Alla inlägg under maj 2015

Av Paola Loderini - 31 maj 2015 23:33



Hej och hallå


Jag har inte fler ord att skriva idag. Jag har nämligen gjort sådär som jag inte borde igen. Jag sätter mig kl 20:30, kvällen innan deadline, och skriver en tenta. Visserligen enbart på fyra sidor, men ändå. Jag skrev... och jag skrev... och jag skrev. Jag vill tacka mina föräldrar och möjligtvis övre makter för att jag ändå fick talets och skrivandets gåva. Det kan vara en rejäl uppförsbacke att börja ett skrivande under tidspress. Speciellt när jag inte är så väldans intresserad av ett analysernade och utvärderande arbete av något jag inte lagt den tiden jag borde på. Tack för att jag har förmågan att skriva rätt bra texter på kort tid. Klagar alltid på att jag inte har några "skills" som mina barn säger. Önskar jag kunde sjunga, spela piano, åka skridskor som en isprinsessa eller kanske vara fantastiskt duktig på att måla.....eller nåt... men just idag kom jag på att mina kunskaper om att kunna formulera mig i skrift är rätt bra att ha när jag har snaran runt halsen. Jag har dock en förmåga att skjuta fram saker till sista minuten. Nu är denna termin avklarad. Jag har ständigt en fot i utbildningen och det är skitkul. Speciellt när jag gör allt ihop med Anna Dahlberg. :) 

 

' Tips! Bra puder till budgetpris! 

Min guldklimp i vardagen.

 

 

 

På väg till Hamburgekväll hos Jocke & Sara  

   

Meja skämmer bort mig med smoothie och dumlekolor efter jobbet :) 

 

 

Två stjärnvinster på 10 minuter. Nöjd och belåten.

Hans mamma känner sig något rundare.... :/

 


Av Paola Loderini - 26 maj 2015 22:07


 

Jag bäddar mitt eget liv. Nästan plockar ihop det lite själv. Jag fick frågan om jag trodde på Gud i dag. Jag sa att jag sätter ihop det allra bästa av de religioner som finns,  lite andlighet, och lite karma så blir det något häftigt. Där har du min religion, sa jag. Eleven tittade lite fundersamt och sa. "Min mamma säger att om jag tror på Gud så löser sig allt, men i mitt hemland är det så oroligt så vi kan inte åka dit på semester. Vad gör Gud åt det?". Det kunde jag givetvis inte svara på. Jag måste vara objektiv, lära ut, och inte lägga några egna värderingar. "Enligt den kristna tron har männsikan skapats med en egen vilja." 

 

Jag läste en gång en bok. "Livets sju andliga lagar", en bok som jag tyckte var fantastisk och väldigt lätt att ta till sig. Det är ingen religion utan en filosofi om att vara lyhörd för naturens egna lagar. (Den vediska filosofin). Den var lite min utgångspunkt ett tag, men jag har aldrig följt någonting slaviskt. Jag kan lika gärna hitta något tänkvärt i buddismen som i hinduismen. Jag skulle aldrig avstå från viss mat eller känna mig tvungen att be. Jag skulle aldrig säga nej till ett glas vin och inte heller behöva känna att jag ska ha en ring på fingret innan jag är intim med en annan männsika. Jag skulle aldrig fasta av religiösa själ eller känna att jag måste besöka vissa religiösa platser. Jag tror inte att jag blir en bättre människa för att jag följer bestämmelser som är baserade på något som jag faktiskt många gånger ser som en saga eller berättelse istället för en sanning. Jag tycker det är bra att människor kan luta sig mot en tro, om den tron är sund. Jag respekterar, och ibland även avundas, människor som är djupt religiösa. Jag skulle aldrig kunna leva så strikt och fyrkantigt, men vissa behöver kanske den typen av vägledning för att må bra. För att kunna leva sunt. Jag tror på någonting större än jag själv, men jag tror att jag själv har den största makten att påverka mitt liv. Jag tar besluten, egen vilja, och försöker göra det bästa jag kan av alla situationer. Om jag älskar så mycket jag kan, ger lite av min tid till andra som behöver den, och helt enkelt är en snäll människa. Då tror jag att det helt enkelt löser sig. Allt har liksom en mening. 

 

Flummigt slut, jag checkar ut. ;)

 

Paola

Av Paola Loderini - 25 maj 2015 22:42


Alldeles orklös en dag som denna.


Min jobbdag var normal tills jag fick ett mejl jag inte ville ha. Ett som gjorde mig riktigt arg. Jag läste det på morgonen, vilket jag inte skulle gjort. Jag var skitförbannad hela dagen. Tog tag i problemet flera timmar senare och om ilska kunde mätas i liter så var det tillräckligt för fylla en större pool. Sedan har jag, tack och lov, den där egenskpen att inte vara långsint. Idag var jag arg. Riktigt arg. Det känns nu. Den där ilskan tog all min energi jag hade.

 

Till något annat: Jag vill gratulera min syster Daniela på födelsedagen...igen... Jag kunde tyvärr inte närvara vid middagen men det var mysigt att göra ett kvällsbesök. Mysigt att träffa Leo också. Roligt att se att ni mår bra:). 

 

Dagens nyhet är att min mamma börjar bli lite sådär modern. Hon försöker göra spännande inslag via sms. För att försäkra sig om att jag förstår innebörden av en skrattande smiley så skriver hon efter att den skickas: "Jag skojade bara! Du såg väl min skratt-gubbe?"....Bra att hon förtydligar sina gubbar... som hon säkerligen tror är helt nytt på marknaden också. Jag skickade en bajskorv tillbaka, men kom på att hon inte har en Iphone. Jag vet inte vad det var som kom fram till mamma.  

 

Idag har jag även surat över att Bröderna "Vi-är-så-rika-så-vi-köper-en-ö" faktiskt köpte Knarrholmen. Nu när sommaren kommer, och vår lilla tillflyktsort som vi så traditionellt besökt de tre senaste åren år såld, känns det lite tråkigt. Trodde det var mest jag som surade, men barnen tycker att "det suger". Viggo sa att det var "som vår sommarstuga". Min vän Tomas ringde banken och frågade om han fick låna dryga 50 miljoner för att köpa ön till mig. Träffade honom vid senare tillfälle på en fest. Han sa att banken inte var så villig till detta utan tyckte att han skulle köpa en biocheck till mig istället. Den biljetten fick jag aldrig, men tanken var god ;).


zzzzzzzzzZZZZzzzzzzZZZZZzzzzzz 

Sov gott

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

Av Paola Loderini - 24 maj 2015 21:31


Ja, vad ska jag säga? Stor idé att ha en blogg när jag aldrig hinner skriva? Eller? Jag får helt enkelt börja med att be om ursäkt till den skara människor som faktiskt besöker bloggen fast jag inte skrivit något. Jag brukar säga att jag inte hinner men det är väl inte hela sanningen, utan mer att den inte ligger så högt på prio-listan i en djungel av små färgglada lappar som sitter med en liten klistrig baksida överallt... Just nu på kylen: Kolla dina jäkla födelsemärken! Boka klipp och färg +vaxning, köp idrottskor till Viggo, köp puder och dagcreme, gör klart tentan innan juni, Nytt Apple-id, ring banken, Jacka till Louise, Innebandy Viggo: Ring Lindås, Bio söndag?, Daniela fyller 45. Skomakaren!!! .....det finns ingen färgglad lapp där det står: "Blogga". Jag glömmer av att jag har en blogg ibland. Tyvärr. 


Jag pratade med en person som står mig väldigt nära om just det där. Att jag alltid befinner mig i en orkan av händelser och människor och att tiden inte alltid räcker till till allt som jag vill. Eller allt som jag borde. Att det varit såhär de senaste åren och att jag kanske borde ta det lite lugnare, lägga fokus på det mest viktiga och försöka säga nej tack till saker och ting. Ha någon dag i veckan då jag bara ligger på soffan och stänger av telefonen. Det lät väldigt bra. Men nu när jag tänker ett varv till så är det inte säkert att jag vill.

 

Jag har inte satt min fot i mitt eget hem på nästan fyra dagar. Att det varit fullt i dags- och kvällsschemat i den bemärkelsen att jag nästan enbart kommit hem för att hämta eller lämna något. Att jag har så många fantastiska människor runt omkring som jag vill umgås med. Det går inte att sakta ner mitt liv, för då tar jag bort det jag inte vill ta bort. Bara för att livet är annorlunda nu, kanske till och mer hysteriskt, så är det mitt liv. Mitt liv som jag äntligen, och då menar jag äntligen, trivs med så bra att jag inte vill ha det annorlunda. Jag tror att detta är jag. Ett liv som just jag är gjord för. Är det nu jag ska säga det där "jag har hittat mig själv?". Eller har jag hittat det bästa av just den här perioden av mitt liv? Äh, jag vet inte riktigt, men jag har inte så mycket att gnälla över i alla fall.  

 

 


Over and out....for now. 



 


Stort Grattis till svenska folket

som har Måns Zelmerlöw.


 

 





Av Paola Loderini - 14 maj 2015 22:53


Ett litet möte med "alternativa familjen" som vi så fint kallar oss. Där en familj faktiskt kan se ut precis hur som helst och det enda som egentligen krävs är ärlighet och ett gott hjärta. Jag hade kallat till möte. "Planera semester-möte" och tio glada och livliga personer ska äta och umgås. Allas åsikter ska fram och egentligen är det ingen som lyssnar mer än på sina egna. Slutade med att jag svarade samma på alla 28 olika förslag. "Det kör vi på. Den resan tar vi." Allt för att få något spikat och klart. Fast det blev givetvis inget spikat och klart. Inget jag hade räknat med heller. Men att sitta såhär en torsdag och bara vara. Inga krav, inga måsten. Bara vara. Trivas så himla bra med ett stort gäng människor som faktiskt känner mig på både tvären och längden. Att veta att ensamheten är väldigt långt borta. Det spelar ingen roll om vi sitter i mitt lilla kök, är på en galen maskeradfest eller bara slappar med godispåse i Lindas soffa. Det är alltid samma varma hjärtan och hysteriska gapskratt. Vi hör ihop. Vi är en alternativ familj. Jag önskar att alla hade det jag har. Tack för att ni kom, alla. Love you!

 

I morgon är jag ledig och hoppas på lika vackert väder som idag. I morgon bestämmer jag. Mina barn får säga vad de vill. Fiskebäcks klippor, kaffe och filt. Ska även ägna dagen i morgon till att leva i den förnekelsen jag gjort denna vecka. Min inläming till min kurs ska in på måndag. Jag ligger rätt så risigt till. Jag tog beslutet att jag flyttar fram "jag-gör-inte-det-jag-borde-ångesten" till lördag. 

 

Över till något annat.....

 

Jag fick en fråga för ett par dagar sedan. "Är du lika pedagogisk hemma med dina barn som du är på jobbet?". Då kunde jag inte låta bli att berätta om när jag och min son skulle köpa nya kläder, vilket han avskyr. 

 

- Viggo. Vi måste köpa nya kläder till dig.

- Okej.

- What? Menar du det? Har du feber?

- Om jag slipper följa med och slipper prova.

- Jag lovar att vi går i två butiker. Max två butiker!

- Måste vi verkligen just idag? (suckar och stönar). Ååå...Ja ja... 

- Om du inte gör det kommer jag gladerligen hyra en stor kille som ser totalt livsfarlig ut, med gigantiska muskler. Han ska få en lista på allt du behöver och sedan går han med dig ut och shoppar. Jag orkar verkligen inte ha den här diskussionen varje gång, Viggo. Alla människor behöver kläder! Vissa barn blir glada av nya kläder. Kan du visa liiiiiiite tacksamhet? 

- Jag sa ju att jag följer med! (gapskrattar)

- Braaaaa. Trevligt att du är medgörlig. 

 

Mina hot funkar liksom inte, och ändå hotar jag med det ena och det andra. Jämt. Så nej. Jag är inte speciellt pedagogisk när mitt tålamod tar slut här hemma. 

 

Han provade alltihop i ett provrum. Mutade honom, givetvis. Allt för friden och fröjden ;) Fem tröjor, två par jeans och ett par shorts....i två olika butiker...tog ungefär 25 minuter totalt. Effektiv shopping kallas det. Tryck in din son i ett provrum och släng in allt du kan tänka dig samtidigt. Ställ en syster på utsidan så att han inte kan rymma. 

 

  Jeansen är från R.B.L Kids på Frölunda Torg.

Tyvärr ska denna butik läggas ned :(

De har 30% rabatt på det mesta nu.

 

 

 


 

 

 



Av Paola Loderini - 11 maj 2015 13:06

  Tredje maskeradfesten. Tema: Vilda Västern.

Lotta Johansson blev bäst utklädda och hjälp vad söt!


 


Jag skrattde mest åt mexikanaren Rikard. 

Här med bästa vännen Katja. 


 

Rebecca hälsar på festligaste hästen.

Ingen fest utan häst!


 

Hästen klarade inte festandet särskilt bra. 

Blev sängliggande, givetvis i en Hästen-säng. 


 





Presentation


En blogg, helt enkelt....

Fråga mig

48 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards