Alla inlägg den 22 december 2013

Av Paola Loderini - 22 december 2013 22:42


Detta kan också kallas självkänsla och självrespekt. Det är liksom ditt skelett som bär upp din personlighet. Detta handlar om att du inte ska mindervärdeskänslor.


Ett väldigt typiskt exempel på detta är fysiskt och psykiskt misshandlade människor. De tror att de förtjänar att bli misshandlade. Självkänslan och självrespekten har nått sin botten. Jag tar upp det ifall någon som läser sitter i den situationen, men jag hoppas verkligen att ni som väntar på dessa ord går igenom ett ”vanligt” slut och inte ett där det förekommit någon typ av misshandel. Jag vill vara väldigt tydlig med att jag själv absolut inte på något sätt blivit misshandlad utan kärleken tog helt enkelt slut.  Boken jag läser tar upp alla delar, och det är det jag vill förmedla.


Hursomhelst, så är det faktiskt så att även om ditt förhållande varit destruktivt eller inte så har troligen din självkänsla nått sin botten. Jag har själv lärt mig för ett antal år sedan att självkänsla och självförtroende inte är samma sak. Du kan tycka att du själv är skitsnygg (självförtroende) men inuti känns det bedrövligt (självkänsla) för att säga det på ett enkelt sätt. Jag brukar säga att självförtroendet sitter på utsidan och självkänslan sitter på insidan. Detta kapitel ska se till att du har båda dessa iordning.


Hur gör man då?


Jo, för det första måste du själv bestämma att du vill ändra synen på dig själv. Därefter så gör du det! Du ska helt enkelt skriva ner 20 positiva saker om dig själv. Jag ska vara så personlig att jag lägger ut mina egna ord här, sen kan det i ”Lagom Sverige” ses som skryt, men det bjuder jag på. Detta behöver vi människor göra för att må bra! Jag struntar i vad folk tycker. De som stör sig har väl själv lite jobb att göra med sin egen självrespekt!


Fina ögon, snygga ben, platt mage, snygga axlar, tjockt hår, varmt hjärta, generös, snäll, fina läppar, bra mamma, bra på mitt jobb, omtyckt av vänner, glad, vaken på detaljer, engagerad, lagar god mat, attraktiv, ärlig, känslig.


Listan kan göras längre. Det tog mig 10 minuter att skriva min lista. För den som inte har någon självrespekt kvar kan det ta timmar. Du får inte gå vidare förrän du ärligt skrivit din lista! Det finns saker på listan som jag kan skriva idag, men inte för tre år sedan. Exempelvis ärlig och vaken på detaljer är något jag faktiskt är nu, men inte var då. Alla förändras och i takt med förändringen så tillkommer förhoppningsvis positiva saker om dig själv.


Lycka till med din ego-boozt ;)

Jag e såååå fantastisk ;)

Av Paola Loderini - 22 december 2013 19:50

      Ibland behöver du liksom inte förklara. Det bara är så.


Av Paola Loderini - 22 december 2013 19:49

 

---

Av Paola Loderini - 22 december 2013 19:46

    

Av Paola Loderini - 22 december 2013 19:09



Vaknade kl 10! Helt tyst i lägenheten och där ligger jag. Förlamad givetvis. Totalt befriad från att kunna röra mig. Dag 2 efter benpasset. När man går in på ett gym och inte är vidare vältränad, ska man inte gå in och köra precis som om man är vältränad. Idag var det tänkt att jag skulle ta en löprunda! Jag har nämligen löparskor a la Gore Tex från Nike och dessa är ju inköpta för att springa runt i regn, slask och snö. Eftersom jag vaknade förlamad så gick ju detta inte så bra. Så min löpträning ligger alltså på is, som den gjort i ett år nu va?  Eller mer??


Klockan två funderade jag kraftigt på att använda min kreativa förmåga att skapa en helt ny parkeringsplats och faktiskt ta den där p-boten, precis som jag gjorde förra året. Från klarblå himmel kom då en mycket stilig man och hämtade sin mycket stiliga bil på Frölunda Torgs parkering. Han var så stilig så jag funderade på om jag skulle hoppa in i hans bil och säga "Vi kör mot oändligheten, du och jag", men han försvann innan jag hann göra fantasi till verklighet.


Inne på Jul-är-kul-och-vi-stressar-tills-vi-spyr-torget såg jag till min stora förvåning att det faktiskt inte alls var hysterisk mycket människor och att jag dessutom snabbt kunde hitta Linda och att vi sedan fick de två bästa platserna inne på Espresso, där vi surplade i oss det jag längtat efter i två veckor: Frappuccino med kaffe, grädde och lite karamellsås på toppen. Det bästa jag vet. Här heter dock drycken Frappino, men det beror lite på var man dricker den någonstans har jag förstått. Hursomhelst pratade vi sådär som bara kvinnor kan. Om män såklart. Hur vi ska finna kärlek och faktiskt var vi ska finna den. Liza med familj hittade vi också, och jag fick pussa på Lucas, som jag då kallar Moggli. (Han ser ut som Mowgli i Djungelboken, men i Göteborg heter han Moggil med två G...stark betoning på just G också.) Världens sötaste unge. Jag har åtskilliga gånger faktiskt tänkt stjäla honom.


Jag kan nu med handen på hjärtat säga att samtliga julklappar är inhandlade, men inte inslagna. Hade det funnits en marknad här i Sverige, där folk hade varit villiga att betala för att få paket inslagna, hade jag säkerligen haft en liten butik med en massa fina papper, lådor och snören.  Jag ska stå resten av kvällen och slå in paket. Underbart! Sedan sätter jag inte på fula klisterlappar utan varje paket ska ha en egen dinglande ettikett. När alla är inslagna ska jag titta på dom länge innan jag ställer ner alla i olika kassar, där de tyvärr får tilltryckta snören och blir halvt förstörda. Så är det när paket ska fraktas till Grebbestad. Det är där jag firar min julafton, eftersom mina barn befinner sig i New York.


Längtar till uppesittarkvällen hos Mannerstöm i morgon och har handlat ett rätt så "icke-rumsrent" paket till julklappsspelet. Kan tyvärr inte skriva vad det är. Flertalet som ska dit läser bloggen.


   Yes I do!

Den här klänningen är ju fantastisk!








Presentation


En blogg, helt enkelt....

Fråga mig

48 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4
5
6
7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21 22
23
24
25
26 27 28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards