleken bli starkare.... För detta gör ont. Skynda dig.

Av Paola Loderini - 21 september 2013 16:49


När jag först blir lite arg för att Viggo slarvar bort sina idrottskor i skolan, för att sedan inse att det ändå behövs nya och en större skolväska för att hans idrottskläder är större nu och böckerna han släpar är fler... Han är ju ändå 9. För att sedan bli lite arg igen, när vi köper godis i stan... ett helt kilo.. och han lägger ner en megastor chokladmedalj som han påstår kostar 20, som är hans veckopeng... vilket istället visar sig att den kostar 40 när jag ska betala. (som han visste mycket väl)... men tiitar på mig och säger "förlåt mamma, det var dumt... jag är skyldig dig min nästa peng"...Då tänkte jag på den här veckan som gått. Att han och jag har haft väldigt få konflikter mot vad vi brukar. Att vi haft det mysigt och trevligt ihop. Att han gjort sina läxor direkt och jag har inte tjatat en enda gång. Det enda jag tjatat om är tandborstningen på morgonen som han gärna låtsas att han redan gjort när vi ska gå. Vi har haft en bra vecka. En riktigt bra vecka. Viggo har tyvärr fått genen "din mammas temperament fast sju resor värre"... men den här veckan har varit harmonisk. Vi tackar för detta.


- Mamma. Jag önskar att Meja var en kille.

- Varför?

- Då hade hon velat spela fotboll med mig. Hon hade varit hemma med mig.

- Jo, så e det nog. Tyvärr kan vi inte ändra på det.

- Men om jag får en lillebror...?

- Hm... jag tror inte det går att lösa ändå, för du kommer att vara tio år äldre.

- Jo... kan vi spela?

- Ja, det kan vi...


...och när vi kommer dit är det tre killar i hans ålder som frågar om han vill spela med dom. Han blir lite blyg först, och säger inte så mycket... men sen är han med och jag glöms bort på 20 sekunder. Det är min lycka idag:) I alla fall en dag som denna behöver han inte önska att Meja blir en kille, och jag behöver inte föda ut en klar och färdig fotbollsunge i 9-årsåldern:)


Av Paola Loderini - 21 september 2013 13:13

  


200 g smör

2 dl strösocker

200 g mörk choklad, minst 55 %

4 ägg

1 dl vetemjöl



till servering:

Vispad grädde

bär


UGN 150-175 grader. Tid i ugnen ca 35-45 minuter. Jag har inte riktigt koll för min ugn är lite knäpp...


Smält smör, socker och choklad i en kastrull på svag värme. Rör om försiktigt. Ta bort från värmen och sätt i en termometer i smeten. När chokladblandningen svalnat till 50 grader är smeten klar.


Blanda ner äggen, sikta ner mjölet. Rör ihop. Smöra en 2-liters brödform och häll i smeten. In i ugnen.


När kakan är klar... (den ska vara lite kladdig men inte sådär superkladdig som en kladdkaka.... testa med att sticka i den...)... då slänger du upp den på ett fat... bara sådär enkelt! Låt svalna lite men inte helt. Den ska serveras ljummen och den är så god så du kommer att baka den en gång i veckan och gå upp några kilo. Men det är den värd! Jag bakade den för en kärlek... inte för att det hjälpte, men det är himla god ändå! :) 




Av Paola Loderini - 21 september 2013 13:08

Vilken respons jag fått på inlägget "Tack... hjälp.. förlåt"....


Det var roligt att det berörde så många.


Tack för att ni läser... det gör ju att jag "finns"




Kram


 

Av Paola Loderini - 21 september 2013 13:03

   KITCHEN AID VATTENKOKARE

Av Paola Loderini - 21 september 2013 12:42


Förutom att jag känner mig halv ... så är detta en rätt okej dag måste jag säga....


Min dotter sover hos Moa så min lille son väckte mig kl 8.00  De helger jag har mina barn kommer jag upp på morgonen och hinner en massa saker som jag vanligtvis inte hinner när de är hos sin pappa. Idag var jag till och med så hurtig att jag skulle steka Banan-och kokosplättar....kolla här!


 

Viggo var den enda hemma som kunde betygsätta... och nej. Det var inte gott. Han gillar banan men de smakade förmycket banan. Jag smakade. Jag höll med. Flaskan med lönnsirap..den ska ni köpa! Den kan jag göra reklam för. Men receptet som ändå en TV-kock och kokboksförfattare skapat... nej. Ingen idé att lägga receptet här. Inte gott alls. Bättre att steka vanliga plättar då...


   Nyduschad med kaffe och kläder på redan 8.30

Det är ju fantastiskt!:)

Godmorgon



Presentation


En blogg, helt enkelt....

Fråga mig

48 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7 8
9
10
11
12
13 14
15
16
17 18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards