Alla inlägg den 16 oktober 2013

Av Paola Loderini - 16 oktober 2013 20:38


Det är skrämmande siffror att höra att var tredje kvinna har sömnproblem, eller sover dåligt. På grund av den stress vi alla lever i. Milda makaroner! Var tredje kvinna. Då ska jag tala om för er vad en mycket duktig psyko-läkare sa till mig en gång när jag trodde att jag i förebyggande syfte skulle gå dit, för jag kommer minsann att promenera rakt in i väggen. Jag hade då skrivit ner allt på en liten skrynklig lapp, med kaffefläck, vad som tyngde mig just då. Om jag jämför idag är väl den lappen ganska så klen, men hursomhelst så gick jag dit.


- Jag kommer att gå in i väggen!

- Jasså, det säger du. Varför tror du det?

- Kolla här. Förstår du vad jag går igenom? Detta är ju sjukt!

(Läkaren läser lappen, tror jag, för det går väldigt snabbt innan hon lägger den på bordet)

- Hur tänker du lösa detta?

- Jag vete faan! Det tänkte jag att du skulle lösa för mig!

- Hur?

- Ja, men jag känner en del som knaprar på piller och det kanske hjälper.

- Du vill knapra på piller?

- Vill!? Det vill jag verkligen inte! Det är väl inget man vill!? Man kanske måste! För att överleva liksom!!

- Nu förstår jag inte riktigt Paola.

- Jag har två barn! Jag måste orka för dom! Vad händer om jag brakar ihop? Det blir ju katastrof!!

- Är detta din första livskris?

- Livskris?

- Ja, har du upplevt liknande tidigare i livet.

- Nej. Jag är väl rätt glad och naiv, och tänker inte så mycket egentligen.

- Hur sover du?

- Jag sover.

- Hur?

- Jag somnar och vaknar på morgonen. Borde kanske sova lite mer. Fler timmar.

- Du vaknar inte på natten?

- Nej. Har jag somnat sover jag som en björn på vintern.

- När du ska somna in? Har du svårt att somna?

- Nej, inte direkt.

- Då så. Du ska inte lägga locket på med piller, du ska bearbeta.

- Jaha. Locket på?

- När du väl slutar äta medicin så kommer problemen tillbaka.

- Men jag är trött. Inte speciellt glad heller. Väldigt trött. Varje dag.

- Börja ät. När du väger som du ska kommer orken tillbaka. Då kan du bearbeta problem.

- Låter väldigt enkelt.

- Första tecknet på att något är fel är när du har sömnproblem. Det har du inte Paola.

- Nä...

- Så jag behöver inte träffa dig igen.

- Nähä. Ska jag bara gå hem nu då?

- Det är väl en god idé.


Jag gick hem. Utan ett recept och var faktiskt nöjd över att jag inte hade problem med sömnen. Så vad gör man du ifall sömnproblemen kommer med posten.....


1. Oroa sig med måtta. oroa dig inte för vad som kan hända eller det som redan hänt. Oroa dig för det som är verkligt. Bena ur problemen. Ta tag i ett i taget, om det går.

2. Bit inte alltid ihop, utan bli förbannad! Få ur dig skiten helt enkelt och gå vidare.

3. Fly inte. Fejsa problemen. De försvinner inte om du flyr. "Bättre fly än illa fäkta" är inte alltid så bra.

4. Skyll inte ifrån dig. Ta ansvar för dina handlingar. Även om du skyller ifrån dig så vet du innerst inne att du gjort något som inte är rätt. Det kommer att gnaga ända tills du är ärlig mot dig själv.

5. Ge inte upp. Känner du att du vill ge upp är målen satta för högt. Delmål är bra. För höga mål kan få dig att känna ännu mer stress. "Allt-eller-inget-tänk" är inte så himla bra.


Nämen ser där ja! Nu gosar vi med kudden så lever vi efter dessa 5 regler. Lätt som en plätt;) Än idag har jag inte blivit drabbad av sömnproblem. Det är ju så fantastisk bra. Men jag är ju en fantastisk kvinna också! :)

Godnatt

(Fan, bröt just nageln på ett sånt där läskigt ställe så om jag drar loss den försvinner halva fingret!)



Presentation


En blogg, helt enkelt....

Fråga mig

48 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards