Direktlänk till inlägg 23 augusti 2011

Dagbok idag

Av Paola Loderini - 23 augusti 2011 22:30

Hej


Morgon: Viggo tar varken på sig kläder eller äter frukost på utsatt tid. Det han inte hinner idag gör han i morgon... varför inte? Meja är en solstråle på morgonen. Hoppar från sin säng till min för lite mys i några minuter. Hoppar därifrån i sina kläder på mindre än 30 sekunder för att sedan äta sin frukost, ta cykelnyckel, springa ut och cykla iväg. Så fort att varken jag eller Meja fattade att hjälmen låg kvar på hallgolvet. (Bad mother!). Hon är i alla fall världens tjej som i stort sett är orädd för det mesta. En gång i årskurs 3 stod hon vid Kronhusbodarna och höll ett historiskt föredrag för alla 28 klasskamrater.


- Vad tyckte du om att prata inför så många?

- Inget speciellt.

- Vad stark du är, det är nog många som inte skulle våga det...

- Men mamma, det är ju min klass!

- Ja, men ändå.

- Det var typ hundra andra också för alla vuxna som gick förbi stannade och lyssnade. Jag fick liksom nästan skrika för att alla skulle höra.


Det är min tjej det! Herregud. Vilken lärare dessutom som promenerar runt i hela stan för att alla ska hålla ett föredrag. Inte nog med det. Hon fotade alla och gjorde en riktig turistbok av allt som föräldrar fick köpa för 20 kr. Klassen skrattade hela vägen till banken.


Rätt intressant det där med att samla in pengar till en skola. Denna skolan har en föräldrarförening som sponsrar skolan med diverse saker: Dramalärare, böcker, utomhusleksaker, skolresor med hyrda bussar och annat kul. Denna förening (alltså vi föräldrar) betalar 400 kronor per år. Frivilligt, med de som inte betalar får inte gå på den årliga föräldrarfesten som är årets absoluta höjdpunkt. På festen köper du 2 flaskor vin för 150 kr, direktimporterat från Tyskland kan jag tänka mig, och en förälder skriker allt vad han kan : Drick för fan! Det går ju till barnen fattar ni väl! Ja, välgörenhet kan se ut på olika sätt..


Idag var en dag då jag insåg att min klass jag fått ansvaret för är helt underbara. Vetgiriga som jobbar på, och dessutom tar ansvar för att viktiga papper och annat som ska in. Bara över en sommar har de blivit så mycket äldre. Detta året ska bli fantastiskt. Hej min klass!


Annars har jag druckit 9 koppar kaffe, stressat ihjäl mig och låst in mina nycklar 4 gånger. Kopieringsapparaten har krånglat, matteböckerna har inte hittat till rätt adress och whiteboard-suddisarna kom visserligen rätt men givetvis utan magnet så den lär ju ligga överallt utan vid tavlan denna terminen. Jag har inte alls fattat hur närvaro/frånvaro ska registreras på Hjärntorget, men hoppas på att någon trollar fram en datatomte som bara löser det, helst nu, om det inte går.....ligger jag risigt till.


Jag tänkte på det förra året...jag jobbade ihjäl mig. På riktigt nästan. Jobbet framför allt. Nu skulle jag se det som mitt jobb och inte ett kall. Lättare sagt än gjort. Jag bloggar ju till och med om jobbet... jag har panik över både material och planeringar, men resten i mitt arbetslag tycker att jag är lite smått hysterisk. "Det löser sig" är deras motto. "När då?" är min fråga. I dag hade jag sagt till mamma att jag skulle ringa upp om 5 minuter. Jag ska bara.... ni känner igen det va? Alfons-syndromet....jag ska bara.... Det visade sig att jag faktiskt ringde upp igen, bara 6,5 timmar försent. Inte illa... kunde varit värre.


Just nu i denna stund vilar en restskatt på 30 000 kr över mina axlar också. På något mystiskt sätt ska jag alltså få fram dessa pengar innan 14 november. Jaha... lysande tänkte jag.. Jag säljer ju tändsticksaskar för 30 kr styck, och materialet kostar typ 25 kr per ask, så om jag tjänar 5 kronor per ask kan jag sälja en drillion askar och faktiskt ha råd med både skatten och en resa till Hisings-Kärra. Jag jobbar ju där så jag kan ju lika gärna resa dit. Slå två flugor i en smäll. Men jag säger som övriga runt omkring mig:"Det löser sig". Jag köper en trisslott i morgon, för pengarna jag fick för en tändsticksask....:) Eftersom jag skrivit det här MÅSTE jag köpa en lott, annars kommer jag gå och tänka på att jag KUNDE ha vunnit, OM jag bara köpt den jävla lotten. Annars kommer Nils, 40 år, som redan äger 7 bilar, 15 hus och ett skivbolag vinna de pengar JAG skulle vunnit...eller hur??


Love, peace and understanding....






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paola Loderini - 30 augusti 2016 22:07

     Nu har jag ny bloggportal:        www.nouw.com/paooola ...

Av Paola Loderini - 29 augusti 2016 21:26

Kod för att importera min blogg till Nouw: 9926004046

Av Paola Loderini - 23 augusti 2016 21:20


  En förälder kom med ett armband och köttbullar på "köttbullens dag" idag.  En lyckligt lottad fröken! :)  Sötaste minsta köttbullarna.  ...

Av Paola Loderini - 23 augusti 2016 21:15


Presentation


En blogg, helt enkelt....

Fråga mig

48 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4
5
6
7
8 9 10 11
12
13 14
15 16 17
18
19 20 21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards