Alla inlägg den 30 november 2014

Av Paola Loderini - 30 november 2014 23:02

Nu ska vi planera hur vi ska ha vårt pepparkakshus i år. Vi har två starka minnen kring just husen vi byggt. Eller tre. Det första minnet är från när jag var gift och vi bodde i huset. På övervåningen hade vi en särskild plats för årets hus, ett lite bord vid sidan. Detta år skulle ingen tomtefamilj bo i huset, utan en grisfamilj. Hela familjen gjorde en grisfamilj av marsipan. Vi färgade in den alldeles skär och hade små silverkulor till ögon. Mamma-gris och pappa-gris var lite större. De små blev rätt många. Det som hände var att familjen blev på ett mycket mystiskt sätt färre för var dag som gick. Till slut var det bara en mamma-gris och en halv pappa-gris kvar. Alla kultingar var borta... rymde en efter en.... Tror det var runt Lucia som vi ställde Viggo mot väggen. Försvaret var mycket uträknat och mycket sakligt. "Jag älskar marsipan, och jag kan inte hjälpa det."


Nästa pepparkakshus hade varit med om något mycket underligt. Detta år hade jag byggt det själv för att överraska barnen. (Jag vill noga påpeka att vi inte köper en färdig byggsats utan ritar egna hus). Jag var stolt och taket var väldigt tungt av allt godis. Jättefint! Det såg givetvis lite väl inbjudande ut för en liten pojkes kliande fingrar. När barnen kom innanför dörren sa jag att det var förbjudet att äta av huset under kommande vecka. Om de klarade av detta så kunde jag tänka mig att de kunde få äta det innan julafton. Det som hände är vi fortfarande inte överens om här hemma. Det blev ett mystiskt stort hål i taket. Liksom som om taket ramlat in, men själva virket som då i detta fall skulle finnas inuti huset, var spårlöst försvunnet. Viggo hade givetvis ingen aning hur detta skett, trots att han varit ensam hemma i 20 minuter denna dag. 


Tredje gången stod jag i köket och bakade alla delarna som skulle klistras samman med socker. Felet var att ingen del passade riktigt bra och det slutade med att jag var fullkomligt vansinnig. Min dåvarande pojkvän, som jobbar som hantverkare bland annat, fick bokstavligen släppa sitt jobb. Han åkte hem till mig och justerade vissa kanter och ritade upp resterande delar på bakpapper. Jag har något foto på Instagram där han står i arbetskläder med min pepparkaksvägg och försöker få ordning på den. Man kan bokstavligen säga att jag ringde in en hantverkare för att få ordning på bygget! Det året blev huset faktiskt extra fint. 


 





Presentation


En blogg, helt enkelt....

Fråga mig

48 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards