Direktlänk till inlägg 20 november 2013

Jag är allergiskt mot vin! Bojkottar nu Herr Alkohol!

Av Paola Loderini - 20 november 2013 19:44



Citat från Systembolaget:


"Det är inte särskilt kul att sitta och tänka på svavel och histaminer under en trevlig middag med goda viner. Men för många allergiker och intoleranta är det en nödvändighet att stirra extra djupt i glaset för att försöka utröna vilka eventuella farligheter som kan dölja sig i den goda drycken."


Det finns de människor som är riktigt allergiska mot vin, och så finns det väl de som är som jag. Den där människan som inte får sina symtom på samma sätt, och när jag får "mina" händer detta ett par timmar efter att glaset druckits eller dagen efter. Baksmälla? Nej! I går hade vi en trevlig middag och jag drack två glas rödvin. Jag visste att detta kunde innebära att jag antingen skulle må bra  eller att jag skulle ligga i fosterställning med huvudvärk och önska den djävulska drycken ur min kropp!


Det är trevligt att dicka ett glas vin. Det är gott och stämningen blir lite lyxig. Jag får ju dock extrem, extrem huvudvärk om jag skulle dricka "fel" vin. Vad jag inte kan, är just läran om vilka viner jag kan dricka. Som det ser ut i dag är det mer regel än undantag att jag får avbryta en middag/fest och åka hem, eller ligga i fosterställning dagen efter. Det räcker med ett enda jävla glas! I går hade jag turen att inte känna någonting på kvällen. (2 glas) Jag hade vansinnigt trevligt. Somnade väldigt sent, men tröttheten får jag ju ta ansvar för själv. Vaknade kl 04.30 av att jag hade en migränliknade huvudvärk och såg grumligt. Jag överdoserade Treo ihop med Ipren. Det kändes som att hjärnan innanför mitt skallben inte fick plats och skulle närsomhelst krossa pannbenet på mig. Det är så illa att jag bokstavligen vill ta en kniv och skära upp huvudet för att hjärnan ska sluta koka. Detta har jag vetat om såååå länge och tror naivt varje gång att jag kan ta det där glaset, för detta är säkert ett vin som jag tål. Till 90% är det inte ett vin jag tål, så de få gånger jag faktiskt har kunnat dricka vin så har jag givetvis inte memorerat vilket vin jag druckit, så än i dag vet jag inte det. Billigt eller dyrt vin? Spelar ingen roll. Tro mig! Jag har dryckit lyxviner och det funkade inte! Sov därför inte många timmar i natt och fick bita mig i tungan på jobbet för att inte säga rakt ut att jag var både grinig och lite nere.


Vissa jag känner kan ju hinka i sig en sjuk blandning av vätskor för att ringa dagen efter och vara precis som vanligt. Jag har ingen önskan om att bli full, det kan jag verkligen hoppa över, men att kunna dricka ett glas vin till en middag någongång hade väl varit trevligt. Jag reagerar på bubblorna också. Inte lika starkt men tillräckligt för att helst avstå. Det är inte värt det.





 
 
Ingen bild

Emylie

20 november 2013 22:42

Hahahah ! De märkte vi inte i Kroatien ;)

Paola Loderini

21 november 2013 10:34

Bojkottar i alla fall vinet... Vi drack nog lite annat i Kroatien va?? ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paola Loderini - 30 augusti 2016 22:07

     Nu har jag ny bloggportal:        www.nouw.com/paooola ...

Av Paola Loderini - 29 augusti 2016 21:26

Kod för att importera min blogg till Nouw: 9926004046

Av Paola Loderini - 23 augusti 2016 21:20


  En förälder kom med ett armband och köttbullar på "köttbullens dag" idag.  En lyckligt lottad fröken! :)  Sötaste minsta köttbullarna.  ...

Av Paola Loderini - 23 augusti 2016 21:15


Presentation


En blogg, helt enkelt....

Fråga mig

48 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards