Alla inlägg den 13 november 2013

Av Paola Loderini - 13 november 2013 23:34

”Du kommer känna dig bättre om en vecka.” På det tänkte jag svara: ”E du helt jävla dum i huvudet eller? En vecka? Väx upp! Detta är liksom på riktigt. Men att tiden läker är ingen myt, och man mår helt enkelt bättre och bättre för varje dag.


Jag fick ett sms från en person som inte riktigt har förstått de stegen som jag skriver om. Innebär detta att bloggen är lite rörig? Kanske. Jag ska försöka göra guiden mer strukturerad. Jag lovade att skriva detta förra veckan, men jag har faktiskt glömt. Förlåt!


 I botten på en pyramid (process) finns 6 steg. Så detta är till dig och jag önskar dig all lycka! Tyvärr kommer dessa steg ta något längre tid för dig eftersom du är gift och har ett litet barn.


Det första du ska göra innan du gör någonting annat: Gråt en flod. Se alla kärleksfilmer och lyssna på alla jävla fina musiktexter som finns. (All this way med Amanda Fondell kanske?) Känn dig bedrövlig. För det är du just nu. Men inte om en vecka. Då börjar du med första steget! Du kan hoppas på en återförening. Det kan du göra genom hela processen, men du måste inse massa saker på vägen…. Både bra och mindre bra.


Förnekelse

Du måste inse att det är slut. Kan ta tid, kan gå snabbt. Men du måste inse. Du är singel, vilket du vill eller inte. Hur du tar dig igenom detta får du söka på min blogg eller köpa boken. Kan vara lite invecklat. Bästa är att bara fatta att det är över. Låt tiden gå och sen när telefonen är död får du inse att du inte får plats i varken tanke eller hjärta.  Hårda ord men detta händer miljoner människor och de flesta har inte dött. Det kommer inte du att göra heller!


Rädsla

Fejsa dina rädslor! Skriv en lista på det som skrämmer dig. Jag hade bara en enda liten rad på min lista, och kan inte fejsa detta förrän denna hittar en ny kvinna och svansar framför ögonen på mig, vilket betyder att jag får lägga detta lilla steg åt sidan en stund. Vanligtvis har du fler rädslor än så. Jag är dock inte så rädd. Rätt modig kvinna faktiskt;).


Anpassning

Ett litet förvirrande steg, för det handlar mer om dig själv och inte att du ska anpassa dig till själva tillvaron du just nu befinner dig i. Du ska helt enkelt anpassa dig till den du vill vara. Den du vill bli och inte den som din före detta livskamrat ville att du skulle bli eller vara. Du ska helt enkelt bli ego om du varit en givare, eller mer generös om du känner att du tagit förmycket energi och kraft.


Ensamhet

Ja, det skrev jag om häromdagen. Råder dig till att läsa det för det är en skillnad på ensamhet och saknad. Saknaden är en del av sorgarbetet, och hör inte riktigt hit. Du ska lära dig att vara ensam och trivas med detta. För mig tog detta inte mer än en dag, men jag kan också skilja på ensamhet och saknad. Vi var inte gifta och delade inte mer än tid ihop. Viss tid ihop. Fantastisk tid men det är nog lättare för mig. Är du gift med en massa gemensamma ting som vänner, ekonomi, barn, hus och annat så tar detta givetvis mer kraft och tårar att komma över.


Vänskap

Ett steg där du ska ha en balans mellan vänner och tiden att vara själv. Vänner är superviktigt. Det är där du kör ditt ältande. Tills du spyr på dig själv. Jag lovar. Till slut blir du så sjukt trött på dina egna ord att du behöver vara ensam. Gör som jag! Skriv! Däremot ska du ha både manliga och kvinnliga vänner runt omkring dig, och du ska inte involvera dig känslomässigt i någon annan förrän smärtan är borta. Behöver du ha intima stunder (behov) får du sköta detta själv, eller helt enkelt vara väldigt säker på att detta inte kan leda till någon typ av kärlek. Du behöver vänner, ingen partner. Detta står med kraftigt stora bokstäver. Älta med dina vänner, men gör det med måtta.


Skuld/förkastelse

Detta steg innebär att du verkligen ser på dig själv och personen som har övergett dig, som det står så fint i boken. Detta är ett rätt tufft steg. Jag befinner mig här just nu och har faktiskt hoppat ner från mina höga hästar. Det är aldrig en persons fel! Det var ni som behövde gå isär. Båda två. Här sätter vi oss i skuldkänslor, men det finns olika typer av känslor. Jag har inte riktigt läst färdigt detta kapitel än, så jag kan inte säga mer än att du måste berätta för dig själv, och helst ditt ex om ni kan prata, att du är medveten om vissa fel och brister du gjorde eller hade med dig in i ett förhållande. Vad kunde du gjort annorlunda? Var ödmjuk! Var självkritisk! Milda makaroner vad jag har lärt mig på detta! Tänk vilken fantastisk person du blir i nästa förhållande om du är medveten om vad du gjorde fel?


Till sist idag

I boken heter det ”du klättrar”. Antingen är du en bra klättrare, eller en sämre. Även om du hoppas på en återförening eller om du bara vill överleva så måste du helt enkelt intala dig att du ska upp till den där förbannade toppen, vad som än krävs. Det viktiga med denna pyramid är att ni aldrig kan återförenas på ett värdigt sätt om du inte klättrat dit först, och genomgått utvecklingen av dig själv. Kanske har du förändrats så mycket på vägen att du inte ens kommer ihåg vad du ville i början….? Eller så blir du en fantastisk fru/man med bra självkänsla och bra värderingar! Lycka till!

Presentation


En blogg, helt enkelt....

Fråga mig

48 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards